S opravou Vysocké ulice se bude opět čekat. Odložilo ji odvolání stavební firmy

  8:52,  aktualizováno  10:23
Kličkování mezi propadlými kanály, dírami a výtluky ve Vysocké ulici ve Žďáře nad Sázavou jen tak neskončí. Oprava silnice II/353, o níž se hovoří již několik let a byla opakovaně z různých důvodů odložena, měla začít každým dnem. V pondělí ale žďárská radnice zveřejnila informaci, že na rekonstrukci letos opět nedojde.

Jízda po Vysocké ulici ve Žďáře nad Sázavou je slalomem mezi výtluky, dírami, propadlými kanály a stromy zasahujícími do silnice. Pravidelně záplatován je kruhový objezd. | foto: Jana Nedělková, MF DNES

Plánovanou společnou investici města, Krajské správy a údržby silnic Vysočiny (KSÚSV) a Svazu vodovodů a kanalizací (SVAK) Žďársko za více než 100 milionů korun zhatilo odvolání jedné ze stavebních firem k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Rozhodnutí úřadu si obvykle vyžádá několik měsíců, proto už není možné komplikovanou a časově náročnou rekonstrukci stihnout podle plánu,“ sdělila mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová.

Firma, jež skončila v soutěži druhá z celkových pěti, rozporuje u ÚOHS výsledky zakázky na výběr dodavatele, respektive postup zadavatelů při vyhodnocení nabídek.

„Na stavebním trhu je hlad a firmy jsou rády za každou zakázku. Bohužel to ale přináší případy jako tenhle, přitom přípravě se všichni tři zadavatelé věnovali poctivě minimálně rok a půl,“ uvedl za KSÚSV její ředitel Radovan Necid.

Trojice investorů totiž nevybírala firmu jenom podle ceny – ta hrála roli z 80 procent. Dalšími kritérii byly zkušenosti s rekonstrukcí chodníků, kanalizací a mostů i odpovědnost uchazečů k životnímu prostředí. Právě vyhodnocení těchto kritérií se stěžovateli nelíbí.

„Z vlastní zkušenosti vím, že nejlepší je, pokud možno se vyhnout nejednoznačným podmínkám a kritériím, které jsou pro uchazeče nepochopitelné, nejednoznačné, a tedy minimálně diskutabilní,“ vyjádřil se k zakázce za žďárskou opozici Jan Havlík (Změna 2018). Mezi takové patří především použití takzvaných nečíselných, subjektivně hodnotitelných parametrů.

Město by také podle Havlíka mohlo více využívat zmíněného hladu firem po zakázkách a velké konkurence, jež nyní panují, a praktikovat hodnocení nabídek elektronickou aukcí, jež uchazečům dává možnost snižovat nabídkovou cenu.

„Velmi nás to mrzí, ale odvolání je právem každého z účastníků, pokud nesouhlasí s výsledky nebo postupem při soutěži. Podle naší právní analýzy jsme nepochybili, bohužel ale čekání na rozhodnutí zpozdí plánovaný harmonogram o řadu měsíců,“ okomentoval starosta Žďáru Martin Mrkos.

Rekonstrukce je rozdělena na dvě etapy

Práce na stavbě, jež zahrnuje nejen rekonstrukci povrchů, ale i sítí, přilehlých chodníků a veřejného osvětlení, mají být velmi komplikované a časově náročné. „Musíme zajistit dopravní obslužnost a brát ohledy na obyvatele, proto se letos do rekonstrukce nemůžeme pustit,“ zdůvodnil vedoucí manažer SVAK Žďársko Reda Ifrah.

Rekonstrukce Vysocké ulice, přilehlé okružní křižovatky i mostu přes potok Staviště ve Studentské ulici měla být rozdělena do dvou etap. Letos byla v plánu právě obnova kruháče, přemostění a komunikace II/353 až po křižovatku s ulicí Vnitřní.

Ve stavební sezoně 2025 pak měla přijít na řadu zbývající část Vysocké ulice až po křížení s ulicí U Hrázek. Podíl města na celé investici činí cirka 50 milionů korun, zbylá část připadá na KSÚS a SVAK Žďársko.

V minulosti byla rekonstrukce Vysocké přesunuta již několikrát. Poprvé se investoři rozhodli akci odložit kvůli nečekanému rozsahu oprav. Podruhé to bylo kvůli souběhu s uzavírkami na hlavním průtahu městem. A když se zdálo, že k zahájení prací přece jen konečně dojde, překazily ji administrativní prodlevy. Letos akci zmařilo pro změnu právě odvolání jedné z firem.

Město se zaměří na jiné projekty

Radnice kvůli aktuální situaci přesune výdaje vyhrazené pro opravu Vysocké ulice na jiné projekty, které v letošním rozpočtu původně nebyly. Dojde například na vybudování chybějícího chodníku na Novoměstské ulici v úseku k průmyslové zóně, dále na opravu komunikace v Nezvalově ulici nebo chodník lemující Brněnskou ulici při straně u volejbalového hřiště.

„Rádi bychom se pustili i do Sázavské, tady nás čeká rozšíření stávající silnice s vybudováním podélného parkování i dva přechody pro chodce. Snažíme se urychlit přípravu projektů ze všech sil, ale lhůty pro povolení a výběr zhotovitele neovlivníme,“ doplnil Mrkos.

28. listopadu 2023