iDNES.cz

Vlastníci se nedohodli, přejezd v Kroměříži má opravenou jen jednu kolej

  6:26
Řidiči, kteří jezdí přes Kroměříž, jsou rozčarovaní z podoby opravy železničního přejezdu v blízkosti hlavního nádraží v Hulínské ulici. Je to jeden z hlavních příjezdů do města, přesto tady musí dál brzdit hluboko pod povolenou rychlost.

Přejezd se totiž na konci srpna opravoval (více zde). Jenže opravený je jen napůl. Tvoří jej dvě koleje a každá z nich patří někomu jinému.

„Kolej, po níž jezdí osobní a nákladní vlaky, patří státu, tedy Správě železniční dopravní cesty. Druhá je pak soukromou vlečkou,“ vysvětlil mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

A zatímco prostor státní koleje na přejezdu opravili, ten druhý ne. „Rekonstrukce části přejezdu je neobvyklá, leč ne zcela nestandardní. Samozřejmě je ideální, když spolu majitelé komunikují a dokážou se dohodnout na společném postupu rekonstrukce,“ doplnil Novák.

A právě to se v Kroměříži nepovedlo. SŽDC tvrdí, že vlastníka vlečky, kterým je firma Šrot Gebeshuber, na neutěšený stav přejezdové konstrukce i železničního svršku upozornila a sdělila termín, kdy se hodlá pustit do opravy vlastní části přejezdu.

„Vlastník byl informován o našich opravách s tím, aby se připojil. Bohužel naše iniciativa byla bez odezvy,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

„Nikdo nás nekontaktoval,“ tvrdí firma

Firma se ale brání, že se o opravě dozvěděla prakticky až v okamžiku, kdy začala.

„Nikdo nás nekontaktoval. Počítáme s tím, že budeme muset drážní těleso opravit, je to v přípravné fázi. Ale nedostala se k nám informace, že se do toho SŽDC hodlala pustit na konci srpna a že jsme mohli ty práce spojit a udělat najednou,“ konstatoval člen vedení zmíněné firmy, který nechtěl být jmenovaný.

Dílčí opravy se udělaly už před rokem, kdy se rozestoupily přejezdové desky a mezery mezi nimi ohrožovaly cyklisty. Větší zásah je ale teprve v plánu. Jenže řidiči těžko rozliší, která kolej je čí, a hlavně jim taková informace nijak nepomůže. Frekventovaný hlavní tah z Hulína do Kroměříže poničila vlna tropických veder loni v létě.

Rok přes něj řidiči doslova přeskakovali maximálně dvacetikilometrovou rychlostí, proto do opravy vkládali naděje a považují ji za nedokončenou. 

„Myslím, že se to povedlo–nepovedlo, stav je prakticky stejný a auto se houpe jak na vlnách,“ napsal do redakce MF DNES jeden z místních, Karel Malenovský. „Je to jako koleje do Kocourkova,“ dodal profesionální řidič David Krpola.

Situace, kdy se takto potkají koleje různých majitelů, sice není zcela obvyklá, zároveň ale nejde o unikát – koleje mohou být ve vlastnictví firem nebo obcí.

Z bezpečnostního hlediska je výhodné, když tvoří jediný přejezd a ten má společné zabezpečení. V Kroměříži ho chrání výstražná světla a závory. U vleček je přitom běžné zabezpečení jen výstražnými kříži.

„To by bylo z pohledu motoristů matoucí a provozu nebezpečné,“ podotkl Novák.

Na přejezd v Hulínské ulici vyšle Drážní úřad do konce roku kontrolu, aby posoudila, jak po částečné rekonstrukci dopadl a zda vyhovuje normám.

zpět na článek