Legendární L 410 z Kunovic míří na západ Afriky, začnou létat v Senegalu

  12:52
Letecká společnost Aircraft Industries z Kunovic na Uherskohradišťsku našla zákazníky v nové destinaci. Pět svých strojů L 410 ve verzi New Generation pošle do západní Afriky, do státu Senegal. První dva už vyrazily z Kunovic.

Stroje budou létat v barvách tamního největšího státního dopravce Air Senegal.

„V loňském roce jsme pronikli na trhy ve Střední Asii, nově posilujeme také v Africe,“ popsal Jiří Podpěra, prezident společnosti Omnipol, která je téměř dva roky majitelem Aircraft Industries.

„Naše letouny mají díky svým specifickým vlastnostem mnoho výhod, proto věřím, že Senegal bude dalším z mnoha spokojených uživatelů těchto strojů na africkém kontinentu,“ dodal.

Legendárních L 410 vyrobila kunovická firma od roku 1969 už více než 1 200 kusů. Nejvíce jich létá v Rusku, také v Africe, ale i v jihovýchodní Asii, Jižní Americe a v Evropě. Nejmodernější verzi začali v Kunovicích vyrábět před šesti lety.

Dva letouny už používají zákazníci v Uzbekistánu, kde slouží na vnitrostátních komerčních linkách. Vzhledem k tomu, že L 410 dokážou přistát i na ultrakrátké ranveji, rozšířily tyto dva stroje nabídku destinací společnosti Uzbekistan Airways.

Nejúspěšnější české letadlo slaví půlstoletí, vzniklo jich už přes 1300

Tradiční výrobce letounů se však například zajímá i o trh v Rumunsku, kde se v poslední době intenzivně mluví o posílení letecké dopravy. Velký ohlas získal letoun v Indonésii, Malajsii nebo Indii. Osvědčil se rovněž ve středoasijském Tádžikistánu, kde se podařilo bez problémů přistát v Chorogu, jenž je považovaný za jedno ze tří nejnebezpečnějších míst pro přistání.

L 410 NG je turbovrtulový celokovový hornoplošník, který má oproti staršímu modelu lepší letové parametry. Konkrétně má delší dolet, přepraví také o 500 kilogramů více nákladu, má dvojnásobný zavazadlový prostor. Letoun se kompletně vyrábí v Kunovicích, ale na jeho výrobě se podílí 617 českých firem. K výrobě jednoho stroje je potřeba 13 tisíc součástek, 15 tisíc šroubů, 15 tisíc metrů kabelů a 180 tisíc nýtů.

„Máme unikátní víceúčelové letadlo a jsme jedinou zemí v Evropské unii, která umí na vlastním území vyvinout a vyrobit devatenáctimístný turbovrtulový letoun se širokou škálou uplatnění v regionální přepravě a také bezpečnostních složkách,“ shrnul Podpěra.

Autor: