Hejtman Jiří Běhounek (ČSSD) žádá po ministerstvu dopravy, aby s tím okamžitě něco udělalo.
„Budu tvrdě požadovat, aby se to řešilo. Myslím, že to dopravně inženýrské rozhodnutí může nastat v krátké době. Mohou svodidla posunout o půl metru nebo metr dál, kde se nepracuje, aby se tam dalo projet,“ řekl Běhounek na adresu rekonstrukce úseku kolem Humpolce, která začala nabírat skluz už na jaře.
„Jakmile totiž v tomto úseku dojde k jakémukoliv selhání dopravy, dálniční sypače se tam dostat nemůžou. A jak mi bylo řečeno policejním ředitelem, tak tam neprojede bohužel ani motorka, která by naváděla jednotlivé sypače,“ tvrdí hejtman Kraje Vysočina.
Konsorcium firem stavbu organizačně nezvládlo, hájí se ŘSD
O problémovosti dálničního úseku mezi 90. a 104. kilometrem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ví už více než půl roku.
Fotogalerie |
„Už od května, nebo od dubna tam dochází ke zpoždění proti harmonogramu,“ vysvětlil mluvčí Jan Rýdl.
„Konsorcium firem tu stavbu nezvládlo organizačně, neustále nám slibovali, že propad doženou. Bylo několik jednání jak u nás, tak i na ministerské úrovni. A v tuto chvíli jsme v této situaci.“
Úsek měl být před zimní pauzou předán do 15. listopadu. Jenže podle kontrolních zjištění ŘSD stavba v listopadu na různých stavebních objektech zaostávala až o šedesát dní oproti harmonogramu.
Krajní možnost je vykázání ze stavby, ohrozilo by termín
„Termín ukončení prací protahovali do 30. listopadu, pak do 17. prosince. Teď požádali o rozhodnutí, aby tam mohli pracovat do začátku ledna,“ říká Rýdl. „Takže je otázka, jakým termínům důvěřovat.“
Tři stavební firmy - italská Toto Costruzioni Generali, kazašská SP Sine Midas Stroy a česká Geosan Group - které zakázku za 1,7 miliardy vysoutěžily, musí očekávat smluvní sankce v desítkách milionů korun.
„Dobrý příklad je nadjezd, most přes dálnici, na 104. kilometru Větrný Jeníkov. Ten měl být hotový někdy před dvěma měsíci a v tuto chvíli je zprovozněn jen v režimu průjezd stavbou. Aby vůbec ten region mohl žít,“ líčí Rýdl. „Penále jen za tento nadjezd bude v takovém rozsahu, že tento nadjezd bude mít statní rozpočet zdarma. Minimálně se vyrovná stavebním nákladům na ten most.“
V krajním případě firmám hrozí také vykázání ze stavby. „Samozřejmě je to naprosto extrémní řešení. Nicméně máme ho v ruce. A pokud oni postupují tímto způsobem, je toto řešení na stole,“ varuje Rýdl.
„Nicméně v okamžiku, kdy to konsorcium odtud vypovíme, je v ohrožení termín dokončení úseku jako takového,“ dodal.
Opravy dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Do provozu měl být opravený úsek uveden podle původního plánu v dubnu 2020.
Hejtman se zastal řidičů kamionů, naopak policie je kritizuje
Hejtman Kraje Vysočina se zastal i řidičů.
„Toto není nepřipravenost šoférů, to je nepřipravenost ŘSD a ministerstva dopravy. Já jsem je upozorňoval, že by bylo dobré mít při rekonstrukci aspoň část odstavných ploch, aby mohli dát kamiony stranou,“ tvrdí Běhounek.
„Když budete řidič kamionu a zastaví vám to, co uděláte? Přestávku a půjdete spát, naprosto logicky,“ pokračuje hejtman. „Ale když ho nemáte kam odstavit, není možné projet.“ (čtete také Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic)
Kdo podle vás víc nezvládl situaci na zasněžené D1?
Naopak krajský policejní ředitel Miloš Trojánek vidí problém i na straně šoférů:
„Souhlasím s panem hejtmanem. Ale k některým řidičům kamionů musím být kritický,“ říká policejní šéf. „Svojí bezohlednou jízdou zablokovali oba dva jízdní pruhy, dokonce máme i fotky a kamerové záznamy, kde stojí tři kamiony vedle sebe. To je přestupek proti zákonu.“
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) den po kolapsu prohlásil, že zvažuje zákaz jízdy kamionů v levém pruhu. A zakročil by také proti odstavení kamionu v koloně. Podle něj je povinností řidičů opustit dálnici, i kdyby měli řídit déle než povolené 4,5 hodiny.
Policie, která měla na místě desítky lidí a vozidel, se mnohdy nedokázala domluvit se šoféry, kteří si udělali bezpečnostní přestávku. „Když docházelo k jejich probouzení, tak nebyli ochotni uposlechnout a rozjet se,“ uvedl Trojánek.
Do náročné akce se zapojili i hasiči. „Věnovali se autobusům a lidem v ostatních autech, kteří stáli v kolonách. Dovezli jim vodu a další věci,“ uvedl Běhounek.
„Zasahovali jsme u 228 technických pomocí a 17 dopravních nehod, i kterých nebyla zaznamenána výrazná zranění,“ oddechl si krajský ředitel hasičů Jiří Němec. „Celkem bylo nasazeno 456 hasičů ať už profesionálních nebo dobrovolných.“