Poprvé základ lávky spadl na dálnici, podruhé instalace přes Sázavu vyšla

  8:44
Přes rameno řeky Sázavy pod žďárským Bránským rybníkem je již položena takzvaná Bránská lávka, respektive její kovové základy. Nainstalovat ji tu měli původně již loni 8. prosince. Na tuto akci byli přizváni i novináři, obří černý hranol vážící kolem pěti tun však nakonec do města vůbec nedorazil.

Při prvním nočním transportu konstrukce se na dálnici D1 stala nehoda. Nadměrný náklad narazil do dálničního mostu a pádem na zem se silně poškodil. K jeho nynějšímu usazení přes vodní tok už došlo v tichosti, bez přítomnosti médií.

Bránská lávka zatím zůstává na místě pouze v kovovém základu, lidé se tedy přes ni vydat nemohou. „Ocelový hranol o rozměrech osm krát čtyři metry ještě dostane pochozí plochu z tvrdého dřeva a zábradlí s ocelovým madlem s výplní z nerez sítě,“ upřesnila mluvčí radnice Blanka Sobolová.

Stejně je tomu i u nedalekého mostku Táferna, jenž se klene přes druhé rameno Sázavy. Jeho kovová kostra, rovněž černé barvy a o váze několika tun, byla jeřábem úspěšně umístěna nad koryto řeky již v závěru minulého roku.

Také tento most, čtverec o rozměrech zhruba sedm krát sedm metrů, bude ještě opatřen pochozí dřevěnou plochou a dalšími prvky umožňujícími používání přemostění, a to nejspíše na jaře, až to dovolí klimatické podmínky. Hotovo by mělo být v prvním čtvrtletí letošního roku.

Obě lávky, jež budou určeny pro pěší a cyklisty, jsou zatím obehnány páskami, zátarasy a opatřeny výstražnými cedulemi zakazujícími využívání kovových základen. I tak se ale nezkolaudované stavby stávají častým cílem vycházek obyvatel.

Třetina nákladů není vidět, je v základech

„Museli jsme se na to jít podívat, když už se o nich tolik mluvilo a psalo. A musím říct, že ve skutečnosti nám ten hranol připadá ještě větší, než jsme viděli na nákresech,“ nechala se slyšet žďárská rodina, která v pátek v podvečer vyrazila k novým mostkům na procházku.

Obě lávky vyjdou na přibližně 6,5 milionu korun s DPH, z toho 1,3 milionu pokryje dotace z Fondu Vysočiny. Za jejich návrhem stojí městský architekt Zbyněk Ryška, zhotovitelem je žďárská společnost Aquasys.

„Veřejnost se často diví zdánlivě vysoké ceně za rekonstrukce mostů a lávek, technicky jde ale o složité stavby, které mají svá specifika. Více než dvě třetiny ceny spolkne založení a spodní stavba, tedy to, co není vidět. Všechny mosty a lávky, i přes zdánlivě malý vodní tok, jsou dimenzované na stoletou vodu, která určuje rozpětí i výšku konstrukcí,“ vysvětlil Zbyněk Ryška.

Právě vysoká cena i poněkud extravagantní vzhled lávek - výrazně se odlišující od původních, klasických dřevěných mostků - jsou totiž předmětem výtek některých obyvatel k oběma novým stavbám.