iDNES.cz

Nefungující hromadná doprava na Vysočině dělá vrásky obyvatelům i hejtmanovi

  14:45
V rámci předvolebního speciálu jsme se tentokrát zaměřili na kraj Vysočina. Zjišťovali jsme, na kolik krajská rada splnila to, co si po volbách před čtyřmi lety předsevzala. Největším nesplněným slibem zůstala integrace krajské veřejné dopravy.

Hejtman a poslanec Jiří Běhounek (8. ledna 2015) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Na Vysočině vládne menšinová vláda Sociálních demokratů s podporou Komunistů. Za priority si krajská rada určila rekonstrukci silnic, podporu zemědělců a zavedení integrovaného dopravního systému. Ani na konci funkčního období na sebe ale spoje nenavazují a nefunguje ani jednotná jízdenka. Kraj zatím na zlepšení celého systému pracuje.

Hejtman Jiří Běhounek připouští, že integrace krajské dopravy na Vysočině nejde tak, jak si představoval a jak plánoval. Hlavní příčinou je podle něj dopravní komplikovanost Vysočiny, konkrétně jak vedou silnice, kolik je tu obcí a kudy vedou železnice. Na slibovanou integraci ale podle Běhounka nakonec dojde. Vše je rozpracované a nový systém by měl fungovat 1. ledna 2018. Po celém kraji bude platná jedna jízdenka a většina obcí by měla být obsloužená.

Co se týče silnic a zemědělství, tam kraj sliby plnil. Do oprav komunikací výrazně investoval, například pro tento rok je pro kapitolu připraveno přes 1,5 miliardy korun. V oblasti zemědělství začala rada například řešit situaci spojenou se suchem.

Další z věcí, která dělá obyvatelům Vysočiny starosti, je případná obnova těžby uranu u Brzkova na Jihlavsku. Obnovení těžby by totiž zajistilo práci horníkům z Dolních Rožínek na Žďársku, kde se mají naopak uranové doly uzavírat. Obyvatele Brzkova a okolních obcí si ale těžbu nepřejí. Podle Hejtmana Jiřího Běhounka jde o zbytečně nafouknutou bublinu. O nerostném bohatství totiž nakonec stejně rozhodne stát, nikoliv kraj a to až za desítky let.

Stížnosti míří i na přetíženost krajské silnice 602. Ta totiž vede souběžně s dálnicí D1, čehož využívají kamiony. Jejich řidiči se snaží šetřit na mýtném, a proto jezdí po ní. Komunikace ale vede přes vesnice a jejich obyvatelé kraj žádají, aby těžkou dopravu z této silnice vyvedl. Hejtman Běhounek se brání, že se kraj přes veškerou snahu vytlačit kamiony zpět na dálnici nedokáže.

Místní lidé jsou s prací krajské radnice většinou spokojení. Některým náhodně osloveným ale vadí, že je hejtman Běhounek zároveň i poslancem a také zastupitelem Pelhřimova. Sklízí proto kritiku za to, že kumuluje funkce.

Poslechněte si celý rozhovor s hejtmanem Jiřím Běhounkem v záznamu níže:

zpět na článek