Cestování po Valašsku bude komfortnější, začala stavba důležité silnice

  9:02
Trvalo to dlouhých patnáct let, než se silničáři pustili do pokračování stavby čtyřproudové silnice podél Vsetínské Bečvy. Nově zahájený úsek komunikace I/57 mezi Semetínem a Bystřičkou naváže stávající úsek dokončený v roce 2009 a v budoucnu se stane součástí důležitého tahu mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím.

Práce na čtyř a půl kilometrovém úseku vyjdou na 1,7 miliardy a budou hotové v létě roku 2027.

Pro Valašsko jde o důležitou zprávu. Nová cesta totiž vzniká na vůbec nejzatíženějším úseku spojnice Opava – Vsetínsko – Slovensko. Denně tu v průměru projede okolo 13 tisíc automobilů.

„Dopravní zátěž je enormní a stále narůstá,“ povzdychl si Petr Brinček, starosta Jablůnky, která na stávající silnici první třídy leží. „Pohyb okolo ní je obrovský. Přitom jen přejít cestu je skoro nemožné a vyžaduje to dlouhé čekání,“ popsal s tím, že nový úsek uvítají skoro všichni lidé v obci.

Podle šéfa zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karla Chudárka není stavěna na současnou intenzitu dopravy, včetně té kamionové. „Stále tam řešíme nějaké sesuvy,“ poznamenal. „Jenomže můžeme provádět jen rychlé opravy, protože neexistuje alternativní objízdná trasa.“

Za nové dálniční úseky budou řidiči od ledna platit, části starostů se to nelíbí

Jakmile se čtyřproudovka dostaví, ze současné cesty se stane jen komunikace první třídy, která bude sloužit hlavně místním a zemědělcům.

Úsek mezi Semetínem a Bystřičkou naváže na spojnici Semetína a Vsetína, která je hotová už od roku 2009. Součástí nové stavby bude šest mostů, dva podchody pro pěší, mimoúrovňová křižovatka a přes čtyři kilometry protihlukových stěn. V přímo trase obchvatu je také fotbalové hřiště v Jablůnce, které silničáři zbourají a postaví v obci nové.

Zlínský kraj se dočká prvního tunelu

Zároveň už se mluví i o pokračování čtyřproudové cesty z Bystřičky do Valašského Meziříčí. To má vyřešit tunel, který stavbaři provrtají skrz kopec, kolem něhož se vine stávající silnice. „Ve Zlínském kraji dosud žádný tunel není. Bude to specifická práce. Jsou však odborné společnosti, které tento typ prací velmi dobře umí,“ konstatoval Chudárek. Termín však podle něho ještě není známý.

Celý tah by se pak měl napojit na dálniční síť do Olomouckého či Moravskoslezského kraje skrz takzvanou Palačovskou spojku. Na té se pracuje od loňského roku, termín dokončení je léto 2026. Půjde jednak o spojnici Valašského Meziříčí a Palačova a také o napojení na dálnici D48.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Problémem však zůstává obchvat Valašského Meziříčí, který obě zmiňované stavby propojí mimo centrum města. Posunem je, že během několika dnů by na obchvat měl krajský úřad vydat územní rozhodnutí. „Doufám, že během tří let se nám stavbu podaří připravit tak, abychom měli vykoupené všechny pozemky, získali jsme stavební povolení a začali ji stavět,“ nastínil šéf zlínského ŘSD.

„Pro nás je to klíčová věc. Jsme velká dopravní křižovatka, tranzitní doprava nám jezdí centrem města, míchá se s autobusy a osobními auty. Hlavně ve špičkách se ve městě tvoří kolony,“ upozornil starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek. Podle něj Palačovská spojka navíc ještě do města přivede další kamiony.

Na dálnici bez stavebního povolení rostou mosty. Kvůli bezpečnosti, vysvětluje ŘSD

„To je otázka. Nevím, jestli stavba Palačovské spojky dopravu ve městě ještě zvýší,“ reagoval Chudárek. „Naopak přínos to bude hlavně pro firmy, které tu sídlí. Jejich řidiči budou mít z fabrik snadný přístup přímo na dálnici,“ dodal.

Celá nově budovaná trasa přes Vsetínsko v budoucnosti nabude na větším významu. V plánech se totiž počítá s protažením čtyřproudové silnice první třídy až k Valašské Polance. Tam se potká s dálnicí D49, která povede přes Vizovice a Fryšták až do Hulína a na dálnici D1.

6. června 2023