Do pilotního projektu České pošty a Úřadu práce, který má přivést digitální služby státu blíže lidem, je zapojeno celkem 51 poštovních poboček ze tří krajů v ČR – Ústeckého, Libereckého a také z Kraje Vysočina. Konkrétně na Vysočině se testování novinky týká dvacítky měst, přičemž zastoupena jsou sídla ze všech okresů.
Pobočky České pošty na Vysočině (podatelny Úřadu práce)* Jihlava |
„Cílem naší spolupráce je rozšířit možnosti pro občany, kteří si třeba nevědí rady s digitálním podáním žádosti a mají pobočku České pošty blíže, než je Úřad práce,“ popsal generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof.
Upozornil však, že pošta nebude nahrazovat činnost úřadu. Ten bude mít i nadále na starosti samotné vyřízení dávek, tedy jejich přijetí, kontrolu, schválení a vyplacení. A lidé samozřejmě nepřijdou ani o standardní možnost podat si žádost osobně na kontaktních pracovištích Úřadu práce.
Vybrali mix sídel
Pošta má díky své infrastruktuře a husté síti poboček dostat služby zase o něco blíže k veřejnosti.
„Pilotní pobočky byly vybrány tak, aby průřezově zahrnovaly jak menší obce, tak okresní i krajská města, čili mix sídel různého typu, abychom si vše v různých částech republiky vyzkoušeli. Pracovníci České pošty jsou na tyto nové služby připraveni a proškoleni díky několikaměsíčním přípravám ve spolupráci s pracovníky Úřadu práce,“ vysvětlil generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.
Žádosti o již zmíněné tři dávky státní sociální podpory zájemci mohou zadávat na zřetelně označených poštovních přepážkách, a to přes takzvanou Klientskou zónu Jenda.
K vyřízení jim bude stačit pouze jejich občanský průkaz a nezbytné dokumenty, jejichž seznam je k dispozici například na webových stránkách zapojených institucí. V případě poštovních poboček s vyvolávacím systémem se klienti mohou i předem objednat na určitý čas a jít pak hned na řadu.