„Nejpozději 10. ledna budou všechny nové jízdní řády zveřejněny na webu Dopravního podniku. Navíc si bude moci kdokoli nové trolejbusové linky zdarma vyzkoušet v neděli 22. ledna při prezentačních jízdách,“ avizoval Radim Rovner, předseda představenstva Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ). Ty už najdou cestující na stránkách dpmj.cz.
Novinky souvisí s vybudováním 5,7 kilometru dlouhého trolejového vedení do lokality Bedřichov. Celkové náklady na stavbu jsou ve výši 134 milionů korun bez DPH. Dotace činila 98 milionů.
„Jde i v rámci republiky o jednu z největších investic do rozvoje trolejových tratí. Také pro Jihlavu je to největší investice v této oblasti, jaká se kdy jednorázově dělala,“ uvedl jihlavský radní David Beke (ODS).
Dopravní podnik v té souvislosti reorganizoval jednotlivé linky, aby se zlepšila dopravní obslužnost. „V neposlední řade je to investice do ekologické dopravy,“ dodal Beke.
V ulicích vyrostlo skoro 300 nových stožárů
Nápad dotáhnout trolejové vedení až do Bedřichova však nebyl v Jihlavě žádnou novinkou. Uvažovalo se o něm už v druhé polovině 80. let minulého století.
Nové trolejové vedení, které se táhne od kruhového objezdu u Kauflandu a pokračuje přes Sokolovskou a Pávovskou ulici až k firmě Bosch, začala firma stavět na podzim roku 2021. „Na této trase se nechalo osadit 290 kusů nových trakčních stožárů a instalovalo se také 24,1 kilometru trakčních trolejových drátů vedených vzduchem,“ počítá Alena Kottová, vedoucí odboru rozvoje magistrátu.
Trať je od čtvrtka 5. ledna v ročním zkušebním provozu. Před předáním dokončené stavby probíhaly na nové trase takzvané technicko-bezpečnostní a jízdní sběračové zkoušky.
„Během nich nebyly zjištěny žádné významnější závady a trať je tak dle zkušebního komisaře bezpečná,“ připomíná Kottová.
Autobusy mají čísla, trolejbusy písmena
Závěrečná kontrolní prohlídka před vydáním kolaudačního souhlasu spojená s vyhodnocením zkušebního provozu je tak plánovaná až na leden 2024.
„Rok by měl stačit k tomu, aby dopravní podnik vysledoval, zda je provoz na tomto novém úseku dráhy bezpečný, nedochází k výpadkům trolejbusových sběračů a nadměrnému opotřebování trolejových armatur nebo k uvolňování nosné sítě trolejového vedení a nových trakčních stožárů,“ dodává primátor Petr Ryška (ODS).
Trolejbusy, jež budou po trase jezdit, nahradí původní autobusové linky 3 a 5. Linky budou označeny písmeny G a H.
Vznikne také jedna nová autobusová linka s číslem 2, která nahradí linku číslo 5 a obsluhovat bude i obce Velký a Malý Beranov, Smrčnou, Helenín a Zbornou.
Na Bedřichov až dosud jezdily pouze autobusy označené čísly. Podle Radima Rovnera je ale v Jihlavě zvykem značit autobusy čísly a trolejbusy písmeny, proto přišla na řadu další písmena v abecedě.
Spoje pojedou v intervalu šesti až sedmi minut
Zásadní novinkou pro cestující z Bedřichova bude také to, že nově vedená trolejbusová linka H bude zajíždět až na jihlavskou polikliniku. Dosud museli lidé přestupovat. Spojení s Bedřichovem bude mít po trolejových drátech linky G nově také Horní Kosov, který se nachází na druhém konci města.
Nové trasování linek MHD má podle Dopravního podniku vytvořit mezi spoji také pravidelný interval, čímž se odstraní současné sjíždění spojů na zastávkách.
„Znamená to, že nové trolejbusové linky G a H a autobusové linky č. 2 a 12 budou ve společném úseku Chlumova – Na Růžku vedeny tak, aby byl mezi spoji pravidelný odstup v řádu šesti až sedmi minut,“ připomíná Radim Rovner.
Informační kanál magistrátu Doprava v Jihlavě o víkendu zveřejnil podrobnější rozpis a intervaly u nové linky G. V příspěvku upozorňují například na to, že ne všechny spoje budou jezdit v celém úseku, a bude tedy třeba sledovat cílovou stanici.
Podle reakce lidí je to ale příliš komplikované. „To zas bude chaos. Je to tak komplikované, že jsem se v tom ztratila,“ píše se v reakcích. Další lidé zase kritizovali víkendové omezení počtu spojů do lokality Pávov a Antonínův Důl.
Některé řidiče čeká přeškolení na nové vozy
Na novou trolejovou trasu budou vypravovány vedle klasických trolejbusů také parciální trolejbusy, které mohou po sundání trolejí u firmy Bosch pokračovat díky bateriím dál do Pávova či Antonínova Dolu.
„Dopravní podnik má ve svém vozovém parku aktuálně sedm parciálních trolejbusů. Do poloviny tohoto roku by mělo přijít šest dalších nových parciálů,“ připomíná Radim Rovner.
V souvislosti s tím, že bude na trati použito více trolejbusů, se museli na nové vozy přeškolit také někteří řidiči MHD, kteří zatím měli oprávnění jenom k jízdě s autobusy. „Trolejbus je totiž drážní vozidlo a jejich řidiči musejí mít speciální proškolení,“ vysvětluje za DPMJ Rovner.
Dopravní podnik i město Jihlava nechce sázet jenom na elektrifikovanou dopravu.
„Necháváme si i část vozového parku, který jezdí na plyn či naftu. Pořád si myslíme, že je třeba, abychom byli připraveni na případný blackout a abychom dokázali zajistit základní obslužnost,“ podotýká radní Beke.
Jak ale zmiňuje, Jihlava chce jít ještě dál. „Zároveň, pravděpodobně ve spolupráci s Krajem Vysočina a dalšími organizacemi, si budeme nechávat zpracovat analýzu ohledně vodíkové budoucnosti. Zajímá nás, zda tam jsou nějaké příležitosti pro město,“ doplňuje Beke.
Změny a nové linky v jihlavské MHD
Zdroj: magistrát Jihlava |





