iDNES.cz

S investorem v zádech má firma Kästle CZ velké plány i v nejisté době

  9:12
Hodně bláznivou sezonu prožívá tradiční novoměstský výrobce lyží, firma Kästle CZ. Velký zájem mají lidé o běžky a také touringové (skialpové) lyže nebo lyže kategorie backcountry. Zato se v situaci, kdy stojí vleky a lanovky, rapidně snížil prodej sjezdových lyží.

„Do prosince byl kvůli ne úplně ideálním sněhovým podmínkám omezený prodej veškerých lyží. To se změnilo, od ledna čelí výrobci běžek více než dvojnásobnému zájmu,“ popisuje průběh sezony ředitel Kästle CZ Vladimír Dušánek. „Ať už jde o značku Kästle, nebo Sporten, nestíháme vyrábět. Začínají chybět některé modely nebo délky lyží, komponenty, boty i vázání,“ dodává.

Příčina obřího zájmu je v sezoně s dostatkem sněhu jasná. Zatímco vlekaři v Česku dostali od vlády červenou, do stop vyrazily davy běžkařů. „Zimní sporty, které lze v Evropě provozovat individuálně, zažívají obrovský boom. Díky tomu, že napadl sníh i v nižších polohách, zažíváme zájem, jaký byl o běžkařské zboží naposledy před třemi lety,“ porovnává Dušánek.

V této situaci pomáhá novoměstské firmě – do roku 2018 známé pod názvem Sporten – šíře jejího sortimentu: vyrábí například i lyže backcountry, tedy běžky v širším provedení nebo dokonce s kovovými hranami vhodné i do volného terénu.

Podle ředitele Dušánka jsou na tom výrobci, kteří se specializují pouze na sjezdové lyže, za dané situace špatně. „Propady v celém byznysu jsou podle FESI (Federace evropského sportovního průmyslu – pozn. red.) dosud u některých výrobců i více než 50 procent lyží, u zimního zboží obecně cca 35 procent. Nám pomáhá to, že máme v sortimentu ‚běžkařinu‘ a také touringové (skialpové) lyže, kde je značka Kästle považována opravdu za prémiovou a technologického lídra segmentu,“ vyzdvihuje Vladimír Dušánek.

Velký rozdíl je podle něj na zámořském trhu, kde ovšem platí jiná anticovidová pravidla. Zatímco ve většině evropských sjezdařských destinací se nelyžuje vůbec nebo s omezeními, v Severní Americe ano. „Tam je za sociálně distanční sporty považováno i sjezdové lyžování. V USA a Kanadě proto celkem dobře i nyní běží obchod se sjezdovými lyžemi,“ porovnává ředitel Dušánek.

Nová éra novoměstského Sportenu začala na přelomu let 2016 a 2017, když jej koupil Tomáš Němec, jeden z nejbohatších Čechů, který předtím vydělal na prodeji gumárenského holdingu ČGS (Mitas a další značky).

O rok později pak Němec na trhu s lyžemi výrazně posílil pozici, když koupil většinový podíl v Kästle, sice ikonické a kdysi velmi slavné, ale dnes už menší rakouské značce. Právě pod tímto názvem chce nyní posílit pozici na trhu, jemuž v běžeckém lyžování dominuje Fischer.

Ve sjezdovém lyžování by se rád prosadil proti zavedeným značkám Atomic, Salomon, Rossignol, Head, Völkl nebo Stöckli.

Navýšení výrobních kapacit

Se silným investorem v zádech Kästle CZ neustupuje ze svých plánů ani v nejisté době. V Novém Městě na Moravě se už připravuje stavba nové výrobní haly.

Celá investice je vedle modernizace směřovaná k navýšení výrobních kapacit dominantně pro značku Kästle. V rakouském Hohenemsu zůstala vývojová báze pro alpské disciplíny a také výroba závodních lyží pro světový pohár. Ostatní výroba se postupně přesouvá na Vysočinu. 

„Na projekt nové výrobní haly už máme vydané stavební povolení, začínají bourací práce. Do patnácti měsíců bychom měli být schopni výrobu kapacitně zdvojnásobit, výrazně vzroste podíl mechanizace a automatizace,“ plánuje Vladimír Dušánek. 

Nyní vyrábí novoměstský závod přes 100 tisíc párů lyží ročně. Sportovní impérium Tomáše Němce se loni na podzim rozrostlo o další zajímavou akvizici. Prostřednictvím své společnosti ConsilTech koupil tento investor od nizozemských majitelů kopřivnickou firmu Bike Fun International, největšího českého výrobce kol, který zahrnuje také známé značky Superior, Rock Machine nebo Frappé.

„Dává nám to smysl, protože obě firmy získávají takzvaného ‚double klienta‘. Kdo jezdí na kole, obvykle i lyžuje, a opačně. Kola nám pomůžou doplnit sortiment, zvažujeme i speciální řadu pod značkou Kästle,“ prozradil ředitel Dušánek s tím, že se sesterská firma bude snažit prosadit na trhu městských elektrokol konkurujících skútrům se spalovacími motory.

Další novinkou je spolupráce Kästle se značkou Future Kiting Martina Havlíka, který se specializuje na vybavení pro kiteboarding.

„Je to zárodek jakési vodní divize. Jde o samostatnou firmu, kterou jsme začlenili do našeho výrobního procesu a dnes má díky nám za sebou technické i materiálové zázemí velké firmy,“ říká o spolupráci Vladimír Dušánek.

Autor:
zpět na článek