Lidé ve Zlíně už nemusí na úřad, elektronicky teď podají 160 formulářů

  8:22
V polovině loňského roku zlínská radnice zprovoznila nové internetové stránky, které jsou uživatelsky vlídnější. Teď v rámci testovacího provozu spustila Portál občana, který má lidem ještě více usnadnit komunikaci s úřadem a vyřizování jejich záležitostí.

Budova radnice na náměstí Míru ve Zlíně. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

„Umožní občanům komunikovat s jednotlivými odbory města online a minimalizovat tak počet návštěv na úřadě při vyřizování jednotlivých agend,“ nastínil tajemník magistrátu Tomáš Lang. „Samotnou aplikaci jsme se snažili navrhnout tak, aby byla přehledná a občanům co nejjednodušeji poskytla potřebné informace.“

Lidé si ji budou moci zobrazit nejen na počítači, ale také v mobilních telefonech, na laptopech a tabletech.

Na úvodní stránce si mohou vybrat z nabízených oblastí, jako je doprava, podnikání, bydlení, osobní doklady, místní poplatky, stavební řízení, životní prostředí či územní plánování.

„U jednotlivých služeb jsou uvedeny kontakty na zaměstnance úřadu, se kterými je možné danou problematiku řešit. Dále informace o úředních hodinách a také online formuláře, jejichž prostřednictvím je možné učinit elektronická podání,“ přiblížil mluvčí úřadu Tomáš Melzer. „Pro uživatele jsou nahrány videonávody, které umožní snadnější seznámení s jednotlivými úkony v portálu,“ doplnil.

Zlín zprovoznil jednodušší webové stránky, slibuje i Portál občana

Lidé si mohou elektronicky vyplnit nejrůznější žádosti. V nabídce je 160 formulářů, které umožňují elektronická podání. Týkají se stavebního úřadu, matriky či poplatků za odpad i psa. Při virtuálním vyřizování svých záležitostí musí využít poskytovatele elektronických identit, jako jsou eObčanka, bankovní identita nebo MojeID.

Portál občana, na nějž se lidé dostanou z webových stránek magistrátu, se bude nadále rozšiřovat. V plánu je například nový rezervační systém, díky němuž se zájemci budou moci objednat na konkrétní termín pro jednání na úřadu.

„Občané budou o novinkách informováni přímo v portálu i skrze komunikační kanály města,“ naznačil Melzer.

Do dvou let chce podobnou službu zavést rovněž Zlínský kraj. Půjde o takzvaný ePortál Zlínského kraje, který lidem umožní, aby si mohli z domova odevzdat na úřad kolem stovky formulářů. „Cílem je mít bezpapírový, digitální úřad,“ řekl krajský radní Jiří Jaroš, který má tuto oblast ve své kompetenci.

Portál občana už funguje také v Uherském Hradišti či ve Vsetíně.

Autor: