ŘSD podalo novou žádost, obchvat Třebíče by se měl začít stavět do tří let

  13:34,  aktualizováno  13:34
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo novou žádost o vyhodnocení stavby obchvatu Třebíče na životní prostředí (EIA). Původní a již zpracovanou dokumentaci stáhlo. Tento krok by podle organizace měl usnadnit přípravu stavby a umožnit její rychlejší zahájení. Proces by nyní měl běžet podle nových pravidel.

Představení podoby budoucího obchvatu města v Třebíči | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Původní dokumentace byla podána dle starého stavebního zákona, což se dle ŘSD v procesu přípravy stavby ukázalo jako komplikované. „Navíc několik souběžných řízení na sebe nabalovalo zvýšené množství námitek, které ale byly do velké míry podobné. To nakonec vedlo k tomu, že souhlasné závazné stanovisko vydané krajským úřadem ministerstvo životního prostředí zrušilo,“ vyjádřil se ředitel jihlavské správy ŘSD Aleš Kratina.

Nový stavební zákon zavádí proces, který je součástí povolovacích řízení staveb. V tom případě lze vypořádat námitky v jednostupňovém řízení. „ŘSD nyní původní dokumentaci nechá aktualizovat, doplnit a podá znovu žádost o vydání stanoviska. S vydáním souhlasného rozhodnutí je počítáno v prvním pololetí příštího roku, se zahájením stavby nejpozději v prvním pololetí roku 2028,“ doplnil Kratina.

Obchvat Třebíče nejen uleví městu především od tranzitní dopravy, ale je také součástí trasy pro přepravu nadrozměrných komponent pro stavbu dalších bloků elektrárny v Dukovanech. Přeprava nadrozměrných komponent by měla začít v roce 2031.

Proti trase plánovaného obchvatu Třebíče protestují hned čtyři spolky

Ještě předtím by měl být opraven a stavebně upraven průtah Třebíčí od křižovatky u Červené Hospody po mimoúrovňovou křižovatku s Hrotovickou ulicí u nemocnice. Jedná se o úsek silnice I/23, který po dostavbě obchvatu Třebíče pozbude statut komunikace první třídy.

Obchvat Třebíče bude měřit necelých šest kilometrů, jeho součástí bude osm mostů a tunel v Borovině dlouhý 226 metrů. Vznikne také devět křižovatek, z toho tři mimoúrovňové. Postaveny budou čtyři protihlukové stěny. Stavba by měla stát přibližně 4,2 miliardy korun bez daně.

29. srpna 2024