iDNES.cz

Pozemky pod krajskými cestami skupují spekulanti, komplikují tím opravy

  14:36
Zlínský kraj od majitelů složitě získává pozemky pod silnicemi 2. a 3. třídy. Při snaze o řešení několik desítek let starého problému naráží na spekulanty, kteří pozemky od majitelů skupují. A to za nižší cenu, než by lidé dostali přímo od kraje.
Práce na opravě silnice od Horní Lhoty do Dolní Lhoty finišují.

(ilustrační snímek) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Padesát korun za metr pozemku pod silnicemi 2. a 3. třídy vyplácí majitelům Zlínský kraj. V některých případech ale lidé prodávají za méně, než by dostali úřední cestou.

„V poslední době se vyskytlo několik osob, které vlastním jménem, nebo i pod hlavičkou obchodních společností, oslovují vlastníky pozemků pod silnicemi. Zpravidla ale nabízejí cenu nižší, než za kterou vykupuje kraj,“ potvrdil šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Proto rozeslal na radnice a obecní úřady dopis, který před spekulanty varuje.

„Zveřejnili jsme upozornění na webových stránkách města a v radničním tisku, aby se dostalo k co nejširší skupině obyvatel,“ uvedla mluvčí radnice v Otrokovicích Romana Stehlíková.

Právě jméno Otrokovic se v souvislosti se spekulanty v minulosti zmiňovalo velmi často. Majitelé pozemků tady blokovali dostavbu obchvatu. Problém řešili státní silničáři, kteří nabízeli 150 korun za metr čtvereční. Majitelé však požadovali zhruba 2500 korun.

Spor se vlekl tři roky, dohodu nakonec uzavřeli až poté, co padlo definitivní rozhodnutí, že stát pozemky vyvlastní (viz též ŘSD získalo poslední pozemky, dostavba dálnice u Otrokovic začne v létě).

Kraj problém napravuje posledních deset let

V případě krajských silnic, kterých se varování týká, jde o pozemky, na nichž už cesty jsou. Spekulanti tedy neohrozí jejich stavbu, ale mohou zásadně zkomplikovat rekonstrukce a opravy.

Problém se soukromými pozemky pod cestami je letitý. Pochází z 60. a 70. let, kdy se cesty narovnávaly nebo vedly jinými trasami a na soukromé vlastnictví se zřetel nebral.

Do pořádku se dává postupně zhruba deset let. Výkupu totiž předchází podrobné zaměření silnice a zanesení do geometrických plánů, což je časově i finančně náročný proces. Ročně práce vyjdou v průměru na dva miliony korun. Přibližně stejná částka jde ročně i na samotné výkupy.

V současnosti vlastní Zlínský kraj zhruba 1800 kilometrů silnic a odhadem 30 procent pozemků pod nimi má jiného majitele než silnice sama. Kromě soukromých vlastníků patří i obcím, státním lesům nebo třeba pozemkovým úřadům.

Se stejnými problémy se potýkají i ostatní kraje v zemi.

zpět na článek