iDNES.cz

Archeologický průzkum pro dálnici může začít, rozhodl antimonopolní úřad

  14:04
Silničáři mohou naplno rozjet archeologický průzkum při výstavbě D55 z Babic do Starého Města. Povolil jim to antimonopolní úřad, který řeší spor archeologů. Zpoždění v přípravě dálnice, která se má otevřít za tři roky, by nemělo být fatální.

Dálnice překoná po mostě výpadovku ze Starého Města na Brno. | foto: vizualizace: ŘSD

Přestože letos v září nedlouho před krajskými volbami politici oficiálně zahájili výstavbu dálničního úseku D55 z Babic do Starého Města, přípravné práce neběžely tak rychle, jak měly.

Silničáři se totiž už předtím zasekli při výběru firmy, která provede záchranný archeologický průzkum v trase nové čtyřproudové cesty.

Po rozhodnutí antimonopolního úřadu však už mohli uzavřít smlouvu se sdružením společností Archaia a Samson Praha, jež průzkum obstarají. Ústav archeologické památkové péče v Brně, který napadal, že firma Samson k této činnosti nemá licenci, s námitkami prozatím neuspěl.

Pro řidiče a obyvatele měst a obcí, které leží na přetížené silnici I/55 (projede po ní 15 tisíc aut denně), to znamená jediné: přibližně za tři roky by mohli jezdit po novém úseku dálnice D55.

„Smlouvu o archeologickém průzkumu jsme už uzavřeli,“ potvrdil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. „Zahájíme průzkum v místech, kde to nejvíce potřebujeme. Konkrétně tam, kde budou mosty, abychom mohli udělat konsolidační náspy. S tím jsme museli čekat. Dosud jsme dělali jen nějaké přípravné práce a jeli jsme tak na čtvrt plynu, teď by vše mělo běžet naplno. Bude záležet i na počasí v lednu a v únoru.“

Klíčové je, že úřad nezakázal podepsat smlouvu

Nový 8,5 kilometru dlouhý úsek dálnice uleví některým městům a obcím, bude také bezpečnější a rychlejší pro motoristy. U Starého Města usnadní napojení na silnice prvních tříd I/50 a I/55.

„Lidé se komfortněji dostanou na cesty, které vedou ze severu na jih nebo z východu na západ,“ zmínil starosta Starého Města Josef Bazala.

„Nárůst dopravy je každý rok o něco větší a přejít hlavní cestu, která rozděluje obec, je stále obtížnější,“ upozornila opakovaně starostka Babic Martina Horňáková. Výstavba nového úseku dálnice má trvat tři roky.

Vedení měst a obcí ani jejich obyvatelé neměli radost z toho, že se přípravné práce komplikují. Silničáři mohli až teď konečně uzavřít smlouvu se sdružením firem Archaia a Samson Praha, přestože se případem stále zabývá antimonopolní úřad.

Ten už odmítl námitky Ústavu archeologické památkové péče v Brně, který však reagoval podáním rozkladu, jímž se bude zabývat předseda úřadu. Klíčové ale je, že úřad nezakázal silničářům podepsat smlouvy.

„Nevydali jsme předběžné opatření, které by zadavateli zakazovalo uzavřít smlouvu,“ řekl mluvčí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Martin Švanda. I to nasvědčuje tomu, že by brněnští archeologové s rozkladem neměli uspět.

Situace se může opakovat i u dalšího úseku dálnice

Archeologický ústav, který se výběrového řízení silničářů zúčastnil, namítá především to, že firma Samson nemá oprávnění k provádění průzkumů.

„Přesto si dali do referencí spoustu akcí, kde ale pracovali jako kopáčská firma,“ nastínila ředitelka brněnského ústavu Andrea Matějíčková. „Pořád se snažíme dodržovat zákony a jednou je ze zákona dané, že firma, která provádí záchranný archeologický výzkum, má mít licenci. Napadáme, že firma, kterou silničáři vybrali, ji nemá. Nenapadáme to, že jsme nevyhráli.“

Podle Chudárka je naprosto běžné, že se společnosti spojují do sdružení, aby dosáhly na zakázky.

„Sdružování firem a dávání si referencí, aby se mohly ucházet o zakázku, je standardní. Námitkám Archeologického ústavu nerozumím,“ podivil se Chudárek.

Doplnil, že sdružení s firmou Samson už pro silničáře dělalo průzkum na dálnicích D11 a D35. Hlavním kritériem v aktuální soutěži byla cena.

„My kvalifikaci mít nemusíme, protože jsme ve sdružení. Archaia všechna oprávnění má,“ reagoval před časem jednatel firmy Samson Praha Marcel Rückl.

5. února 2019

Silničáři na základě dřívějšího rozhodnutí antimonopolního úřadu (po podání připomínek brněnských archeologů) výběrové řízení už jednou zrušili a nedávno rozhodli se stejným výsledkem znovu. A opět se to z téhož důvodu nelíbilo Archeologickému ústavu. Ten v aktuálním rozkladu například namítá, že nové rozhodnutí silničářů má stejné datum jako to původní.

Chudárek to odmítá a říká, že je vše, jak má být. Obává se však toho, že se stejná situace může opakovat před výstavbou dalšího úseku dálnice D55 ze Starého Města do Moravského Písku.

„Jsem na to hodně zvědavý. Mám pocit, že to půjde jako přes kopírák,“ uvedl Chudárek.

Na úsek do Moravského Písku už mají silničáři pravomocné stavební povolení a od konce září vybírají firmu, která téměř devítikilometrový úsek v předpokládané ceně 2,61 miliard korun postaví. Základní termín pro podání nabídek byl stanoven na 4. prosince, kvůli dotazům uchazečů už byl ale devětkrát prodloužen, aktuálně je 25. února.

23. září 2020

Autor:
zpět na článek