Snížit dopady současného zdražování na zaměstnance se navíc některé firmy snažily ještě letos - například jednorázovými příspěvky pro překlenutí náročné finanční situace. Podle zástupců oslovených společností není v dohledné době v plánu ani propouštění. Spíše naopak. Mnohé podniky shání další zaměstnance.
Bosch Diesel Přidává se sedm procent
Jihlavský Bosch Diesel, který od 1. ledna 2023 mění název na Bosch Powertrain, je největším zaměstnavatelem v kraji - pracuje tam 4 500 lidí. Podnik měl dle uzavřené kolektivní smlouvy pro roky 2022 a 2023 plošně navyšovat tarifní části mzdy o 4,2 %.
Propouštění v plánu neníV žádné z firem oslovených redakcí MF DNES není v plánu snižování počtu zaměstnanců. Naopak. „V souvislosti s novou výrobou pro elektromobily hledáme zaměstnance do výrobního oddělení, oddělení vývoje, kvality a oddělení technických funkcí,“ uvedl Mojmír Kolář, mluvčí jihlavského podniku Bosch Diesel. Nové kolegy by rádi přijali i v novoměstském Medinu, Kästle či žďárské automatizační firmě ICE. Určité profese - třeba obsluha ohraňovacích lisů a svářeči - jsou zase poptávané v ACO Přibyslav. |
„Vzhledem k růstu cen a životních nákladů bylo ale ve spolupráci s odborovými organizacemi ke stejnému datu dohodnuto dodatečné navýšení tarifní části mezd o další tři procenta,“ sdělil mluvčí jihlavského závodu Mojmír Kolář.
Od ledna 2023 dojde rovněž ke zvýšení příplatků za práci v noci či příspěvku na penzijní spoření.
Kolektivní smlouva zahrnuje dodatek umožňující reagovat na mimořádnou inflaci a skokovitý růst cen. Na jeho základě vyzvali už v létě odboráři vedení podniku k jednání.
„Výsledkem řady schůzek byla výplata mimořádné finanční pomoci v listopadovém výplatním termínu ve výši 20 tisíc korun brutto všem zaměstnancům dle předem nastavených pravidel,“ uvedl předseda odborářů Ladislav Melichar. Aktivní zůstávají stávající firemní benefity.
Žďas Snížily se ceny obědů, mzdy stouply
Žďárský strojírenský podnik Žďas dává práci zhruba 1 500 lidem. I v této firmě s více než sedmdesátiletou tradicí počítají s navýšením mezd. Přesná čísla zatím známa nejsou, během zjišťování dat redakcí MF DNES bylo kolektivní vyjednávání stále v běhu.
Dle vedení firmy však reakce na ekonomickou situaci přišla již počátkem roku 2022. „A to formou plošného navýšení mezd. Znovu pak na přelomu léta a podzimu dalším zvýšením mzdových tarifů. Dále se snažíme v této obtížné době hledat prostředky, kterými bychom zaměstnancům situaci ulehčili, například výrazným zvýšením dotací na závodní stravování - zaměstnancům jsme snížili ceny jídel i přes výrazně rostoucí ceny vstupů,“ popsal personální ředitel Žďasu Petr Havelka.
ICOM transport Řidiči dostanou šest procent
Také v dopravním uskupení ICOM transport, jež sídlí v Jihlavě a zajišťuje autobusovou i kamionovou dopravu, si zaměstnanci v roce 2023 polepší. „Chceme navýšit mzdy řidičů, tedy naší nejpočetnější skupiny, minimálně o šest procent,“ informovala Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva firmy.
Tlak na růst platů ze strany zaměstnanců, jichž má ICOM zhruba 1 800, nepociťuje. Mzdy totiž firma dle jejích slov navyšuje pravidelně. „I přes potíže v našem oboru jsme vyplatili zaměstnancům letní i vánoční odměny,“ zmínila Kratochvílová.
Fränkische CZ Mzdy letos zvýšili už dvakrát
Mírný růst má pro příští rok v plánu firma Fränkische CZ z Okříšek, jež produkuje potrubní a elektrické systémy. Pracuje v ní kolem tisícovky lidí. V letošním obchodním roce, období od 1. května 2022 do 30. dubna 2023, už společnost zaměstnancům zvyšovala plat dvakrát.
„Poprvé to bylo na začátku května, kdy jsme navyšovali mzdové tarify pro dělnické i administrativní pozice v průměru o pět procent. Druhé navýšení proběhlo letos v listopadu - u pracovníků v dělnických pozicích jsme navýšili mzdy v průměru o osm procent, THP pracovníkům v průměru o čtyři procenta. V obou případech bylo hlavní myšlenkou udržení stability finanční situace našich zaměstnanců a alespoň částečné pokrytí inflace,“ objasnila mluvčí firmy Daniela Vilhelmová. Dodala, že v listopadové výplatě našli všichni zaměstnanci odměnu ve výši 50 % jejich základní měsíční mzdy.
Valeo Humpolec Zůstanou neobvyklé benefity
S výrazným navýšením v základní i variabilní složce mzdy počítají ve firmě Valeo Humpolec, kde je zaměstnáno kolem 600 lidí. Uvedl to mluvčí společnosti Gábor Iffland. Jelikož ale v době zjišťování údajů nebyla jednání u konce, přesná čísla zatím nejsou k dispozici.
Pracovníkům Valea však zůstanou i v roce 2023 zachovány dosavadní benefity. „Ty jsou nadstandardní nejen na regionální, ale i celostátní úrovni. Jde například o 6 týdnů dovolené či příspěvek na penzijní připojištění ve výši pět procent z hrubé mzdy,“ podotkl Iffland.
