iDNES.cz

Stavbě obchvatu Kamene ustoupila alej, k zemi šly dvě stovky stromů

  11:44
Dlouho očekávaná stavba obchvatu výrazně mění obec Kámen na Pelhřimovsku. A to hned po svém začátku. Dřevorubci už skáceli 204 stromů včetně aleje směrem k sousední Nízké Lhotě. Další úbytek topolů bude následovat. Na druhé straně se chystá rozsáhlé sázení.

Cestu směrem do Nízké Lhoty už nelemuje alej vzrostlých stromů (na snímku z loňského dubna). K zemi padly kvůli připravované stavbě obchvatu obce Kámen. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Současný provoz na silnici první třídy už hodně obtěžuje obyvatele vesnice Kámen, kterou mnozí turisté znají díky tamnímu hradu. Proto jsou místní velmi rádi, že se konečně letos začal stavět obchvat.

„Průjezd po silnici už je u nás neúnosný. Veškerá doprava včetně mnoha kamionů jde středem obce, takže někdy se dlouho nedá ani přejít ulice,“ poznamenal starosta František Hofman.

Stromy, pokácené v aleji směrem na Nízkou Lhotu, nahradí nové. Místo topolů však dostanou přednost ovocné stromy. Navíc je naplánována i výsadba keřů.

Stavbu obchvatu připravilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Podle mluvčí státních silničářů Niny Ledvinové se zásah do zeleně kvůli nové trase pečlivě připravoval a 204 pokácených stromů bude nahrazeno.

„Projekt náhradní výsadby včetně volby dřevin byl několikrát projednáván s příslušnými orgány životního prostředí. Bude na určených místech tak, aby se stavba včlenila do krajiny. Celkem by měl být vysázen zhruba stejný počet stromů, jako byly vykácené. Navíc je plánovaná výsadba deseti tisíc keřů,“ přiblížila Ledvinová.

Místo topolů ovocné stromy

Starosta Hofman projekt viděl a líbí se mu. Architekti podle něj přesně naplánovali, jak u silnice vzniknou stráně a kde se nové stromy zasadí.

Kácením aleje směrem k sousední Nízké Lhotě přitom změny v tvorbě krajiny v širším okolí hradu neskončí. Podle starosty zbylo ještě pětatřicet topolů, které taky padnou k zemi. „Protože by tam překážely a navíc už jsou za zenitem. Nová výsadba bude následovat,“ ujistil starosta.

Místo jiné aleje topolů směrem k lesu už předloni zasadili ovocné stromy. „Dobře se ujaly. My stále někde sázíme,“ dodal Hofman.

Stavba obchvatu potrvá dva roky a bude stát 155 milionů. Nová spojka bude měřit více než dva kilometry. Silnice představuje důležitou trasu ve směru západ–východ, která propojuje Plzeň, Tábor a Pelhřimov. Současná podoba spojnice přímo ve vsi již neodpovídá jejímu rostoucímu významu.

„Hlavní důvody přeložky silnice jsou zejména nevyhovující směrové i výškové parametry. Za přehledným úsekem před obcí následuje nepřehledný úsek s až desetiprocentním stoupáním na vjezdech do vesnice. A to ze západní i východní strany,“ doplnila Ledvinová.

Sedm tisíc aut za den

Samozřejmě se také zásadně zklidní provoz ve vsi kolem hradu, kde už si s dopravní zátěží užili svoje. Stavbu mají na starosti společnosti Silnice Group a Váhostav. „Pracuje tam i několik málo zájemců o brigádu z naší obce,“ řekl starosta.

Auta by měla po obchvatu začít jezdit na začátku roku 2020 a v létě pak má být celá investice dokončena. Obcí se skoro 300 obyvateli nyní ve všední dny projíždí přes sedm tisíc aut.

Autor:
zpět na článek