Zlínské Příluky budou mít nové silniční napojení, lidé i firmy si oddechnou

  16:38
Zlín rozjíždí investici za téměř 300 milionů korun. Zlínská průmyslová zóna i celá tamní čtvrť získají nové a kvalitnější silniční napojení. Zástupci města, kraje i silničářů oficiálně zahájili stavbu v tomto týdnu. Hotovo má být v dubnu roku 2023.

V Přílukách vznikne nová křižovatka, která uleví firmám ve zdejší průmyslové zóně i místním obyvatelům. | foto: Vizualizace: Magistrát města Zlína

Auta včetně nákladních po dokončení nového napojení už nebudou jezdit po stávajícím starém mostě, jenž je na hranici životnosti, ale po komfortním nadjezdu.

„Toto řešení se jeví jako velice slušné, jsme maximálně spokojení,“ těší Radomíra Kocmana, jednatele stavební společnosti KKS, která v přílucké průmyslové zóně sídlí. „Kdyby nové napojení nevzniklo, byly by investiční záměry zdejších firem ohrožené. Oddechnou si i lidé na křižovatce v Přílukách,“ poznamenal.

Naráží na fakt, že stávající most, který je jediným napojením zóny z hlavní cesty ze Zlína do Vizovic, je ve velmi špatném stavu. Město na něm už částečně omezilo provoz. Současně na něm může být jen jedno nákladní auto.

„Nové napojení určitě ke škodě nebude, firmy to vítají,“ potvrdil jednatel tamní společnosti Carpo Michal Kárník.

Firmy v zóně několik let usilovaly o nový, lepší příjezd. Například výrobce kuchyňského nádobí Tescoma tam má i velké logistické centrum.

„Je to naprosto zásadní projekt pro logistiku průmyslové zóny. Povede k plynulosti dopravy a eliminuje hrozbu omezení, nebo dokonce uzavření stávajícího mostu,“ shrnul šéf logistiky firmy Tescoma Ivan Škalda.

Firmy mohou počítat s novým příjezdem, který vznikne o zhruba 200 metrů dál ve směru na Vizovice. Cesta povede na pilířích nad železniční tratí a řekou Dřevnicí a vyústí v kruhový objezd na ulici Cecilka, která zónu půlí.

„Nové silniční napojení je přínosné,“ souhlasí jednatel firmy Dinel Dalibor Štverka. Podle něho by ale bylo třeba řešit právě i hlavní silnici, která zónu protíná.

„Komunikace je poměrně úzká a uvítal bych proto, aby na celé její délce byl alespoň zákaz stání. Naproti nám přes ulici je menší bistro, což je sice výborné, ale řidiči tam nemají kde zaparkovat,“ upozornil.

Po novém mostě projedou řidiči už za rok

Šoféři podle něho nechávají auta ve vjezdu k firmě Dinel, nebo na krajnici, kde mohou omezovat dopravu a způsobovat nebezpečné situace. Stovky aut denně, včetně nákladních, nebudou po dokončení nové cesty jezdit kolem rodinných domů, jejichž obyvatelé si tak užijí více klidu.

„Přes den to tady bývá opravdu nepříjemné, cítíme v domě nejen hluk, ale i otřesy. Budeme rádi, pokud budou kamiony jezdit jinudy,“ řekla jedna z obyvatelek Příluk.

Radnice výstavbu oficiálně zahájila v pondělí. Hotová má být v dubnu 2023, ale už příští rok v listopadu by se mohlo po novém mostě začít jezdit.

„Bude se jednat o největší dopravní stavbu poslední dekády. Měla by ulehčit místní části Příluky a hlavně posloužit firmám v průmyslovém areálu,“ shrnul radní pro dopravu Michal Čížek.

Na hlavní cestě nastanou omezení

Investice vyjde na 288 milionů korun, z toho více než polovinu radnice získala z dotací.

Stavbu dělá sdružení firem v čele se Strabagem. „Předání staveniště bylo 1. listopadu, takže jsme už mohli začít pracovat. Příští týden budeme zakládat most,“ řekl šéf zlínského závodu Strabag Adam Beneš.

„Máme tvrdé termíny, které musíme dodržet. A také máme nasmlouvané dodávky materiálů, což je v dnešní době velmi obtížné, protože dodavatelé zvyšují ceny. Rozpočet zatím plníme,“ uvedl.

Během výstavby nového napojení nastanou menší omezení. S některými musejí počítat řidiči na hlavní cestě, na niž se bude nový most napojovat a bude proto po nějaký čas zúžená. Potom ale bude stav lepší než dnes. Uvolní se i přílucká křižovatka na hlavní cestě, z níž se odbočuje na starý most.

Záchytné parkoviště pojme 140 aut

Nedaleko nového příjezdu vznikne také záchytné parkoviště pro 140 aut. Tady by podle plánů radních měli řidiči nechat své auto a dál pokračovat do centra Zlína městskou hromadnou dopravou, případně vlakem.

Zastávky jsou poblíž, včetně cyklostezky, která vede až do Otrokovic, přičemž u nového parkoviště budou stojany na kola. Vznikne tak přestupní uzel.

„Vybudováním parkoviště v Přílukách bychom chtěli zahájit plán na výstavbu záchytných parkovišť na hlavních příjezdech do Zlína,“ přiblížil Čížek. „Další plánujeme pod zimním stadionem, v Malenovicích nebo vedle cesty z Fryštáku do Zlína,“ dodal.

Změny se dočká také starý stávající most v Přílukách, půjde k zemi a nahradí ho lávka pro pěší a cyklisty. Radnice do budoucna počítá také s vybudováním multifunkčního hřiště u fotbalového areálu v Přílukách.

Stávající křižovatka do části Příluky, nový příjezd vznikne zhruba o 200 metrů dál.

Stávající křižovatka do části Příluky, nový příjezd vznikne zhruba o 200 metrů dál.

Mapy poskytuje freytag & berndt. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost také vytváří knižní sérii Toulavá kamera s tipy na výlety po celém Česku, která je ideálním dárkem pro obdivovatele krás naší vlasti.

Autor: