Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

  15:28
Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím náhodou cestovala. Ukázala to závěrečná zpráva Drážní inspekce. Za příčinu toho, že se vlak sám rozjel, označuje nesprávnou manipulaci s brzdami a viní z ní strojvedoucího.

Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce o mimořádné události mezi železničními stanicemi Velké Meziříčí a Křižanov je viníkem nezajištěné jízdy vlaku strojvůdce motorového vlaku 841 (RegioSpider). | foto: Drážní inspekce

Na závěrečnou zprávu k nehodě, při níž se nikdo nezranil ani nevznikla žádná škoda, upozornil server Zdopravy.cz.

Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce o mimořádné události mezi železničními stanicemi Velké Meziříčí a Křižanov je viníkem nezajištěné jízdy vlaku strojvůdce motorového vlaku 841 (RegioSpider).

Incident se stal po deváté hodině ranní v úterý 19. února 2019. Strojvedoucí na trase mezi Křižanovem a Velkým Meziříčím vystoupil z vlaku Regiospider, aby opravil poruchu brzdy, kterou mu jednotka nahlásila. Hned vzápětí se za ním automaticky zavřely dveře do kabiny. V tu chvílí zůstalo ve voze jedenáct cestujících.

Strojvedoucí pak, ve snaze závadu opravit, podle závěrečné zprávy vypustil vzduch z obou podvozků a zároveň uzavřel přívod vzduchu od kompresoru. Tím způsobil, že vlak už nebyl zabrzděný ani stojící a samovolně se rozjel zpět po spádu zpátky do Velkého Meziříčí.

Strojvedoucímu tak nezbylo nic jiného, než zavolat do stanice a vydat se za vlakem pěšky.

Ve vlaku shodou okolností jela i dcera výpravčího z Křižanova, ten jí volal poté, co se ve stanici nedočkal přijíždějícího vlaku. Na jeho radu nejdřív zatáhla za záchrannou brzdu. Ta ale nefungovala.

Jak ale uvádí server Zdopravy.cz, alespoň se aktivovala elektromagnetická kolejnicová brzda a začala vlak přibrzďovat.

Po neúspěchu se záchrannou brzdou otec poslal dívku do kabiny, aby zatáhla za brzdu tam. Ani to ale nezabralo. Dívka vyšetřovatelům řekla, že vlak jel prostě dál a nezpomaloval, jeho rychlost odhadla maximálně na 30 kilometrů v hodině.

„Dívka také uvedla, že se necítila touto jízdou nijak ohrožena, dle jejího názoru vlak nejel velkou rychlostí,“ uvádí zpráva Drážní inspekce.

Skutečnou rychlost vlaku inspektoři stanovili na 20 až 24 km/h. Jeho jízdu zastavilo až stoupání u Meziříčí. Vlak tam dojel za necelých 14 minut a ujel při tom zhruba čtyři kilometry. Původně se uvádělo, že to bylo kilometrů šest.

Odborník vysvětluje fungování záchranné brzdy ve vlaku

Autor: