Brány budovy, která v minulosti sloužila jako sklad, se návštěvníkům otevřou od 6. do 15. května.
„Vidět desítky firem tak říkajíc pod jedním kabátem bude výjimečná příležitost,“ upřesnil designér David Polášek. „Nejde nám o veletržní podobu, ale o prezentaci lokální průmyslové výroby různých kategorií, bez ohledu na velikost. Vybrali jsme firmy, které do designu a vývoje investují a zajímají se o to,“ přiblížil.
V industriální hale s prostorem o tisíci metrech čtverečních, která si zachová historický ráz, nebudou chybět výrobky z oboru letectví, obuvi, nábytku, elektra, mobiliáře, sportu, medicíny, průmyslových strojů a nástrojů.
„Naším cílem je ukázat pomyslné rodinné stříbro zdejšího regionu,“ vysvětlil smysl projektu prezident Zlínského kreativního klastru Čestmír Vančura. „Design a průmyslový zvlášť je jednou ze základních činností, které významně ovlivňují kvalitu našeho života. Tento projekt se snaží připomenout nejen jeho kořeny, historický vývoj a významné osobnosti, ale zároveň ukázat i současný stav,“ poznamenal.
Sto let zlínského designu6.–15. května Expozice I, design průmyslový, dopravní, spotřebních produktů, obuvi, v architektuře – 61. budova Expozice II, design dopravní, design v architektuře – platforma Baťova institutu. Expozice historie, historie zlínského designu – 15. budova Expozice absolventů UTB a VŠUP, studentský design a současná tvorba – 15. budova |
S projektem bude ale možné se potkat i na jiných místech ve Zlíně.
Například v Krajské galerii výtvarného umění připravují výstavu, která bude mít tři části. Připomene počátky průmyslového designu ve městě včetně významných osobností, jako byli Vincenc Makovský a Zdeněk Kovář.
Ukáže pokračování v podobě dnes už zaniklé pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové nebo současné Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati a na platformě Baťova institutu představí některá současná designová díla.
„Průmyslový design má ve Zlíně své kořeny, rostl tady, profesor Kovář čelil komplikacím, nebyla to jednoduchá doba,“ upozornil Vít Jakubíček z Krajské galerie.
„Nejsme přesně schopní datovat, kdy design ve Zlíně začíná, ale můžeme ho datovat do období po první světové válce, kdy baťovský průmysl hledal cestu do mírového průmyslu. Dvacátá léta dala zárodek toho, aby byl ve třicátých letech povolán Vincenc Makovský vytvarovat soustruh, který firma Baťa vyráběla,“ zmínil.
Součástí projektu bude také tradiční festival Zlín Design Week, který pořádá Fakulta multimediálních komunikací. Akce podporuje mladé designéry, pomáhá jim čerpat inspiraci a setkávat se s profesionály.