Práce na demolici mostu na 127. kilometru D1 začnou podle sdělení mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jiřího Veselého v pátek 22. března v devět večer. Skončit mají nejpozději v pondělí 25. března v sedm ráno. „Po většinu času bude provoz na dálnici omezen pouze částečně a veden v režimu 1+1, tedy jedním pruhem ve směru na Prahu a jedním pruhem ve směru na Brno,“ uvedl Veselý.
Situace se změní v noci na neděli. Od 21:00 do 9:00 hodin bude dálnice v úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem uzavřena zcela. Řidiči, kteří úsekem v danou dobu projedou, budou muset z dálnice sjet a volit objízdné trasy.
„Pro vozidla nad 3,5 tuny povede objížďka obousměrně mezi exity 119 a 134 po silnici 602 přes Řehořov s tím, že na dvou mostech na této trase, kvůli jejich nižší zatížitelnosti, bude kyvadlový provoz řízený regulovčíky,“ přiblížil Jiří Veselý.
Osobní vozidla budou naváděna na silnice 353 a 348 přes obce Zhoř, Stáj, Arnolec a Černá. I zde na ně však bude čekat menší past. V Arnolci se kvůli prudké a úzké zatáčce doprava rozdělí. Ve směru na Brno trasa povede k Jersínu a odtud do Černé.
„Prosíme o respektování přechodné úpravy provozu, na který zároveň budou dohlížet hlídky policie. Děkujeme za trpělivost,“ vzkázal mluvčí ŘSD.
Velmi špatný stav
O dálničním nadjezdu u Řehořova se intenzivně mluví poslední dva roky. Kvůli nevyjasněným majetkovým poměrům se most pocházející z roku 1979 a sloužící zejména k přesunům zemědělské techniky na pole za dálnicí neopravoval při modernizaci dálnice.
Diagnostický průzkum pořízený v roce 2022 však poukázal na jeho velmi špatný stav. „Hodnoty zatížitelnosti jsou tak malé, že most není schopen v budoucnu přenášet zatížení současného silničního ani zemědělského provozu,“ konstatoval Veselý.
O zbourání nadjezdu ŘSD uvažovalo delší dobu. Definitivní rozhodnutí padlo loni na přelomu října a listopadu. „Ředitelství silnic a dálnic obdrželo od ministerstva dopravy, což je silniční správní úřad pro dálnice, rozhodnutí a pověření k tomu, abychom přemostění bezpečně zbourali,“ oznámil tehdy mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Problém je v napínacím lanu, které drží konstrukci. Je zrezlé a hrozí, že nebude plnit svoji roli. Když povolí, hrozí, že se celý most zřítí,“ konkretizoval Rýdl, v čem je problém.
Bourání a žádná náhrada
Demolice se uskuteční bez náhrady. To se nelíbí představitelům obcí v okolí. „Usilujeme o to, aby nový most vybudoval a posléze i vlastnil stát. Demolice jde proti smyslu stavby mostu, který vznikl jako náhrada za několik zrušených a při budování dálnice přeťatých polních cest,“ řekla Hana Krejčová, starostka Kamenice, pod niž Řehořov spadá. Stejného názoru je i starosta sousedních Věžnic Bohumír Kriegsmann.
Zemědělci se na pozemky za dálnicí dostávají objízdnou trasou. Ta je delší, tudíž spotřebují více nafty. Navíc prochází právě Věžnicemi, kde zemědělské stroje ničí obecní cesty.
ŘSD obcím navrhuje, aby si nový most postavily samy a byly jeho vlastníkem. Je ochotno jim s administrativou pomoci. Ovšem už ne finančně. „Pro náš městys je ale stavba mostu za desítky milionů korun nemožná, stejně tak následná péče o něj,“ odmítla starostka Krejčová.
Představitelé obcí v okolí začínají být ze situace zoufalí a zvažují právní řešení. „Komunikace se státem nikam nevede. Budeme se muset obrátit na soud a vysoudit si zpět své právo. Bohužel, tato cesta bude dlouhá a ukazuje to špatný postoj státu k celé situaci. Ale nehodláme se vzdát,“ vzkázal předseda osadního výboru v Řehořově Ivo Rathouský.
„Srnkám stavíte přechody, lidem berete nadjezd“Obyvatelé osady Řehořov respektují rozhodnutí ministerstva dopravy ohledně demolice dálničního nadjezdu. Vadí jim ovšem, že se představitelé státu nikterak nemají k tomu, aby vybudovali přemostění nové. „Snaží se to hodit na bedra Kamenice,“ namítl předseda řehořovského osadního výboru Ivo Rathouský. Současný postoj ŘSD označuje za neakceptovatelný. „Tváří se jako dobrotivá instituce, která nám chce pomoci s výstavbou nového nadjezdu, ale s háčkem - převzetím mostu do vlastnictví Kamenice. Toto je pro obec s dvěma tisíci obyvatel nemyslitelné finančně, historicky i logicky,“ tvrdí Rathouský. Připomíná historický kontext. Nadjezd přes D1 vybudoval stát jako náhradu za tři polní cesty, které nově stavěná dálnice v sedmdesátých letech minulého století přeťala. „Proti dálnici nebrojíme. Ale chceme zachovat právo na přístup na druhou stranu D1,“ řekl předseda řehořovského osadního výboru. Nabídku ŘSD na pomoc s administrativním pokrytím budováním mostu označil za „rádoby pěknou“. Připomíná však, že v tom případě by si městys Kamenice hradil kompenzaci za zrušené polní cesty sám. „To je správné?“ ptá se Rathouský. Podle něj by městys musel zastavit opravy místních komunikací a prakticky i celý kulturní život, aby na most měl. „Takže půjdeme z jednoho omezení k druhému. Potřeba státu je mít funkční dálnici, to je správné. Ale neměl by zapomínat na své závazky. Jednání, kdy nám zlikviduje tři polní cesty a nyní i jejich kompenzaci, není dobrý příklad pro jednání s obcemi ohledně budování vysokorychlostní trati. Stát kompenzuje, jen když potřebuje utišit odpůrce,“ konstatoval Jan Rathouský. Situace je podle něj o to paradoxnější, že při modernizaci dálnice nechal stát vybudovat několik přechodů pro zvěř. Jeden nový vznikl nedaleko, u Meziříčka. „Jak se pak máme cítit my, občané Řehořova, kterým se i divočáci, zajíci a srnky smějí, že jim nesaháme ani po kolena,“ podotkl Rathouský. Místní obyvatelé se s nadjezdem plánují symbolicky rozloučit. Učinit tak chtějí těsně před zahájením demolice mostu, v sobotu v 19 hodin. U bouraného nadjezdu uspořádají veřejné shromáždění. |