Žďárská pouť podražila, pár minut na atrakcích stojí i trojciferné částky

  14:16
Labutě a řetízkový kolotoč za 70 korun, kyvadlo Extreme za stovku, stejně jako autodrom, centrifuga, vyhlídkové kolo nebo otočná lavice Avengers. Trojciferná částka se platí i za akvazorbing nebo trampolínu. Návštěvníci žďárské pouti, která vrcholí o víkendu, už poznali, že letošní nabídka stovky atrakcí udělá vítr v peněžence.

„Zdražování chápu, ceny rostou. Ale sto korun za tři minuty na trampolíně, to už mi přijde celkem dost,“ poznamenal Zdeněk Kulhánek, který ve středu navečer dorazil na žďárskou pouť s vnučkou.

Někteří místní otestovali atrakce už v úterý, tedy první den provozu. „Ceny nás docela zaskočily, také občerstvení podražilo - opravdu malinký langoš s trochou kečupu, lehce poprášený sýrem vyšel na 80 korun. V úterý ale bylo výhodné, že nás provozovatelé atrakcí nechali vozit déle, než tomu pak bude asi o víkendu. Třeba na autodromu jsme strávili pět minut, na ceduli ale měli, že jízda trvá minuty dvě,“ kvitoval prodloužené jízdy otec dvou synů František Nedělka.

Při poslední pouti v roce 2019, po níž následovala dvouletá covidová pauza, byly ceny jízdného v týdnu (na víkend se totiž u některých atrakcí zvyšují) následující: horská dráha za 50 korun, kyvadlo FactorX za 80, řetízkový kolotoč za 40, obří vyhlídkové kolo za 80.

Rozdíl je patrný, většinou činí kolem dvaceti procent, ale i více.

„Minule jsme měli autodrom za šedesát, nyní za stovku,“ porovnává Marie Holá. Podnikatelka z Českých Budějovic patří k tradičním rodinným klanům světských, do Žďáru nad Sázavou jezdí dlouhé roky.

Zdražení byl nevyhnutelný krok

Podle ní bylo zvýšení cen jízdného nevyhnutelné. „Všechno zdražilo. Pohonné hmoty, nájem místa, elektřina… Museli jsme už omezit stálé zaměstnance a brigádníky. Abychom ušetřili za řidiče při převozu, jezdím s náklaďákem už i já,“ líčí Marie Holá, zatímco obsluhuje autodrom naproti vchodu do zimního stadionu.

Rodina světských si musela poradit i v období, kdy se kvůli pandemickým opatřením mohly konat víceméně jen menší poutě. „Je to naše povolání, máme ho rádi. V covidu jsme se přizpůsobili, určitě jsme nelenili. Já jsem pracovala v cukrárně, manžel dělal zámečnické práce,“ líčí.

Žďárská pouť spojená se svátkem sv. Jana Nepomuckého, patrona kostela na Zelené hoře, patří k největším akcím svého druhu v Česku. Dlouhodobě ji organizuje město, které letos skokově zvedlo nájemné provozovatelům atrakcí. Částky se liší podle velikosti atrakcí, spotřebovaná elektřina se platí zvlášť.

Z ceníku poskytnutého radnicí vyplývá, že provozovatelé nově platí za malé kolotoče 8 tisíc korun bez daně, za větší adrenalinové atrakce 24 tisíc, autodrom vyjde na 32 tisíc. Největší atrakce jsou zpoplatněny individuálně. Jde o každý i započatý týden a každé jedno zařízení.

Před covidem platili městu polovičku

K tomu je nutné připočíst také maringotky, obytné přívěsy a nákladní auta, každé po dvou tisících, osobní auta a dodávky jsou za polovinu.

Před třemi roky, kdy pouť vynesla městu zhruba 580 tisíc korun bez daně, platili kolotočáři v průměru zhruba poloviční částky.

Světští žďárskou pouť vyhledávají, sjíždí se sem ze všech stran. Většina se jich pravidelně vrací a každý rok je návštěvníci najdou na stejných místech.

„Co mi zatím říkali lidé, kteří se k nám vracejí opakovaně, počítali s tím, že ceny půjdou nahoru. Dávali si bokem, po dvou letech jsou natěšení,“ popisuje dojem z prvních dnů Marie Holá.

O tom, jak moc bude letošní pouť úspěšná, rozhodne hlavně počasí. Aktuální předpovědi slibují na víkend takřka letní počasí. Na žďárských Bouchalkách bude tedy i přes růst cen zřejmě hodně rušno.

Autor: