Nové vysokoškolské koleje mají Jihlavě pomoci stát se studentským městem

  8:38
Okolí Vysoké školy polytechnické Jihlava (VŠPJ) se v následujících letech významně promění. Pravděpodobně už koncem letošního roku se začnou v její blízkosti budovat nové vysokoškolské koleje. Novostavba moderní pětipodlažní budovy vyjde odhadem na 300 milionů korun. Nabídne ubytování dvěma stovkám studentů.

Budova kolejí poblíž Vysoké školy polytechnické Jihlava by měla stát podélně s Fritzovou ulicí. Takto by podle zveřejněných vizualizací měla vypadat. | foto: Petr Páv, ateliér A32

„Máme připravený projekt, platné stavební povolení a významnou finanční podporu Kraje Vysočina i města. Zároveň jsme získali dotaci od ministerstva školství. V tuto chvíli připravujeme výběrové řízení na zhotovitele stavby, které bychom chtěli vyhlásit na přelomu dubna a května. Pokud všechno půjde dobře, na konci roku by dodavatel mohl začít stavět,“ informoval rektor VŠPJ Zdeněk Horák.

Vysoká škola polytechnická je jedinou vysokou školou na Vysočině a letos slaví dvacet let od svého založení. Vlastní velké koleje však nemá. Studentům nabízí možnost ubytování v domě v Brtnické ulici, jejž škole pronajímá město. Další možnost ubytování je ve Fritzově ulici, v budově, která je v majetku a na pozemku VŠPJ. Celkem jde o 137 lůžek. „Rozhodně to neodpovídá našim potřebám,“ uvedl rektor.

Jak také zdůraznil, dosavadní absence vlastních kolejí byla pro další rozvoj školy limitující. „Nové koleje významným způsobem zvýší komfort a dostupnost vzdělání v kraji,“ je přesvědčený.

Budova vyroste v areálu staré nemocnice

Plocha, kde firma vybuduje vysokoškolské koleje, se nachází v blízkosti VŠPJ a rozkládá se mezi autobusovým nádražím, soudem a ulicemi Tyršova a Fritzova. Pozemek vysoká škola dostala v minulosti od Kraje Vysočina. Dříve to byl areál staré jihlavské nemocnice s parkem.

Budova kolejí by měla stát podélně s Fritzovou ulicí. První etapa výstavby moderního pětipodlažního objektu vysokoškolských kolejí počítá s kapacitou 200 lůžek. Také kvalita nového bydlení má být nesrovnatelná s tím, co mají dnes studenti k dispozici.

Stavba bude mít zelenou fasádu s popínavými rostlinami na bocích konstrukce. K dispozici má být rovněž parkoviště. Přilehlý park má zůstat i nadále přístupný veřejnosti.

Předpokládaná cena stavby je kolem 300 milionů korun. Z toho šedesát procent nákladů pokryje dotace, kterou VŠPJ získala od ministerstva školství. Zbytek bude škola financovat z vlastních zdrojů a za pomoci finančních příspěvků Kraje Vysočina a jihlavského magistrátu. Hejtmanství přislíbilo dát na projekt 90 milionů korun. Město Jihlava má zastupitelstvem schválený závazek, že podpoří výstavbu částkou 45 milionů.

Sousedé si stěžovali a projekt napadali

Stavební řízení provázely komplikace. Investor se musel vypořádat s námitkami, které uplatňovali prostřednictvím právního zástupce někteří sousedé. Těm se nelíbila například výška budovy, obávali se hlučnosti či zastínění. Stěžovatelé napadali i systémovou podjatost vzhledem k finanční spoluúčasti Kraje Vysočina a magistrátu. Celé řízení se tak nakonec přeneslo do Středočeského kraje.

„Všechny námitky jsme vypořádali. Studie prokázaly, že splňujeme veškeré podmínky. Vyjadřovalo se k tomu mnoho institucí včetně ministerstev, přezkoumávalo se to v několika stupních a projekt byl posuzován opravdu důkladně ze všech možných úhlů pohledu. Trvalo to jeden rok a sedm měsíců. Ale vše je v pořádku. Máme vydané stavební povolení, které už nabylo právní moci,“ dodal rektor Zdeněk Horák.

Představitelé Kraje Vysočina i magistrátu si od vybudování studentského bydlení kromě zkvalitnění služeb pro studenty slibují, že se tím Jihlava může stát také plnohodnotným univerzitním městem se všemi dalšími bonusy.

„Chceme podporou výstavby kolejí podpořit i rozvoj centra města. Jsem přesvědčen, že když bude v centru Jihlavy bydlet dalších dvě stě chytrých mladých lidí, určitě to městu přinese prospěch,“ poznamenal primátor Petr Ryška (ODS).

Až dosud se studenti ve městě nezdržovali

Podle krajského radního pro školství Jana Břížďaly (Piráti) byla většina vysokoškoláků studujících v Jihlavě dosud odkázána na ubytování na privátech nebo preferovali dojíždění a ve městě se příliš nezdržovali.

„Ve chvíli, kdy budou koleje dostupnější, budou tu studenti zůstávat a Jihlava bude působit daleko víc jako studentské město. Podobně jako třeba Brno, Zlín či Olomouc. Tím, že studenti budou chtít ve městě trávit svůj studenský život, projeví se to pozitivně například i z hlediska tržeb pohostinství a v dalších službách. Obecně to může mít velice pozitivní vliv na charakter města jako celku,“ je přesvědčený Břížďala.

7. března 2024