iDNES.cz

MHD se do Baťovy nemocnice vejde těžko, mohou přibýt zastávky za branou

  16:18
Do areálu zlínské nemocnice denně přijede na 3 200 návštěvníků, 2 400 aut a sto cyklistů. Přetíženému provozu má ulehčit městská hromadná doprava. Vedení nemocnice nyní zvažuje, jestli autobusy vpustit do areálu, nebo zlepšit situaci za branami.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Dovézt pacienty přímo k ambulancím a oddělením v Baťově nemocnici nebude tak jednoduché. Na druhou stranu existují i další varianty. Vyplývá to z nejnovější dopravní analýzy, kterou si nemocnice nechala zpracovat.

Odborníci v ní zvažovali možnosti, jak do frekventovaného a přitom ne příliš rozlehlého areálu s téměř tisícovkou lůžek lépe dostat pacienty a návštěvníky.

Proto řešili větší napojení nemocnice na trasu linky městské hromadné dopravy.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Narazili jsme ale na problém. V některých částech areálu není v současné době průjezd autobusu možný kvůli úzkým cestám,“ prohlásil ekonomicko-provozní náměstek nemocnice Vlastimil Vajdák.

Jde ale prozatím jen o první část analýzy a závěry nejsou definitivní ani jednoznačné.

Skoro dva a půl tisíce aut za den

Faktem je, že doprava uvnitř areálu i pohyb lidí potřebuje změnu. Ploch na parkování osobních aut v blízkosti jednotlivých oddělení je málo.

Nejbližší zastávka MHD je skoro kilometr vzdálená od úrazové ambulance a od parkovacího domu na konci východní části areálu vede stejně dlouhá cesta třeba k dětským ambulancím.

„Otec jezdí na kontrolu na ortopedii, já s dcerou zase na alergologii. Když nechám auto na parkovišti, přecházím pěšky přes celý areál, což trvá i dvacet minut,“ poukázala Kristýna Mlčochová ze Zlína.

Analýza ukázala, že v nemocnici se denně pohybuje na 3 200 návštěvníků, přijede do ní 2 400 aut a zhruba stovka cyklistů. V této fázi zatím není zřejmé, jakou část tvoří lékaři a zdravotní sestry.

I tak je ale jasné, že autobusová nebo trolejbusová linka, která by pacienty, zaměstnance a návštěvníky přivezla dovnitř nemocnice, by problémy s parkováním částečně vyřešila.

Městskou dopravu využije jen čtvrtina návštěvníků špitálu

Například kolem onkologie, porodnice a dětského oddělení by to ale bez stavebního zásahu do cesty nebylo možné. Naopak na druhé straně nemocnice poblíž interny, chirurgie, neurologie a urgentního příjmu by to zase tak velký problém nebyl.

Hejtman Čunek zvažuje, jestli ve Zlíně nepostavit novou nemocnici

„Linka by mohla vjíždět do areálu za záchrankou a vyjíždět u prádelny,“ naznačil Vajdák.

V každém případě by se díky tomu počty cestujících touto dopravou zvýšily.

Odborníci totiž zjistili, že teď využije městskou dopravu jen 26 procent návštěvníků nemocnice. Zbytek auto zaparkuje mimo areál a přijde pěšky, další vyrazí bez dopravního prostředku už z domova.

„Tak nízké číslo mne hodně překvapilo, protože všude ve městech se snaží nahrazovat osobní dopravu městskou,“ komentoval Vajdák.

Vzniknou nové zastávky na nábřežích?

Ví o tom i magistrát, který má několik let připravený projekt na rekonstrukci komunikací a chodníků kolem nemocnice v blízkosti řeky Dřevnice. Plánuje tam i cyklostezku, po které by mohlo do nemocnice přijíždět více lidí než dosud.

„Víme, že městská linka není tak využívaná. Všichni dávají přednost tomu, přijet s autem až k pavilonu, vysadit příbuzného u ambulance a zaparkovat jinde,“ vysvětlil Michal Zlámal, vedoucí Odboru koncepce a realizace dopravních staveb zlínského magistrátu.

Vytvoření zastávek uvnitř nemocnice je ale závislé na tom, jak se vedení Zlínského kraje postaví k chystaným stavbám. Nový centrální pavilon a interna by měly vzniknout právě v místech prádelny.

Další variantou lepší dopravy by mohly být zastávky MHD podél Dřevnice na Havlíčkově a Peroutkově nábřeží.

Totéž navrhuje i generel dopravy, který má připravený radnice. Rozšířená linka číslo 2 by podle něj měla u nemocnice zastavovat na třech nových zastávkách a pak pokračovat až k části Příluky.

„Nemocnice je velký zaměstnavatel a denně tam jezdí spousta lidí,“ dodal ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

O tom, jak a kdy se pacienti dočkají lepší dopravy, chce mít vedení nemocnice jasno do konce roku.

Nové zastávky MHD by mohly vzniknout na Havlíčkově (a pokračujícím Peroutkově) nábřeží.

Nové zastávky MHD by mohly vzniknout na Havlíčkově (a pokračujícím Peroutkově) nábřeží.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
zpět na článek