„Tento nástroj nabízí uživatelům rychlou orientaci v často složitém množství dat, která se na městském webu nacházejí. Cílem projektu je ušetřit občanům čas a přinést jim moderní způsob komunikace s městským úřadem,“ objasnila mluvčí pelhřimovské radnice Andrea Unterfrancová.
Chatbot se objeví na městské webové stránce jako vyskakovací okno v pravém dolním rohu obrazovky. Lidé pak mohou do tohoto okna zadat svou otázku, a „robot“ jim během několika sekund odpoví.
Reakce, založené na údajích z městského webu, pokrývají široké spektrum témat. „Tedy od běžných administrativních úkonů až po specifické informace o odborech úřadu,“ upřesnila mluvčí s tím, že virtuální asistent tedy funguje jako zprostředkovatel, jenž šetří čas klientů a zároveň i ulehčuje práci úředníkům.
Fyzika za jedna, z češtiny dvojka. Na gymnáziu maturovala AI, občas si vymýšlela![]() |
Předností celého systému je rovněž jeho schopnost neustálého učení. „Pokud Chatbot nedokáže na nějaký dotaz odpovědět, nebo je odpověď nepřesná, uživatelé mohou zaslat zpětnou vazbu prostřednictvím e-mailu. Tato zpětná vazba je následně využita k tomu, aby byl Chatbot aktualizován a zdokonalován. Při opakovaném zadání stejného dotazu tak už nabídne přesnější a relevantnější odpověď,“ vylíčila Unterfrancová.
Využití umělé inteligence je podle vedení Pelhřimova nejen další krok ke zlepšení služeb pro veřejnost, ale i k postupné digitalizaci veřejné správy. „Tento nástroj navíc odpovídá na potřebu zlepšit orientaci občanů na městských webech, které často obsahují velké množství dat a informací, což může být pro některé uživatele nepřehledné,“ doplnil Jan Machyán, tajemník pelhřimovského městského úřadu.
Současná verze systému je sice vázána výhradně na web města Pelhřimov, do budoucna však radnice plánuje její rozšíření i na další platformy a oblasti.
24. května 2024 |