Budějovice získají další část obchvatu, silnice přetne přistávací dráhu letiště

  12:02
Moravské Budějovice se dočkají další části obchvatu města. Dvoukilometrová silnice spojí výpadovky na Znojmo a na Třebíč. Přeložka má ještě víc ulevit centru města. Přetne při tom místní malé letiště včetně přistávací dráhy. Obchvat je naplánován, čeká už jen na stavební povolení.

Křížení budoucí další části silničního obchvatu Moravských Budějovic a cyklostezky z města do moravskobudějovické místní části Lažínky bude mimoúrovňové. Cyklostezka bude svedena do tunelu pod vozovku obchvatu. Informoval o tom moravskobudějovický starosta Martin Ferdan.

„Diskutovali jsme s vedením kraje v tom místě i přemostění, ale půjde se pod zem. Rozhodně jsme tam chtěli mimoúrovňové křížení, jiné řešení by nebylo bezpečné,“ řekl Ferdan. Investorem stavby obchvatu je Kraj Vysočina.

Cyklostezka z Moravských Budějovic do dva kilometry vzdálených Lažínek podle starosty ukázala svou opodstatněnost hlavně v době covidu. „Za covidu právě tuto cestu hodně lidí využívalo na pěší turistiku. Chceme, aby to tam bylo bezpečné pro cyklisty i chodce,“ podotkl Martin Ferdan.

Obchvat spojí silnice I/38 na Znojmo s výpadovkou z Moravských Budějovic na Jaroměřice nad Rokytnou v podobě silnice II/152. Trasa připravované jihovýchodní čtvrti obchvatu se u Lažínek odpoutá od „staré“ výpadovky na Znojmo, obkrouží po polích nezastavěným územím část Moravských Budějovic a k jaroměřické výpadovce se připojí asi kilometr za městem.

Letiště bude vejpůl

Na stavbu obchvatu nyní běží stavební řízení. „Doufáme, že ještě v únoru snad dostaneme stavební povolení a pak budeme vypisovat veřejnou zakázku na projekt a vlastní stavbu. Když půjde příprava dobře, tak bychom možná mohli začít v příštím roce stavět,“ řekl náměstek krajského hejtmana pro dopravu Vladimír Novotný.

Zhruba dvoukilometrový obchvat má stát do 200 milionů korun. Stavba bude trvat necelé dva roky.

Příprava stavby obchvatů začala, dočkat se mají Budějovice i Jaroměřice

V jeho obchvatu je nouzová přistávací travnatá plocha pro malá letadla. Tu obchvat přeruší na dvě zhruba stejné poloviny. „Skutečné letiště tam ale nikdy nebylo, používali ho čmeláci, práškovací letadla,“ řekl Ferdan.

Letadla tam podle něj měla i malé hangáry - takzvané úly. Letiště občas využívaly k přistání vrtulníky či malá dvoumístná letadla. „Pro každé město znamená letiště oživení, ale tady z toho asi opravdové letiště nikdo neudělá, místo tam na to není,“ míní Ferdan.

Kolem školy a školky

Jiné problematické místo by na trase obchvatu nemělo být. Kraj vykupuje od vlastníků pozemky, zčásti už jsou připraveny. „Zemědělci by ke svým pozemkům měli dostat náhradní cesty. Bude se tam také budovat retenční nádrž,“ podotkl Ferdan.

Obchvat bude pro město Moravské Budějovice znamenat úlevu od tranzitní osobní i nákladní dopravy. Ta město pro jízdu směrem Znojmo - Třebíč zatěžuje nejen „oficiálním“ průjezdem Tyršovou ulicí přes náměstí ČSA a náměstí Míru na ulice 1. máje, Palackého a dál na Jaroměřickou.

„Řidiči si zkracují cestu Janáčkovou ulicí kolem základní školy, nebo - což je ještě horší - Šafaříkovou ulicí kolem mateřské školy a podél parkovišť, kde je velký pohyb lidí a ta úzká silnice vůbec na takovou zátěž není způsobilá. Místní tam přizpůsobí rychlost, ale koho tam zavede třeba navigace, ten do toho vletí. Když obchvat vznikne, budeme opravdu rádi, bude to pro město velké odlehčení,“ míní Ferdan.

Nové silnice kvůli elektrárně

Kraj v současnosti chystá stavbu i řady dalších obchvatů, přičemž většina z nich je spjata s přípravou stavby pátého a šestého bloku jaderné elektrárny Dukovany a jejích takzvaných návozových tras, tedy tras pro přepravu nejen nadrozměrných komponent, ale třeba i personálu pro stavbu.

Nejdražší z těchto staveb je již vznikající obchvat Brtnice za přibližně miliardu korun, který prodražuje především stavba vysokého mostu s velkou nosností. Ještě letos by se měl začít stavět také obchvat Zašovic za 380 milionů korun a Slavětic (390 milionů).

„Velký bude obchvat Okříšek, který bude stát přes půl miliardy, ale tam je ještě mnoho majetkoprávních problémů, zahájení stavby se odhaduje na rok 2027,“ poznamenal Novotný. Příští rok bude i začátkem stavby další části obchvatu Velkého Meziříčí za 474 milionů.