iDNES.cz

Na silnicích ve Zlínském kraji loni zemřel čerstvý řidič i malé dítě

  8:54
Na silnicích ve Zlínském kraji bylo loni více dopravních nehod s tragickými následky. Celkem měly silnice v kraji 29 obětí, o tři víc než v předchozím roce. Nehod policisté řešili téměř čtyři tisíce, jejich počet byl vyšší skoro o 400. Zato stagnoval počet řidičů, kteří bourali pod vlivem alkoholu.

Teprve osmnáctiletý řidič, který v polovině prosince boural u Hulína, je jednou z nejmladších obětí loňských nehod. | foto: Zdravotnická záchranná služba Zlínského kraje

Předloni bylo nehod s alkoholem 242, loni jen o čtyři více. Nejvíce smrtelných nehod si připsal kroměřížský region. Pět lidí včetně dvou dětí loni v dubnu ošetřili a rozvezli do nemocnic záchranáři po srážce dvou osobních aut u Střílek. Šesté osobě, teprve 23leté ženě, už pomoci nedokázali. Zranění později podlehlo i jedno z dětí.

„Loni na cestách umírali velmi mladí lidé,“ konstatovala mluvčí kroměřížské policie Barbora Balášová.

Před sebou má smutnou statistiku loňských nehod, z níž Kroměřížsko vychází nejhůř ze čtyř regionů Zlínského kraje. Na jeho silnicích zemřelo deset lidí. Nejmladšímu řidiči, který nedojel, kam měl namířeno, bylo osmnáct let.

„To byla nehoda u Hulína v polovině prosince,“ připomíná Balášová. Mladík předjížděl na čerstvě napadaném sněhu, dostal ale smyk a srazil se s protijedoucím autem.

Na kontrolu alkoholu se dopravní policisté zaměřují už několik let velmi bedlivě. Zlínský kraj totiž v této oblasti hodně vyčníval z celostátních statistik. Nejde přitom tolik o celkové počty, ty se drží víceméně na stejné úrovni. Problém je v tom, kolik řidiči nadýchají. V roce 2018 překročily víc než dvě třetiny z nich hranici 1,5 promile, a Zlínský kraj tak byl nejhorší v republice.

Dopravní nehody ve Zlínském kraji

2021
celkem úmrtí: 26
těžká zranění: 73
pod vlivem alkoholu: 242

2022
celkem úmrtí: 29
těžká zranění: 75
pod vlivem alkoholu: 246

Oběti nehod v roce 2022
řidiči osobního vozu: 7
spolujezdci: 6
řidiči nákladního vozu: 1
motocyklisté: 4
cyklisté: 5
chodci: 6

Obětí v roce 2022 podle
okresů
Kroměřížsko: 10
Uherskohradišťsko: 8
Vsetínsko: 5
Zlínsko: 6

„Řidiči jsou skutečně nedisciplinovaní a co se týká alkoholu a drog, narážíme na ně v rámci běžných kontrol stále častěji,“ potvrzuje náměstek šéfa krajského ředitelství policie ve Zlíně Bohdan Varyš.

Nejčastější příčinou nehod byla vysoká rychlost a nesprávný způsob jízdy. Velmi často se řidiči věnovali třeba psaní esemesek nebo ladění navigace. V kamionech zase sledování filmů na tabletech.

„Důležité je soustředit se na jízdu, nikam nespěchat, předvídat okolnosti a hlavně dodržovat pravidla silničního provozu,“ řekl vedoucí uherskohradišťských dopravních policistů Robert Rampáček.

Do kolonky nesprávný způsob jízdy spadají i další dvě z trojice nejtragičtějších loňských nehod. Při jedné z nich na jaře zemřel manželský pár na motorce v Buchlovských kopcích.

„Šlo o lidi ve zralém věku, pán si koupil motorku a havaroval s ní během asi druhé jízdy. V protisměru narazil hned do dvou osobních aut,“ popisuje náměstek.

Zemřelo i šest chodců

Naopak podzimní nehoda u Jablůnky se znovu vrací k mladým řidičům. I tady vyjelo auto do protisměru, srážku s kamionem nepřežil řidič ani spolujezdec. Bylo jim kolem dvaceti let.

Motorkáři loni v kraji zemřeli čtyři, pět bylo cyklistů a šest chodců. Na ty policie apeluje především v souvislosti s používáním reflexních prvků. Povinnost nosit je platí jen mimo obec, zdravý rozum ale radí mít je všude, kde je snížená viditelnost. Nebo ještě lépe – úplně všude.

„I v obcích může být osvětlení nedostačující a být vidět je skutečně důležité,“ vzkázala Balášová.

Řidič mimo přechod srazil trojici seniorů, jedna žena je těžce zraněná

Reflexní odrazky možná mohly zabránit nehodě, která se stala koncem listopadu u Bystřice pod Hostýnem. Před pátou hodinou odpolední tady srazilo auto šedesátiletou ženu, která šla směrem na Bílavsko. Reflexní prvky neměla a kromě toho se pohybovala při pravém okraji vozovky. Svým zraněním podlehla.

Zásadní změnu v počtu nehod si policisté slibují od otevření nových dálničních úseků. Ty odvedou auta ze silnic prvních tříd a doprava na nich se zklidní.

Zároveň to bude znamenat rozšíření oddělení dálniční policie. V současnosti má Zlínský kraj jedno pracoviště v Napajedlích. Pod něj spadá i několik kilometrů dálnice D1, které jsou na území Olomouckého kraje. Po dostavbě úseku dálnice u Fryštáku se tam uvažuje o zřízení dalšího pracoviště.

zpět na článek