Jihlava na Velký pátek upraví parkovací systém, změní se i názvy režimů

  15:24,  aktualizováno  15:24
Už do třetího roku svého fungování vstoupí nový parkovací systém v Jihlavě. Přes Velikonoce ho jako obvykle čekají dílčí úpravy. „Snažíme se změny dělat jednou ročně, směřujeme to k Velikonocům. Osvědčilo se nám to už loni,“ uvedl koordinátor systému parkování Dalibor Pituch.

Na Velký pátek, tedy 18. dubna, dojde ke změně názvů jednotlivých režimů. „Zůstávají nám tři barvy: modrá, oranžová a fialová, jak jsou všichni zvyklí,“ říká Pituch.

„Režimy jsme před dvěma lety při startu systému pojmenovali podle toho, pro koho jsou nejvíce určeny. Řidičům to způsobovalo zmatky, režimy proto nyní oficiálně přejmenováváme podle barev pruhů na svislých značkách. Už nebude rezidentní, ale modrý režim, už nebude návštěvnický, ale oranžový režim. A už nebude střednědobý, ale bude fialový režim,“ představil Pituch změnu názvů na oficiálních stránkách města, v mobilních a parkovacích aplikacích a také v parkovacích automatech.

Zůstává pět režimů: dva v centru, tři mimo

Novinkou je, že řidiči si v parkovacích automatech nebo mobilních aplikacích nebudou muset nově pořizovat oprávnění pro konkrétní oblast.

„Návštěvníci si budou moci volit z pěti možností: modrého a oranžového systému v centru a modrého, oranžového a fialového režimu mimo centrum města,“ vysvětluje Pituch. „Mimo centrum nebudeme rozlišovat oblast, ve které návštěvník parkuje. Vycházíme vstříc požadavkům například řemeslníků, kteří mají více zakázek po městě a přejíždějí. Budou si moct koupit jedno oprávnění na celý den v modrém režimu a přejíždět s ním do různých lokalit. Pokud mimo centrum vždy zaparkují v modrém režimu, nemusí si vyřizovat další a další parkovací oprávnění,“ vysvětluje Pituch.

Město zároveň připravuje nové podklady pro mobilní aplikace EasyPark a ParkDots. „Někteří řidiči nám vyčítali, že parkovali v části ulice, kde je parkování zakázáno, protože jim mobilní aplikace umožňovala si pro tuto část koupit parkovací oprávnění,“ vysvětluje koordinátor parkovacího systému. „Je to samozřejmě o tom, že řidič se má primárně řídit dopravním značením. Polygony v aplikacích byly velké, aby se do nich lépe klikalo prstem na displeji mobilního telefonu. Nicméně nově polygony zmenšíme, aby nedocházelo k matení řidičů,“ pokračuje Pituch.

V některých místech dojde ke změně režimu

Změny nastanou také u některých lokalit. První z nich je už nyní viditelná v ulici Jana Masaryka před jihlavským gymnáziem.

„Už o uplynulém víkendu jsme provedli jednu dílčí změnu na ulici Jana Masaryka, kde jsme 33 šikmých stání nahradili 39 podélnými stáními,“ upřesňuje Dalibor Pituch s tím, že šikmá stání jsou nejnáročnější na prostor. „Plocha jednoho šikmého stání je až 18 metrů čtverečních, podélného stání maximálně 12 metrů čtverečních,“ vysvětluje Pituch. „To znamená, že přesto, že tam bude širší průjezd na komunikaci, se nám tam vejde více aut.“

Podle primátora Jihlavy Petra Ryšky (ODS) aktuální změna souvisí také s aktuálním dočasným uzavřením provozu v Tolstého ulici. „Musíme změnit trasy MHD,“ říká Ryška. „I proto je tady změna, aby tam autobus projel.“

Od Velikonoc se oranžový režim změní v modrý. „Oranžový přesuneme za roh. Objeví se na podélných stáních v Palackého ulici, před Komerční bankou, i u večerky před křižovatkou s Husovou ulicí,“ doplňuje Pituch.

K dalším změnám režimu dojde u Katastrálního úřadu ve Fibichově ulici (celá ulice se nově přesune z oranžového do modrého režimu), vedlejší ulici Pod Příkopem u základní školy (namísto modrého fialový režim), ve Srázné ulici od Okružní křižovatky, Pod Úvozem až po plynárny (nově fialový režim), nebo na parkovišti před vchodem do domu kultury (fialový režim).

Autor: