Dovézt pacienty přímo k ambulancím a oddělením v Baťově nemocnici nebude tak jednoduché. Na druhou stranu existují i další varianty. Vyplývá to z nejnovější dopravní analýzy, kterou si nemocnice nechala zpracovat.
Odborníci v ní zvažovali možnosti, jak do frekventovaného a přitom ne příliš rozlehlého areálu s téměř tisícovkou lůžek lépe dostat pacienty a návštěvníky.
Proto řešili větší napojení nemocnice na trasu linky městské hromadné dopravy.
„Narazili jsme ale na problém. V některých částech areálu není v současné době průjezd autobusu možný kvůli úzkým cestám,“ prohlásil ekonomicko-provozní náměstek nemocnice Vlastimil Vajdák.
Jde ale prozatím jen o první část analýzy a závěry nejsou definitivní ani jednoznačné.
Skoro dva a půl tisíce aut za den
Faktem je, že doprava uvnitř areálu i pohyb lidí potřebuje změnu. Ploch na parkování osobních aut v blízkosti jednotlivých oddělení je málo.
Nejbližší zastávka MHD je skoro kilometr vzdálená od úrazové ambulance a od parkovacího domu na konci východní části areálu vede stejně dlouhá cesta třeba k dětským ambulancím.
„Otec jezdí na kontrolu na ortopedii, já s dcerou zase na alergologii. Když nechám auto na parkovišti, přecházím pěšky přes celý areál, což trvá i dvacet minut,“ poukázala Kristýna Mlčochová ze Zlína.
Analýza ukázala, že v nemocnici se denně pohybuje na 3 200 návštěvníků, přijede do ní 2 400 aut a zhruba stovka cyklistů. V této fázi zatím není zřejmé, jakou část tvoří lékaři a zdravotní sestry.
I tak je ale jasné, že autobusová nebo trolejbusová linka, která by pacienty, zaměstnance a návštěvníky přivezla dovnitř nemocnice, by problémy s parkováním částečně vyřešila.
Městskou dopravu využije jen čtvrtina návštěvníků špitálu
Například kolem onkologie, porodnice a dětského oddělení by to ale bez stavebního zásahu do cesty nebylo možné. Naopak na druhé straně nemocnice poblíž interny, chirurgie, neurologie a urgentního příjmu by to zase tak velký problém nebyl.
Hejtman Čunek zvažuje, jestli ve Zlíně nepostavit novou nemocnici |
„Linka by mohla vjíždět do areálu za záchrankou a vyjíždět u prádelny,“ naznačil Vajdák.
V každém případě by se díky tomu počty cestujících touto dopravou zvýšily.
Odborníci totiž zjistili, že teď využije městskou dopravu jen 26 procent návštěvníků nemocnice. Zbytek auto zaparkuje mimo areál a přijde pěšky, další vyrazí bez dopravního prostředku už z domova.
„Tak nízké číslo mne hodně překvapilo, protože všude ve městech se snaží nahrazovat osobní dopravu městskou,“ komentoval Vajdák.
Vzniknou nové zastávky na nábřežích?
Ví o tom i magistrát, který má několik let připravený projekt na rekonstrukci komunikací a chodníků kolem nemocnice v blízkosti řeky Dřevnice. Plánuje tam i cyklostezku, po které by mohlo do nemocnice přijíždět více lidí než dosud.
„Víme, že městská linka není tak využívaná. Všichni dávají přednost tomu, přijet s autem až k pavilonu, vysadit příbuzného u ambulance a zaparkovat jinde,“ vysvětlil Michal Zlámal, vedoucí Odboru koncepce a realizace dopravních staveb zlínského magistrátu.
Vytvoření zastávek uvnitř nemocnice je ale závislé na tom, jak se vedení Zlínského kraje postaví k chystaným stavbám. Nový centrální pavilon a interna by měly vzniknout právě v místech prádelny.
Další variantou lepší dopravy by mohly být zastávky MHD podél Dřevnice na Havlíčkově a Peroutkově nábřeží.
Totéž navrhuje i generel dopravy, který má připravený radnice. Rozšířená linka číslo 2 by podle něj měla u nemocnice zastavovat na třech nových zastávkách a pak pokračovat až k části Příluky.
„Nemocnice je velký zaměstnavatel a denně tam jezdí spousta lidí,“ dodal ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.
O tom, jak a kdy se pacienti dočkají lepší dopravy, chce mít vedení nemocnice jasno do konce roku.
Nové zastávky MHD by mohly vzniknout na Havlíčkově (a pokračujícím Peroutkově) nábřeží.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz