iDNES.cz

Domácností se mění, lidé pořizují elektrické vařiče a pěstují zeleninu

  13:34
Obavy ze zdražování cen energií, potravin i z toho, zda bude kvůli válce na Ukrajině v Česku dostatek plynu, ženou lidi k tomu, že hledají záložní zdroje pro vaření a vytápění. Snaží se být také pokud možno soběstační a začínají znovu pěstovat ovoce a zeleninu. Ti odvážnější se vrhají i do chovu drůbeže.

ilustrační snímek | foto: ETA

Například Tomáš Navrátil z Jihlavy bydlí v bytovém domě, kde je odkázán na plyn. „Máme na něj vaření i topení. Když je teď taková divná doba a nikdo pořádně neví, co bude, je dobré mít nějakou alternativu, abychom si mohli alespoň uvařit polévku,“ vysvětluje, proč se letos začal zajímat o nákup elektrického stolního vařiče.

Když si ale chtěl elektrospotřebič koupit, tak zjistil, že v mnoha e-shopech nejsou na skladě. „V době, kdy jsme ho vybírali, neměli téměř nic z toho, co jsme měli vybrané. Nakonec jsme ho koupili v kamenném obchodě,“ dodává s tím, že v plánu má pořídit i elektrický přímotop.

Velký zájem o tento sortiment ze strany zákazníků potvrzují i samotní prodejci. „U stolních vařičů zaznamenáváme růst prodeje více než o stovky procent v posledních týdnech. Narážíme tak na ‚výpadky‘ některých modelů, ale děláme vše pro to, abychom uspokojili poptávku. V posledních dvou měsících se odprodalo značné množství zásob, avšak stále nejsme na nule. Je tedy co prodávat,“ uklidňuje Michal Navrátil, obchodní ředitel Electro World a Electroworld.cz.

Skokový zájem sledují hlavně v kategorii elektrických „dvouplotýnek“. „Značnou poptávku jsme zaznamenali i mezi elektrickými ohřívači (konvektory) a radiátory. Největší zájem je o olejové radiátory. Velká poptávka je také po elektrických stolních minitroubách,“ upozorňuje Navrátil.

Podobně je na tom řetězec Datart. „Zvýšený zájem je o elektrické vařiče. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se jejich prodej zdvojnásobil. Mírný výpadek v dodávkách byl na začátku roku, nyní je nabídka zboží dostatečná,“ informovala Olga Dolínková, mluvčí společnosti Datart. Podle ní Datart zaznamenal i zvýšenou poptávku o elektrická topidla. Jejich prodej se zvýšil zhruba o 40 procent.

Nemáte zahradu? Poslouží balkon

Lidé se ve snaze ušetřit za stále stoupající ceny potravin začínají také vrhat na pěstování ovoce a zeleniny. „Zahrádku sice nemám, ale mám balkon. Letos tam pěstuji rajčata, okurky a papriky. Teď zkusím, jestli mi tam půjde dýně. Všechno hrozně zdražuje, a když si to vypěstuji sama, ušetřím. A také vím, že to bude v biokvalitě,“ odchází se sazenicí v ruce z jihlavského tržiště žena středního věku.

Že takto neuvažuje sama, potvrzují prodejci sazenic. „Prodej plodů zeleniny a ovoce, které máme na stánku, klesá. Pochopitelně cena zdražila jako u všeho ostatního. A lidé si chtějí pěstovat svou vlastní zeleninu. Mnohonásobně nyní proto stoupl prodej sazenic,“ říká jeden z prodávajících na jihlavském tržišti.

Podobné zkušenosti má i jeho kolega Jiří Ferda. Ten se na prodej sazenic specializuje. „Jejich prodej stoupl tak o 30 procent. Většinou mi říkají, že zelenina bude drahá, což už teď vidíme, a chtějí si ji pěstovat sami. Bývají to často mladí lidé a pěstitelé, kteří začínají. Nejvíc na odbyt jdou květáky, kedlubny, celer a zelí,“ rozhlíží se Ferda po svém stánku.

Do chovu drůbeže se pouštějí často mladí lidé

Ti odvážnější, kteří mají k dispozici zahrádku, se vrhají i do chovu drůbeže. Dodavatelé kuřic stoupající zájem o chov drůbeže poprvé zaznamenali už během posledních dvou covidových let.

„Ten zájem a nárůst byl opravdu extrémní. Lidé se báli, jestli bude možné kvůli koronaviru něco dovážet přes hranice nebo zda bude možné chodit do obchodu. Proto chtěli mít doma alespoň slepice, které jim snesou vajíčka,“ říká Pavel Dobrovolný, jednatel společnosti Líheň Studenec.

V letošním roce proto předpokládali propad prodeje či nižší zájem. To se ale nestalo. „Prodej je přibližně na stejné, tedy té vyšší úrovni,“ líčí.

Část zákazníků má podle něj obavy z budoucnosti a slepice si do chovu koupí. Druhý proud pak s chovem končí kvůli zvyšujícím se cenám krmiva a kuřic. „Noví chovatelé však ty odcházející hravě nahradí,“ poznamenal Dobrovolný.

Jak vypozoroval, do chovu drůbeže se stále častěji pouští mladí lidé a začátečníci. „Poptávají u nás krmítka, napáječky, nebo dokonce celé kurníky. To v předchozích letech nebylo,“ dodává.

Podobné zkušenosti mají i další oslovení prodejci drůbeže na Vysočině.

zpět na článek