U obce Jablůnka ale nezvládl zatáčku a vyjel z cesty na pole, kde se auto několikrát přetočilo přes střechu. Řidič vyvázl s lehkým zraněním, jeho devatenáctiletá spolujezdkyně však při nehodě zemřela.
Podobných případů se bohužel ve Zlínském kraji stalo více. Česká asociace pojišťoven zmapovala statistiky z let 2010 až 2024 a spočítala, že každá sedmá nehoda v regionu je způsobena nepřiměřenou rychlostí. Celkem jich bylo 7 536 a jde tak o jednu z nejčastějších příčin vážných dopravních nehod. Za posledních patnáct let tady kvůli tomu zemřelo 182 lidí.
Nehod v kraji stále přibývá. Lidé jezdí splašeně a chybují, říká odborník |
„V celé republice ukazují statistiky přes 205 tisíc dopravních nehod s nepřiměřenou rychlostí, které stály život více než tři tisíce lidí. To je, jako kdyby zmizelo celé menší město. Každý z těch životů měl větší cenu než pár minut, které se někdo snažil dohnat,“ podotkl Jan Matoušek, ředitel České asociace pojišťoven.
Spolujezdec má následky do konce života
Mnohdy jde přitom o lidi, kteří nehodu nezavinili. Jako například v roce 2017, kdy opilý 23letý řidič sedl za volant a při pokusu o sjetí z dálnice v rychlosti 140 kilometrů za hodinu boural. Auto se několikrát přetočilo a po nárazu do betonového mostku přeletělo svodidla.
Při nehodě zahynul spolujezdec, další tři utrpěli vážná zranění. Jeden z nich je odkázán na cizí pomoc a ani v budoucnu se o sebe nebude moci sám postarat. Řidič měl v krvi nejméně 1,53 promile alkoholu a u soudu prohlásil, že si nehodu nepamatuje a neví, zda vůz skutečně řídil a nehodu způsobil. Dostal šest let vězení.
„Nepřiměřená rychlost je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod a je zároveň jednou z těch nejtragičtějších,“ potvrdil zlínský policejní inspektor Petr Jaroš.
Motorkáři řádí u Buchlovic
Podle statistik patří mezi nejproblematičtější místa v kraji průtah Buchlovskými kopci po silnici I/50. Rychle tady jezdí nejen běžná osobní vozidla, ale také motorkáři či auta s upraveným motorem.
„Problém silnice přes Buchlovské hory je v terénu a malebnosti krajiny a tom, jak jsou tvarované zatáčky. To svádí všechny k dojmu, že jsou na závodním okruhu, a kvůli tomu jezdí příliš rychle,“ uvedl Zdeněk Patík, koordinátor BESIP pro Zlínský kraj.
Silničáři tady v minulosti dali na cestu drsnější povrch, který je místy barevně odlišený, aby upozornil na zatáčky. Kromě toho vykáceli dřeviny, aby zajistili lepší výhled.
Nejrizikovější silnice je pod Buchlovem, zatáčky svádějí k rychlé jízdě |
„Situaci to ze začátku trochu zlepšilo, ale za půl roku se to zase vrátilo do starých kolejí. Navíc teď je hluk ze silnice víc slyšet v obci a lidi mají problém ji přejít,“ řekla starostka Starých Hutí Sylvia Kočířová.
„Motorkáři nerespektují nic. Když se k cestě postaví policejní kontroly, chvíli zpomalí, ale po jejich odjezdu zase jezdí rychle,“ popsala s tím, že by přivítala dopravní řešení výjezdu ze Starých Hutí přes křižovatku ke Stupavě. „Je to hodně nepřehledné místo,“ poznamenala.
Po vážné nehodě na průtahu Zlínem je šest zraněných včetně dvou dětí![]() |
Web Portál nehod, který vychází z dat pojišťovny Allianz, zmiňuje v souvislosti s častými nehodami kvůli vysoké rychlosti také silnici II/50, která spojuje Bystřici pod Hostýnem a Valašské Meziříčí. Úzká a klikatá cesta tam protíná kopcovitý terén, který je plný zatáček a nepřehledných horizontů. Nepomáhají ani bezpečnostní prvky jako třeba radary či ostrůvky uprostřed cesty, které instalovaly obce.
„Problém je paradoxně v tom, že silnice má kvalitní povrch a svádí k rychlé jízdě,“ popsal Patík. „Vede přes Loukov, kde je sklad Čepro a jezdí tam cisterny. Zkušený řidič ví, že na téhle silnici ji těžko předjede, takže jede za ní. Někdo méně trpělivý ale zkouší předjíždět a pak to může dopadnout tragicky.“
U Bezměrova pomohl objezd
Nebezpečná je i další silnice vedoucí do Valašského Meziříčí, tentokrát v úseku z Jablůnky, kde se stala nejen v úvodu zmíněná nehoda. „Je to podobné jako u cesty do Bystřice. Dá se tam jet relativně rychle a předjíždět, ale desetkrát vám to vyjde a pojedenácté to v hustém provozu může skončit tragédií,“ upozornil Patík.
Podle něj je častou kombinací mladý řidič, starší auto, večerní jízda a kamarádi ve vozidle. „Když mladý řidič jede sám do školy, je to bez problémů, ale když o víkendu veze kamarády na zábavu, může mít tendenci se předvádět,“ uvedl koordinátor BESIP. „Staré auto dnes koupíte za jednu výplatu, ale často tomu odpovídá i jeho technický stav.“
Pozor, srny. Seznam úseků, kde řidiči havarují kvůli zvěři, stále roste![]() |
Některá místa v kraji už však nejsou tak kolizní jako dříve. V křižovatce u Bezměrova na Kroměřížsku dlouhá léta platilo, že rozjetá auta nedávají přednost vozům na hlavní cestě. Poté, co nebezpečné křížení nahradil kruhový objezd, počet závažných nehod klesl.
„Dlouhodobě si o podobné řešení říká i křižovatka u nedalekých Střílek,“ zmínil Patík. Křižovatka je tam poměrně široká, ale řidiči mířící od Buchlova moc nedodržují předepsanou sedmdesátku a z kopce jedou daleko rychleji.
„Když tam řidič přijede a rozhlédne se, uvidí motorku v dálce jako malou tečku a myslí si, že projede. Jenže ta tečka se může řítit 160 kilometrů v hodině a pak je na místě daleko dříve,“ dodal expert s tím, že se zde nabízí zavést úsekové měření.