ACO Industries Nad inflaci to zřejmě nepůjde
Přibyslavská pobočka ACO Industries, výrobce nerezových odvodňovacích systémů, má 670 zaměstnanců. Diskuzi o výši jejich mezd zahájí vedení firmy s odboráři zkraje příštího roku.
„V minulých letech jsme vždy navyšovali pár procent nad míru inflace, což v příštím roce bohužel možné nebude,“ konstatovala Iva Ulrichová, HR manažerka firmy. Cílem je podle ní hledání kompromisu, jak platy zvednout alespoň částečně.
„Jsme ale velice rádi, že v průběhu roku 2022 se nám podařilo včas zareagovat a navýšit mzdy hned dvakrát,“ uvedla Ulrichová.
Běžně se mění platy vždy od dubna; letos podnik v reakci na aktuální situaci zvedl plošně mzdy mimořádně i v září. „Mimo to jsme v září vyplatili všem zaměstnancům jednorázový finanční příspěvek,“ dodala Ulrichová.
Medin Dohodli solidární systém
V průměru o 6 % se zvednou platy zaměstnancům firmy Medin z Nového Města na Moravě zabývající se vývojem, výrobou a distribucí lékařských nástrojů a implantátů.
„Dohodli jsme solidární systém, kdy nejnižším platovým kategoriím přidáme v procentním vyjádření nejvíce,“ přiblížil generální ředitel Miroslav Havlíček. Pracovníkům podniku, jichž je 330, se letos zvedly i roční odměny o 40 % oproti roku 2021.
Kästle CZ V plánu jsou necelá čtyři procenta
Další novoměstská firma, výrobce lyží Kästle (dříve Sporten), má v plánu navýšení mezd zatím o 3,6 %, počínaje platem za únor 2023. Jednání tam ale v době dotazování redakcí MF DNES nebyla u konce.
Futaba Czech Snaží se najít kompromis
V lednu začnou jednání o podobě platů v havlíčkobrodské Futabě, kde je zaměstnáno cirka 1 300 lidí. Společnost produkující části karoserií, podvozků a výfukových systémů automobilů navyšuje mzdy k 1. dubnu.
„Bohužel, náklady výrazně rostou nejen zaměstnancům, ale i naší společnosti. Nicméně se snažíme vždy nalézt nějaké kompromisní řešení, které je akceptovatelné pro obě strany,“ uvedl k aktuální situaci Petr Charvát, generální manažer firmy pro administrativu.
O benefity pracovníci nepřišli. „Zatím jsme teď v prosinci vyplatili zaměstnancům půlroční bonus v plně očekávané výši. Další kompenzační opatření budeme zvažovat dle vývoje ekonomické situace a finančních možností zaměstnavatele,“ dodal Charvát.
Jaderná elektrárna Dukovany Přidají desetinu
Kolektivní jednání v elektrárně Dukovany, jež je součástí skupiny ČEZ a pracuje v ní na tři tisíce zaměstnanců a dodavatelů, bylo dle mluvčího Jiřího Bezděka letos náročnější než obvykle. Platná kolektivní smlouva totiž obsahuje inflační závazek - dorovnat inflaci.
„To bylo při nízké inflaci několik desetiletí bez problémů, letos však při vysoké inflaci složité. Nakonec ale byla uzavřena dohoda o desetiprocentním nárůstu,“ sdělil Bezděk.
Moravské kovárny O mzdách jednají celoročně
V jihlavské společnosti Moravské kovárny kolektivní vyjednávání k vývoji mezd běží. Vedení podniku o výši platů ale jedná se svými pracovníky, kterých je 560, celoročně.
„V průběhu roku probíhají schůzky a jednání se zaměstnanci, kdy se snažíme oboustranně hledat řešení,“ vyjádřil se Rudolf Penn, ředitel firmy, která se zaměřuje na zápustkové výkovky z oceli tvářené za tepla.
Tokoz Co hospodářská situace dovolí
Zvýšení platů je aktuální téma i ve žďárském Tokozu, kde se krom tradiční výroby visacích zámků zaměřují i na produkci kování, zámkových vložek, průmyslových dílů na zakázku i pro automotive.
„Přidáme, kolik jen hospodářská situace dovolí. Zatím toho moc nedovoluje, vysávají nás ceny energií a inflace,“ popsal ředitel firmy Vladimír Chládek.
Podnik má nyní 370 zaměstnanců. Ti, kteří dojíždí do práce víc než 10 kilometrů, získali dle ředitele po zdražení pohonných hmot příspěvek na dopravu. „Další nové benefity nezavádíme, snažíme se udržet ty stávající,“ řekl Chládek.
ICE Industrial Services Přidává se individuálně
Žďárská automatizační společnost ICE, která má dvě stovky zaměstnanců, přičemž na Vysočině jich je asi polovina, plošné navyšování mezd nepraktikuje.
„Na platech přidáváme individuálně tak, abychom u všech lidí na jejich pozici a s jejich zkušenostmi byli nad průměrem toho, co je na trhu. Naše snaha je dávat nejlepší platy v oboru,“ vysvětlil šéf firmy Tomáš Vránek.
Společnost zásadně nezahrnuje zaměstnance ani dalšími benefity - považuje je za nesmyslné. „Radši dáváme vyšší mzdu než nějaké náhražky,“ objasnil Vránek. Ve firmě podle něj výrazný tlak pracovníků na vyšší mzdy zatím cítit není.
„Možná je to i tím, že na růst platů reagujeme průběžně a individuálně. Byli jsme jedni z mála, kteří přidávali i v průběhu covidu, kdy nám průměrný plat vzrostl o 18 %,“ podotkl Vránek.

