iDNES.cz

Jihlavská MHD zahájí letní provoz už od června, nemá dostatek řidičů

  13:12
Trolejbusy jihlavské MHD přecházejí od pondělí na letní provoz. Některé spoje, na něž byli cestující zvyklí, tak přestanou jezdit, prodlouží se intervaly. Dopravní podnik tak řeší nedostatek řidičů. I proto na trolejbusových linkách stále častěji jezdí autobusy a za volantem se objevují cizinci.

To, že třeba na Horní Kosov jede „trolejbus C“, teď nemusí vždy platit. Cestující v jihlavské MHD budou přes léto vozit autobusy i na linkách, které jsou trolejbusové. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Zatímco školáci mají před sebou ještě měsíc intenzivní výuky a zkoušení, Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) odstartuje letní prázdninový provoz už začátkem června.

Přitom termíny jeho zahájení se rok od roku posouvají a letní provoz je delší a delší. Zatímco dlouhá léta bylo běžné, že letní jízdní řády začínaly platit s prvním prázdninovým dnem, už loni to bylo v polovině června - a letos dokonce od jeho začátku.

Změny se dotknou jízdních řádů linek A, B, C, D a F, tedy kromě trasy E všech trolejbusových.

Pro cestující to znamená, že v pracovních dnech se celodenní interval prodlouží z 12 na 15 minut na linkách A, B a C. Linky D a F budou jezdit po 30 minutách a v jiných časech než dosud. Ve dnech pracovního klidu a volna se jízdní řády nemění.

„Moc se mi to nelíbí. Alespoň ‚áčko‘ mohli nechat tak jako dřív,“ povzdechl si cestující, který ve čtvrtek čekal na spoj u hlavního vlakového nádraží.

Podle DPMJ za to může nemocnost a nevyčerpaná dovolená

Důvodem, proč DPMJ k tomuto kroku přistoupil, je prý jednak nižší poptávka cestujících v letních měsících, ale především vysoká nemocnost a čerpání dovolených řidičů.

„V poslední době máme deset dlouhodobě nemocných řidičů, což nám dělá dlouhodobé problémy,“ přiznává dopravně-technický náměstek DPMJ Jaroslav Šetek.

Podle řidiče trolejbusu a předsedy odborové organizace Marka Řezáče jsou mezi jeho kolegy i tací, kteří stále ještě nemají vybranou loňskou dovolenou.

Dopravní podnik se dlouhodobě potýká s nedostatkem šoférů. „Klidně bychom mohli hned přijmout deset dalších řidičů,“ říká Šetek.

Lidí, kteří by byli ochotní jezdit o víkendech, během svátků, v noci a vstávat na čtvrtou do práce, je ale málo. Přitom platové podmínky řidičů jihlavské MHD se v poslední době zlepšily.

Pro podnik jezdí Slovák i dva Ukrajinci, brzy přibude třetí

„Letos nám vedení podniku vyšlo vstříc a v rámci svého rozpočtu nám navýšilo základ mzdy. Nečekali jsme to,“ uvedl šéf odborů Marek Řezáč.

Podle náměstka Šetka se platy zvedají pravidelně. Letos to bylo o osm procent. K tomu osobní ohodnocení a příplatky za noční směny, víkendy a svátky.

Další růst platů Šetek nevylučuje. „Je to nutnost. Konkurence mzdy také navyšuje a my musíme reagovat, aby nám řidiči neutekli,“ dodal. Nové zaměstnance se podnik snaží nalákat například na náborový příspěvek, různé příplatky, odměny a další benefity.

Nicméně i jihlavský dopravní podnik už musel sáhnout i po posilách ze zahraničí. Za volantem tak cestující mohou potkat jednoho řidiče ze Slovenska a dva z Ukrajiny. Třetí ukrajinský řidič by se měl do týmu šoférů připojit zanedlouho.

„Jsou to výborní řidiči, není s nimi žádný problém,“ poznamenal technický náměstek.

Trolejbus je drážní vozidlo, jeho řidič potřebuje jiné zkoušky

S nedostatkem personálu souvisí i fakt, že se na trolejbusových linkách stále častěji objevují autobusy. Trolejbusy totiž legislativně spadají pod drážní vozidla a k jejich řízení je zapotřebí absolvovat speciální kurz a drážní zkoušku.

Profesní způsobilost řidičů trolejbusů je tedy velmi vysoká a řidiči mající oprávnění k řízení autobusů do trolejbusu usednout nemohou.

Pro řízení trolejbusu platí i přísnější zdravotní testy. Prakticky stejné jako pro strojvůdce. „Vím, že někteří autobusáci chtěli na trolejbus přestoupit, ale lékař je nepustil. Někteří naopak řídit trolejbus vyloženě odmítají,“ připomněl Řezáč.

Podle Jaromíra Šetka je nyní připraveno pět řidičů, kteří si kurz budou dělat. „Ale momentálně si ho nemůžeme dovolit uskutečnit, protože by chyběli v denních turnusech,“ dodal.

Personální problémy trápí DPMJ již delší dobu. Například loni při chřipkové epidemii a vysoké nemocnosti řidičů některé spoje ani nevyjely.

zpět na článek