Komfort a peníze z dotací. Města si stále častěji pořizují elektromobily

  13:38
Aut na elektrický pohon, která využívají radnice, hejtmanství a jejich organizace, přibývá. Z velké části je to díky dotacím, které na vozidla mohou čerpat. Využívání elektromobilů si ale pochvalují i sami zaměstnanci. Oceňují komfort a bezproblémovou obsluhu.

Na velký sraz elektromobilů, který se konal uplynulý víkend ve Valašském Meziříčí, dorazily desítky majitelů těchto aut různých značek. Na programu byly mimo jiné předváděcí jízdy v nejrůznějších dopravních prostředcích na elektropohon.

Zdejší radnice tuto akci společně s Asociací elektromobilového průmyslu pořádala už posedmé. K tomuto druhu dopravy má totiž blízko.

„Městský úřad využívá dva takové vozy a naše zkušenost je velmi dobrá,“ pochvaloval si starosta Robert Stržínek. „Z hlediska provozních nákladů i údržby jsme s nimi velmi spokojeni.“

Valašské Meziříčí drží trend podobně jako některá další města ve Zlínském kraji, která elektromobily postupně přikupují. První automobil Hyundai IONIQ pořídili už v roce 2017, loni k němu přibyla Dacia Spring. „Jde o sdílené vozy, které slouží zaměstnancům na více odborech,“ popsal Stržínek.

Podle něj se na devadesát procent služebních cest jezdí na vzdálenost do 60 kilometrů, kterou vozy na elektrický pohon zvládnou bez nutnosti dobíjení.

„Jezdit do Prahy by bylo trápení“

„Bylo potřeba si určit, pro jaký typ jízd jsou vhodné,“ upozornil starosta. „Samozřejmě jezdit s nimi do Prahy by bylo trápení.“

Stržínek nezakrývá, že jedním ze zásadních benefitů, proč město elektromobily koupilo, jsou dotace.

„Na každé auto jsme dostali 200 až 250 tisíc korun. Bez nich by to pro nás byla velice drahá záležitost,“ připomněl.

Zároveň však zmiňuje, že v praktickém provozu mají elektromobily řadu výhod a jejich obsluhu si po počáteční nedůvěře pochvalují i sami úředníci.

Elektromobilů ve Zlínském kraji přibývá, mají je lidé, města i dopravci

Tři elektromobily využívá krajský Zlín. Jsou určeny pro pracovníky správy městského majetku nebo městské zeleně. Magistrát jimi v uplynulých letech nahradil staré vozy s klasickým motorem, které už dosloužily. Město do aut investovalo pouze v rámci servisních garančních prohlídek a spotřebované elektřiny.

Zlín plánuje i zřízení nových nabíjecích stanic a pro nabíjení aut chce také využívat energii získanou ze solárních panelů.

„S touto možností se do budoucna počítá,“ řekla Irena Orságová z tiskového odboru. „V příštím roce máme v plánu zakoupit hybridní vozidla a v následných letech i elektromobily, vše bude předmětem veřejných zakázek.“

Elektrická auta pro školy i sociální služby

Velký projekt na nákup elektromobilů spustil i Zlínský kraj. Do příštího roku chce mít 58 aut na elektrický pohon a 57 nabíjecích stanic. Využívat je budou různé krajské organizace, například v oblasti sociálních služeb, školství nebo kultury.

Část těchto aut už zaměstnanci využívají, část teprve dorazí.

„Snažíme se takto vybavovat postupně,“ řekla náměstkyně hejtmana Hana Ančincová. „Dodavatelů není tolik, aby splnili naše požadavky naráz, a jsou dlouhé dodací lhůty.“

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Také podle ní ve prospěch elektromobilů hovoří velkorysé dotace, z nichž některé dosahovaly až 90 % pořizovací ceny. „Důležitý je ale i ekologický aspekt a samotný bezproblémový provoz,“ vyzdvihla náměstkyně.

Auty na elektrický pohon jezdí například zdravotní sestřičky pracující v sociálních službách, které přejíždějí mezi jednotlivými klienty a zařízeními.

„Ze začátku měly z řízení trochu rozpaky, ale nyní si to pochvalují,“ zmínila Ančincová.

Policejní vůz při nočních výjezdech neruší

Do elektroaut čím dál více investují i městské organizace a firmy. Například ve zlínských technických službách začali letos využívat pět nových vozů. Tři dodávky s elektrickým motorem si pořídily před nedávnem i Kroměřížské technické služby.

„První dvě vozidla Maxus eDeliver 3 byla zařazena na úsek veřejného osvětlení a na úsek bytů a nemovitostí. Slouží k přepravě osob a také materiálu,“ popsal jejich ředitel Marian Vítek.

Světová premiéra komunálního vozu ze Zlína. Enviel chce konkurovat multikáře

Ve Valašském Meziříčí zase mají dobré zkušenosti s autem na hybridní pohon pro městské strážníky.

„Má dojezd okolo 60 kilometrů, což pro běžný výjezd hlídky dostačuje,“ vypíchl Stržínek. „Máme i pozitivní odezvy od občanů, že je toto auto v noci neruší.“

Ruku v ruce s nárůstem elektromobilů houstne i síť dobíjecích stanic. Často se objevují právě v sídlech organizací, které elektromobily už vlastní.

„Myslíme na ně také při investičních akcích,“ připomněla Ančincová. „Když se dnes staví moderní budovy, často jsou zpracovány v pasivním standardu a zároveň se počítá s tím, že jejich součástí bude nabíjecí stanice.“