iDNES.cz

Kunovické muzeum získalo legendu mezi stíhačkami, v armádě byla 30 let

  13:12
V odborných kruzích ji znají jako šedivku a také se o ní říká, že je to dáma v nejlepších letech. Stíhačka MiG-21, verze MF je bojový stíhací letoun, který od roku 1975 patřil k protivzdušné obraně Československa a byl součástí 1. stíhacího leteckého pluku. Jedna nyní doputovala do Leteckého muzea v Kunovicích.

Ruská stíhačka MiG-21, verze MF byla od roku 1975 součástí protivzdušné obrany státu. | foto: Jan Salač, MAFRA

Leteckou ikonu, která označení získala podle typického šedého nátěru, nyní muzejníci začínají opravovat.

„Chceme, aby se návštěvníkům šedivka předvedla v tom nejlepším světle ještě letos,“ řekl ředitel muzea Martin Hrabec.

Stroj vyráběný v Sovětském svazu získali výměnou za dopravní letoun L-410 od Technického muzea v Brně. Obě muzea spolupracují už delší dobu a na jaře jejich zástupci podepsali memorandum.

Kunovické muzeum teď bude mít dva stroje MiG-21. Jednu z nejstarších variant a teď i tu nejmodernější. Návštěvníci pak budou mít možnost oba exponáty srovnat a podívat se, jak se tento bojový letoun proměnil. 

Koncem 50. let vyvinula letouny MiG-21 konstrukční kancelář Mikojan–Gurevič v sovětském leteckém závodu v Gorkém, dnešním Nižném Novgorodu. Nadzvukový letoun do své armádní výbavy zařadilo padesát států a některé ho používají dodnes.

V Česku sloužily do roku 2005, kdy je nahradily švédské Gripeny. Nejnovější varianta MF se do Československé lidové armády dostala v roce 1975.

Kunovická stíhačka nejdříve sloužila u hotovostní letky Protivzdušné obrany státu v Českých Budějovicích, odkud byla v červenci roku 1989 přesunuta na základnu v Brně a poté do Mošnova, kde létala až do svého vyřazení v prosinci 1992. Od roku 1993 byla uložená na letišti v Plzni-Líních, později se stala exponátem Technického muzea v Brně.

Za svou kariéru stroj nalétal 1 135 hodin a absolvoval 1 953 startů. Byl součástí vojenského cvičení armád Varšavské smlouvy v roce 1984 nazvané Štít 84. Počtem 60 tisíc vojáků bylo největším cvičením Východního bloku na našem území.

„Během pěti minut muselo z letecké základny v Žatci odstartovat přes sedmdesát stíhaček. To bylo něco nevídaného, startovaly hromadně z několika drah současně, proti sobě,“ upozornil Hrabec.

Kunovický MiG-21 se zúčastnil také cvičení přistání a vzletů na dálnici D1 mezi Měřínem a Velkým Meziříčím na podzim 1985.

Muzejníci v Kunovicích chtějí stroj upravit, aby ho mohli zařadit mezi další exponáty. Například chtějí na příď vrátit znak 313. stíhací perutě RAF s mottem „Jeden jestřáb mnoho vran rozhání“. Tento znak nosila stíhačka po roce 1989 jako upomínku na brněnský 8. stíhací letecký pluk, který vznikl z letky A 313. perutě RAF.

Autor:
zpět na článek