Městské nádraží v Jihlavě půjde k zemi, nahradí ho nový dopravní terminál

  11:52
Ještě letos se má v Jihlavě začít s výstavbou nového centrálního dopravního terminálu. Vznikne rekonstrukcí městského vlakového nádraží. Nový přepravní uzel má nejdříve za dva roky sloužit vlakové i autobusové a městské hromadné dopravě. Nové plány odtajnila Správa železnic spolu s jihlavským magistrátem.

Současné městské vlakové nádraží není příliš vlídným místem. Opakovaně se v anketách MF DNES o nejostudnější místo kraje umisťovalo na předních příčkách. „Tento prostor si zaslouží kultivaci. Nový dopravní terminál bude přínosem nejenom pro Jihlavu, ale celý region,“ uvedl primátor Petr Ryška (ODS).

Terminál je společným projektem Správy železnic a jihlavské radnice. Úkolem Správy železnic je modernizace kolejiště v trase půl druhého kilometru a vybudování nové výpravní budovy. Vše dohromady za 1,5 miliardy korun.

Magistrát pak bude v několika etapách upravovat oblast před nádražím včetně vybudování nové silniční sítě. První etapa by město měla stát 400 milionů korun, přičemž 140 milionů má činit evropská dotace.

Oba investoři tento týden vypsali tendr na dodavatele prací. „Pokud to půjde dobře, v květnu bychom mohli znát zhotovitele a v srpnu začít budovat,“ řekl primátor Ryška.

Zásadní budou nová silnice a parkoviště

Městská investice bude znamenat úpravy areálu před vlakovým nádražím. „Zásadní bude silniční propojení na Havlíčkovu ulici kolem památkově chráněné budovy sila a vybudování parkoviště P+R,“ popsal primátor. Parkoviště by mělo mít kapacitu 68 vozidel.

Druhá etapa, která by se měla dělat výhledově v letech 2028 až 2029, má spočívat ve vybudování autobusového nádraží a silničního propojení na Jiráskovu a Hamerníkovu ulici.

Také Správa železnic plánuje zahájit stavební práce v letošních letních měsících. Předmětem jejich investice za 1,5 miliardy korun bude též vybudování nového trakčního vedení, vznik dvou nástupišť i podchodu. Nové dvoupatrové výpravní hale bude ale muset ustoupit původní nádražní budova z roku 1887. S její demolicí se začne v příštím roce.

Nádraží se na více než rok zcela uzavře

Velké stavební práce si vyžádají rok trvající uzavření nádraží pro veřejnost. Cestující ho budou moci využívat přibližně do poloviny prosince tohoto roku.

„Pak nebudou smět na nádraží nastupovat ani vystupovat. Vlaky budou stanicí pouze projíždět. Následovat bude demolice staré výpravní budovy, výstavba nové a postupně se budou dělat i jednotlivá nástupiště a koleje,“ objasnil Miroslav Bocák, ředitel Stavební správy východ Správy železnic.

7. září 2017

Nová výpravní hala bude mít dvě patra. V přízemní části budou čekárny a odbavovací prostory pro vlakovou i autobusovou dopravu. Z této části bude průchod na první nástupiště. Ústit zde má i schodiště do nového podchodu, který povede na druhé nástupiště.

Při prezentaci projektu badatel Richard Cila, který se zabývá historií železnice, zpochybňoval dostatečnou kapacitu terminálu pro vlakovou dopravu. „Prověřovali jsme obsazenost nádraží. Navržený stav stačí pro obsluhu osobní dopravy. Nachází se zde i odstavné koleje, kde bude možné vlaky připravit na jízdu,“ odmítl kritiku ředitel Bocák.

Poznamenal také, že budou zachovány i dvě stávající vlečky a obnovy se na základě požadavků Armády ČR dočká i nákladový prostor nádraží.