iDNES.cz

Nákup 60 trolejbusů pro MHD se komplikuje, tendr řeší antimonopolní úřad

  16:06,  aktualizováno  16:06
Potíže zlínského dopravního podniku s nákupem nových bateriových trolejbusů jako by neměly mít konce. Poté, co během tří let nevybral dodavatele ve třech veřejných soutěžích a nakonec se dohodl v rámci jednacího řízení bez uveřejnění se Škodou Electric na dodávce až 60 vozů, mohla být celá věc uzavřena. Turecký výrobce Bozankaya však smlouvu napadl u antimonopolního úřadu.

Křižovatka ulic Dlouhá a třída Tomáše Bati, Zlín. Městské divadlo Zlín. MHD DSZO (červen 2025) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Ten může obchod zrušit, což by byla pro dopravní podnik značná komplikace.

„Úřad obdržel návrh od společnosti Bozankaya na zákaz plnění smlouvy na dodávku trolejbusů. Navrhovatel namítá nezákonné uzavření smlouvy na základě jednacího řízení bez uveřejnění,“ nastínil mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda.

Úřad bude zkoumat, jestli byly splněny všechny podmínky pro to, aby se dopravní podnik dohodl na dodávce formou jednacího řízení bez uveřejnění.

To je jeden z druhů výběrového řízení, jehož podmínky použití jsou velmi přísné a zadavatel ho nemusí vyhlašovat veřejně, protože oslovuje jen konkrétní dodavatele. „Úřad může uložit zákaz plnění smlouvy,“ upozornil Švanda.

Dopravní podnik nechce záležitost komentovat

Vedení dopravního podniku je přesvědčeno, že postupovalo správně, ačkoliv aktuální situaci nechce příliš komentovat.

„Dopravní společnost Zlín – Otrokovice je o správním řízení informována. Do doby jeho ukončení se nebude o předmětu řízení pro média nijak vyjadřovat,“ sdělil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

Ve zlínské MHD platí už 40 procent cestujících elektronicky. Zájem roste

Dopravní podnik vypsal tři soutěže, většinou z nich se zabýval antimonopolní úřad. Poslední, do níž se nikdo nepřihlásil, skončila letos v březnu. I proti ní se ohradila Bozankaya, která se do ní kvůli podmínkám nemohla přihlásit.

Antimonopolní úřad však řízení zastavil, protože dopravní podnik tendr zrušil. Současně ale podal rozklad proti rozhodnutí úřadu, protože je přesvědčený, že Bozankaya neměla oprávnění podnět vůbec podávat. Odvolává se přitom na rozhodnutí Soudního dvoru Evropské unie v Lucemburku, podle něhož dodavatelé ze třetích zemí nemají právo domáhat se ve státech Evropské unie vnitrostátních ustanovení z oblasti veřejných zakázek.

Dopravní podnik však s rozkladem u předsedy úřadu neuspěl. „Zadavatel nepřipustil dodavatele ze třetích zemí, nicméně připustil je v roli poddodavatelů,“ odůvodnil verdikt Švanda.

Jediná nabídka od Škoda Electric

Dopravní podnik se nedlouho potom dohodl se Škodou Electric, která se předtím do soutěže nepřihlásila. „Smlouva na dodávku trolejbusů byla uzavřena na základě dvou navazujících soutěží podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ je přesvědčený ředitel dopravního podniku Josef Kocháň.

Dopravní podnik podle něho v rámci jednacího řízení bez uveřejnění jednal se všemi výrobci trolejbusů z Evropské unie, kteří neměli vytíženou výrobní kapacitu nebo nebyli v likvidaci. Ve lhůtě přišla jen nabídka od Škody Electric.

Dopravní podnik může do Zlína koupit až 60 trolejbusů za jednu miliardu

„Celé jsem to studoval a zákonné podmínky byly splněny,“ nepochybuje Tomáš Goláň, který je jedním z jednatelů dopravního podniku za město Zlín. Zmínil přitom, že jde o obrovské peníze. „Dopravní podnik to bude stát stále více peněz, čím více se to bude oddalovat,“ poznamenal.

„Veškerá rozhodnutí jsou konzultována s právníky dopravního podniku, dáváme na jejich doporučení a máme v ně důvěru,“ řekl jednatel za Otrokovice Pavel Beznoska.

Podle něho jde o konkurenční boj mezi výrobci trolejbusů, na který dopravní podnik doplácí. „To je základ všech problémů,“ nepochybuje.

Zakázka v hodnotě miliardy korun

Jde o jednu z větších zakázek v historii podniku. V první etapě má být do 14 měsíců dodáno šest krátkých a šest dlouhých trolejbusů. Druhá se týká šesti krátkých a tří dlouhých vozů, třetí čtyř krátkých.

Po dodávce 25 vozů bude možné uplatnit opci na další. Jde o zakázku až na 60 trolejbusů v celkové hodnotě zhruba jedné miliardy korun bez DPH.

Silničáři opravují hlavní tepnu ve Zlíně, lidé si stěžují na zpožděnou MHD

Předcházející soutěž zrušil antimonopolní úřad kvůli pochybením. Dopravní společnost ji vypsala v únoru 2024 a napadla ji opět Bozankaya. Antimonopolní úřad považoval za nezákonný požadavek na předložení seznamu čtyř významných dodávek trolejbusů v posledních třech letech.

Dopravní podnik rozhodnutí napadl rozkladem, předseda úřadu ho ale potvrdil. Pak proti jeho rozhodnutí podal žalobu k soudu, který bude spor řešit.

Proti soutěži v roce 2023 se zase ohradila společnost Cegelec. Antimonopolní úřad jí dal v první instanci za pravdu. Dopravní podnik s tím ale nesouhlasil a podal rozklad. Pak soutěž zrušil, aby mohl vypsat novou, řízení bylo zastaveno.

Video: Veřejná doprava nabírá při opravách silnic zpoždění.

30. června 2025

Autor:
zpět na článek