Rudý jako Golden Gate Bridge. Nový most v Napajedlích získává svůj výrazný oblouk

  13:42
Silničáři u Napajedel dokončují impozantní oblouk mostu přes řeku Moravu. V nejvyšším místě měří 20 metrů. Most je součástí pokračování dálnice D55 a má rozpětí 115 metrů, což ho činí po mostu Vysočina (426 metrů) druhým nejdelším na Moravě.

Červenou barvou připomíná slavný Golden Gate Bridge v San Francisku. Řidiči se po něm poprvé projedou na konci letošního roku.

„Ocelový oblouk montujeme nadvakrát: z pravého a z levého břehu. Momentálně probíhá montáž z pravého břehu,“ hlásil ráno stavbyvedoucí ze společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby Ondřej Kubíček.

Silničáři u Napajedel dokončují impozantní oblouk mostu přes řeku Moravu. Most je součástí pokračování dálnice D55. (duben 2025)

„Ocelový oblouk zkompletujeme, po jeho osazení ho budeme věšet na táhla. Po zavěšení budeme betonovat spřeženou desku mostovky,“ předestřel.

Netradiční ocelová konstrukce

Deska bude jednotná pro celou šířku mostu a spotřebuje se na ni více než 1 000 metrů krychlových betonu. Další práce budou navazovat. Kromě sytě červené barvy je most unikátní i jinak.

Silničáři vysouvají most přes Moravu, zazáří v barvě slavného kolegy z USA

„Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý,“ vysvětlil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. „Směrové pruhy na mostě budou od sebe odděleny konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou,“ doplnil.

Netradiční technické řešení silničáři zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je také jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. A šlo i o to, aby nebyla omezována lodní doprava na Moravě.

Na mostě bude protihluková stěna, která má ochránit obyvatele Napajedel. Další úsek dálnice D55 do Babic by měli silničáři začít stavět v roce 2026. Po jeho dokončení se bude po této dálnici jezdit z Hulína do Bzence, v dalších letech až na dálnici D2 u Břeclavi.

Autor: