Santiniho šifra potrápí mozky turistů a provede je po stavbách architekta

  10:22
Po putování za sochami Michala Olšiaka přichází žďárská destinační společnost Koruna Vysočiny s další novinkou. Tentokrát se zaměřila na stavby architekta Jana Blažeje Santiniho-Aichla. Hra nazvaná Santiniho šifra začala v pátek a pokračovat bude i v příštích letech. A nejen na Žďársku.

Jan Blažej Santini zanechal v regionu řadu staveb. Aby turisté vyluštili jeho šifru, vydají se například do Horní Bobrové. Průvodcem je igráček z Nového Veselí. | foto: Koruna Vysočiny

„Santiniho šifra má za cíl představit poutavým způsobem stavby spojené s tímto geniálním architektem. Díky Santiniho stavbám se návštěvníci dostanou na šest tajemných míst. Není to obyčejná hledačka, ale účastníky při tom čeká napětí a také potrápení mozkových závitů,“ zve David Štěpánek, ředitel destinační společnosti, která sdružuje Žďársko, Novoměstsko, Bystřicko a také Nedvědicko.

Při luštění Santiniho šifry zavítají turisté do jižní části tohoto regionu, ale také západně od Žďáru nad Sázavou, na okraj Havlíčkobrodska. „Lidé hledají symboly, tvary, písmena nebo čísla. Hra je zavede do Zvole, Bobrové, Obyčtova, Ostrova nad Oslavou a Pohledu. Velké finále na luštitele čeká na Zelené hoře ve Žďáře nad Sázavou,“ vyjmenoval Štěpánek místa spojená s působením tvůrce barokní gotiky.

Cílem není zvládnout vše za jediný den. Turisté mají před sebou celkem 27 úkolů, jejichž řešení najdou na fasádách kostelů, sochách a na dalších místech. Hra není vázaná na otevírací hodiny, nicméně pokud chtějí luštitelé získat odměnu, musí se trefit do času provozu zelenohorského kostela nebo zámeckého infocentra.

Mobilní telefony by při hře jen překážely

„Hra je vytvořená trochu ve stylu dobrodružství Rychlých šípů – hledání tajné zprávy z nalezených indicií, které je třeba spojit do jednoho celku,“ popisuje Jiří Dokulil, který je autorem konceptu a textů. Jeho dcera Kristina opatřila hru perokresbami, historik Stanislav Mikule dohlédl na správnost údajů a historický kontext, grafiku vytvořil Jan Šustr.

Autor radí účastníkům hry, aby putovali bez mobilů, které by jim jen překážely. „Je lepší se spolehnout spíše na svoje pozorovací schopnosti, logiku a jednoduché počty,“ dodává Dokulil.

Santiniho šifra cílí na malé i velké. „Trasa je navržená tak, aby ji návštěvníci mohli procestovat na kole, pěšky, veřejnou dopravou, případně autem,“ vysvětluje David Štěpánek.

Jakýmsi maskotem či průvodcem po Santiniho stavbách je igráček, který se vyrábí ve firmě Efko v Novém Veselí. Zdejší vývojáři si vyhráli i s figurkou architekta.

K výročí posvěcení Santiniho staveb

Koruna Vysočiny v nové hře současně propaguje i výlety po okolí památek. „Například v Bobrové upozorňujeme na muzeum panenek, které je hned v sousedství kostela. Případně doporučíme výlet po naučné stezce kolem Bobrové,“ uvedl příklad Štěpánek.

Výběr Santiniho námětu není náhodný. Letos slaví výročí 300 let posvěcení nejen Zelená hora, ale také kostely ve Zvoli a Bobrové. „Spojení je logické, skvěle se doplňuje,“ prozradil Štěpánek.

První hra destinační společnosti měla velký ohlas, Koruna Vysočiny vytiskla desítky tisíc herních plánů se sochami Michala Olšiaka. Hra navíc získala před dvěma roky ocenění top produkt cestovního ruchu.

V nové hře se však luštitelé zapotí víc než při sbírání razítek jako v případě předchozí hry. Tištěného průvodce k Santiniho šifře dostanou zájemci v turistických informačních centrech ve Žďáře nad Sázavou, zámku Žďár, Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem, Nedvědici, Sněžném, Šiklandu a na pokladně kostela svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Herní plán si mohou stáhnout také na webu korunavysociny.cz.

Autor: