Zlínská radnice chystá zavedení modrých zón, v nichž budou moci zdarma parkovat jen lidé, kteří v dané části města bydlí, vlastní nemovitost nebo mají sídlo firmy či provozovny. Zbytek řidičů bude platit. Pro držitele ZTP se podmínky nezmění.
„Naším cílem je zvýhodnit občany Zlína s trvalým pobytem před návštěvníky, kteří přijíždějí třeba za prací a často na celý den blokují parkovací místa. Tím snižují jejich dostupnost pro místní,“ uvedl náměstek primátora Michal Čížek (ANO), který má na starosti dopravu.
U domů nám parkují hasiči, zlobí se lidé ve Zlíně. Řešení zatím v nedohlednu |
Město bude rozdělené na čtyři zóny. V červené (centrum) a žluté (baťovský areál) se bude za parkování platit vždy a cena bude nejvyšší.
Zelená kategorie (širší centrum, například Lešetín, Cigánov, Čepkov, Letná, Podvesná, Kúty, Lesní čtvrť, Lazy a další) bude mít prvních 30 až 120 minut zdarma, platit se bude až poté.
Modrá zóna (okrajové části města jako Jižní Svahy, Prštné, Podhoří, Vršava, Příluky a další) pak budou mít zpoplatněné parkování například od 17 do 6 hodin. Díky tomu by zde měli místní lidé snadněji zaparkovat po návratu z práce.
Každá zóna bude dále rozdělena na podzóny. „Tímto způsobem budeme moci přizpůsobovat jednotlivé oblasti potřebám obyvatel a pružně reagovat na situace, které nastanou,“ podotkl Čížek.
Motivace ke zřízení trvalého bydliště
Podle něj je obecně klíčové odlišit odstavování aut na dobu 4 až 10 hodin a parkování vozidel od 30 do 180 minut. Z dat, která má magistrát k dispozici, vyplývá, že během běžného pracovního dne tvoří zhruba 45 procent poptávky po parkovacích místech zaměstnanci a dlouhodobí návštěvníci Zlína. Právě tohle jsou zmiňovaná auta odstavená na dobu více hodin.
„To způsobuje, že běžný návštěvník, který si potřebuje něco vyřídit, nemůže zaparkovat a musí kroužit po ulicích, čímž dále zatěžuje dopravní síť,“ řekl Čížek.
„Dále máme spoustu lidí, kteří nemají trvalé bydliště ve Zlíně, ale přitom zde bydlí. Modré zóny by je měly motivovat, aby si tady zřídili trvalé bydliště,“ dodal s tím, že ve hře je také možnost zřízení „přechodného“ trvalého bydliště. „Chápeme, že pro některé majitele bytů to může být problém,“ poznamenal náměstek.
Bouračky, ucpané cesty, nekonečná hledání. Města řeší nedostatek parkovišť |
Důležitá zpráva pro obyvatele Zlína je, že svoje první auto by měli v místě bydliště parkovat zdarma. Druhé bude za nižší a třetí za vyšší poplatek. Přesná částka zatím není stanovena.
„Nejde nám o to vybrat od obyvatel s trvalým pobytem výrazně velké peníze. Naopak naší motivací je ochránit obyvatele Zlína od odstavených vozidel,“ vysvětlil Čížek.
„Jde o zvýhodnění krátkodobého parkování před dlouhodobým. Zlín totiž trpí dopravní zátěží způsobenou zdrojovou a cílovou dopravou – ráno sem ‚všichni‘ přijíždějí a odpoledne ‚všichni‘ odjíždějí.“
Město chce nová parkoviště v centru
Právě proto bude systém placení zasahovat i do okolí středu města. Má se tak zamezit tomu, aby tam návštěvníci parkovali přes den.
„Pokud by byla zóna jen v centru, tak problém vytěsníme do míst bez zóny,“ zmínil Čížek. „Tomu chceme předejít, spustit všechny zóny ve městě naráz a tím tento problém vyřešit. Taková je i zkušenost z jiných měst,“ uvedl.
Magistrát rovněž připravuje nové parkovací plochy v širším centru Zlína, jejich lokalitu ale zatím nebude specifikovat.
Zlín chystá nová záchytná parkoviště na okraji města i parkovací dům |
Kontrolovat auta, zda mají oprávnění parkovat v dané zóně, bude městská policie nebo technické služby pomocí CamCar. Jedná se o auto vybavené nejmodernějšími technologiemi, které využívá prvky umělé inteligence k online snímání registračních značek kamerami a v reálném čase je porovnává s databázemi. Dokáže zkontrolovat a vyhodnotit až 11,5 tisíce značek za hodinu a rozpozná i další přestupky jako například zákaz zastavení, parkování v protisměru, stání na žlutých čárách a podobně.
„Plánujeme, že by si každý mohl z mobilu nastavit registrační značku vozidla, například návštěvu, která k němu přijede. Pak by nemusela platit jako návštěva v dané zóně,“ řekl Čížek. „Do konce roku chceme získat zpětnou vazbu od obyvatel a představit jim opatření, která jsou se zónami spjata,“ dodal.
Lidé mohou vyplnit dotazník na webu parkovanizlin.cz a popsat tam svoje názory a připomínky.
Neznáme detaily, vadí opozici
Opoziční zastupitel Čestmír Vančura (Zlín 21) nepovažuje za standardní, že o rozhodování v důležitých věcech týkajících se občanů se zastupitelé dozvídají z médií.
„Jsme v zásadě pro organizaci parkování ve městě, vždyť jsme posledním krajským městem, které k tomu přistupuje,“ řekl Vančura.
Zaparkovat v centru Zlína je pro řidiče problém, v plánu jsou i modré zóny |
„Neznáme ale detaily ani podmínky, jak bude vše nastaveno – stání více než jednoho auta na rodinu, parkování dodávek apod. V našem pojetí by tomu všemu předcházela mimo jiné podpora budování nových parkovacích míst na vlastních nebo vypůjčených pozemcích.“
Kateřina Francová (STAN) iniciativu města obecně přivítala. „Řada lokalit v blízkosti centra je přetížená a tamější lidé nešťastní, že nemohou zaparkovat u svého domu. Záleží ale na nastavených parametrech,“ sdělila. „Modré zóny nejspíš řadu lidí povedou k úvaze, zda je nutné mít druhé auto, jak často jej využívají a kolik by za parkování platili.“
20. března 2024 |