Práce, které provádí jako součást reklamace dodavatelská firma PORR se svým subdodavatelem, společností Ponvia, začaly již vloni v srpnu s tím, že hotovo bude do osmého října. Průběh oprav, jež se týkaly hlavně zábradlí, však narušily zářijové záplavy.
„Zábradlí vyráběla zámečnická firma z Jesenicka, jejichž dílnu povodně také postihly. A rozsah zatopení byl poměrně velký,“ informoval tehdy žďárský starosta Martin Mrkos. Datum zprovoznění mostu bylo proto posunuto na listopad, následně pak ještě znovu prodlouženo.
Podle dodavatele za těmito průtahy stojí právě náročné řešení následků podzimních záplav. „Ty zasáhly areál lakovny v Jindřichově, kde například uplavaly celé části zábradlí, dále také docházelo k výpadkům proudu z důvodu poškozených rozvodů elektřiny a podobně,“ vyjmenovala Jana Mašínová, mluvčí společnosti PORR.
Zábradlí už ale podle ní nedávno prošlo úspěšně zinkovnou v Prostějově a nyní se opět nachází v jindřichovské lakovně, kde by se na něm mělo pracovat zhruba do 12. ledna. Jeho finální montáž na lávku je potom naplánována na nadcházející týden, samozřejmě v závislosti na klimatických podmínkách.
„Do konce ledna se bude potom případně pracovat ještě na drobných opravách,“ doplnila Mašínová. Další vada, již musela firma v rámci reklamačního řízení odstranit - nevyhovující nájezd na most, už byla podle ní vyřešena.
Lidé lávku používají přes zákaz, ničí bariéry
Někteří obyvatelé Žďáru však uzavření lávky, která je oblíbenou zkratkou z ulice Žižkova do parku na Farských humnech a pak dále do centra města, nesou nelibě a překonávají ji navzdory zákazům a nainstalovaným bariérám.
„Nejde ale jenom o to, že tyto zábrany lidé odstraňují, aby se přes lávku dostali, ale bohužel je i vyloženě ničí. Některé části jsou poškozené, ohnuté. Město a městští strážníci jsou tak nuceni tento vandalismus neustále řešit a zátarasy opravovat,“ vylíčila Blanka Sobolová, mluvčí radnice.
Žďárská gilotina nad řekou Sázavou se stala postrachem místních vodáků |
Odstranění bariér je navíc dle jejích slov rizikem třeba pro školáky, kteří se pak volným průchodem mohou dostat na most. A jelikož na jeho tělese zcela chybí zábradlí, hrozí pád do řeky.
„Jsme si vědomi toho, že se jedná o frekventovanou trasu, a omlouváme se za komplikace, byť nevznikly naší vinou. Prosíme ale veřejnost, aby to ještě chvíli vydržela a zákaz vstupu respektovala,“ dodala Sobolová.
Most pro pěší a cyklisty byl otevřen v září 2020, od té doby ale má už za sebou řadu komplikací. Nejvíce na sebe asi upozornil hned po zprovoznění, kdy na něj bylo firmou namontováno zábradlí opačně a vodáci pod ním projížděli jen s velkými obtížemi. Tehdy stavba také získala přezdívku žďárská gilotina, která jí ostatně zůstala mezi místními až dodnes.
29. ledna 2021 |