Baťův kanál letos prodlouží letní sezonu, na údržbu bude méně času

  14:24
Sezona na Baťově kanále začala kvůli koronaviru se zpožděním, a proto se její každodenní provoz prodlouží až do konce měsíce. Nahrává tomu hezké počasí i aktuální dobrá návštěvnost.

Hausbót v přístavišti Staré Město na Baťově kanálu. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

„Někteří lidé jezdí na dovolené cíleně v září, kdy mají klidnější režim a všude je méně turistů,“ řekl Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. „Zájem je především o jednodenní výpůjčky obytných lodí, lidé se hlásí i na začátek října. Trochu ubylo cyklistů, ale na vodě to pořád žije,“ přibližuje.

Podzimní klasikou je vinařská turistika, která je však letos také omezená. „Některé sklepy jsou otevřené, ale nejde o žádné masové akce,“ podotkl Bártek.

V říjnu pak budou plavební komory obsluhovat lodě během prvních dvou víkendů, vždy od pátku do neděle od 9.30 do 18 hodin.

Povodí Moravy ovšem kvůli delší sezoně bude mít méně času na naplánované opravy úseku od Vnorov po Veselí nad Moravou. Letos už jeho pracovníci stihli dokončit rekonstrukci úseku mezi železničním mostem a silničním mostem ve Veselí nad Moravou, po ukončení plavební sezony budou pokračovat dále.

Baťův kanál se prodlouží do Hodonína

Téměř čtvrtstoletí dlouhá příprava prodloužení Baťova kanálu ze Sudoměřic a slovenské Skalice do Hodonína se blíží do finále. Ředitelství vodních cest dokončuje dokumentaci pro zahájení zadávacího řízení na výběr zhotovitele a plánuje se stavbou začít ještě letos. Hotovo má být před zahájením plavební sezony v roce 2023. Náklady činí 234 milionů korun. V budoucnu je v plánu také prodloužení z Otrokovic do Kroměříže.

„Prodloužení letošní sezony nás kromě našich vlastních peněz stálo hlavně drahocenný čas, proto se do práce musíme pustit hned. V žádném případě nechceme omezit příští plavební sezonu,“ konstatoval generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Baťův kanál patří mezi nejvyhledávanější turistická místa ve Zlínském kraji, ročně jej navštíví kolem 90 tisíc lidí. Kvůli koronavirové pandemii jich však letos přijelo méně.

„Na jaře jsme přišli o všechny organizované skupinové plavby, ať už jde o školní výlety či firemní akce. Finanční výpadek to byl velký, tím spíš, že tyto akce nejde nahradit,“ upozornil Bártek.

Naopak půjčovna malých motorových člunů se po počátečním omezení všech aktivit postupně rozjela, zbrzdilo ji ale deštivé počasí během jarních víkendů.

Ztráta bude kolem dvou milionů

Největší zájem, který překonal i čísla z loňska, byl o vícedenní pobyty na hausbótech.

„V tomto segmentu jsme skončili v černých číslech, navíc nám přináší největší ekonomický profit,“ pochvaluje si ředitel Bártek.

Češi totiž během léta moc nejezdili do ciziny a museli hledat zábavu doma. A Baťův kanál z toho těžil.

„Měli jsme tady lidi z celé republiky, kteří přijeli na více dnů a celé je trávili v regionu. Utráceli v restauracích, jezdili na výlety do okolí a tím pomáhali ekonomice v kraji,“ uvedl Bártek. Podle něj je navíc šance, že tito turisté se sem v budoucnu zase vrátí.

Přibylo také cyklistů, karavanů a obytných aut podél kanálu, ale i lidí hlavně s malými dětmi, kteří chodili trávit volný čas k vodě a pozorovat lodě. „Myslím, že mnozí provozovatelé venkovních občerstvení nakonec dopadli lépe, než se možná v březnu a dubnu obávali,“ zmínil.

I tak se celková ztráta Baťova kanálu bude pohybovat kolem dvou milionů korun a úbytek návštěvníků lze odhadovat o zhruba 20 tisíc. „Uvidíme ještě, jak se na tom projeví prodloužená sezona,“ poznamenal Bártek.

Po sezoně budou pokračovat opravy

Po jejím skončení v polovině října začnou práce v úseku od hospodářského mostu Vnorovy po železniční most tratě Veselí nad Moravou – Brno. Odstraňovat se budou nánosy a opevnění se dočká opravy. Rekonstrukce téměř dvoukilometrové trasy má být hotová do konce dubna 2021.

„Plavební kanál v tomto úseku zahradíme zemní hrázkou a vypustíme až po plavební komoru Vnorovy I. Jedná se prakticky o pokračování oprav, které jsme zahájili loni, jen jsme ji rozdělili na dvě etapy tak, abychom nemuseli omezovat plavební sezonu,“ řekl ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek z Povodí Moravy.

Rekonstrukce je potřeba, počet lodí na kanále stále roste. Loni jich v plavebních komorách napočítali 3431.

„Rozplavená zemina z břehů a hrází zanáší dno kanálu a tím snižuje plavební hloubku, která může vést až k omezení provozu lodní dopravy,“ dodal Gargulák.

Autor: