Díra střídá díru. Nejhorší úseky silnic jsou po zimě na Třebíčsku a Jihlavsku

Hlavní kandidát na nejhorší silniční úsek na Vysočině? Podle aktuálního zjištění MF DNES po letošní zimě jasně vede frekventovaná cesta z Trnavy do Rudíkova na silnici II/360 mezi Velkým Meziříčím a Třebíčí. Díra střídá díru, záplata záplatu, nedrží ani krajnice. Na rozbitou a zvlněnou silnici upozorňují dopravní značky a také tam platí omezení rychlosti.

Řidiči už se však brzy dočkají zlepšení, nejdřív však budou muset překousnout dopravní omezení. Kraj Vysočina coby investor už spustil celkovou rekonstrukci, které předchází přípravné práce. Ty spočívají hlavně v kácení dřevin. Modernizace vyjde na více než 140 milionů korun bez daně, týká se směrového i šířkového vedení silnice.

„Součástí projektu je také bezpečnější napojení komunikací, zejména III/36058 ve směru na Rudíkov a napojení II/390 na Budišov. Vybudujeme i vážní zónu nedaleko rybníka Březina, sloužící ke kontrole nákladní dopravy,“ uvedl náměstek hejtmana Miroslav Houška.

Se zprovozněním úseku dlouhého 2,5 kilometru počítá kraj letos v listopadu, úplné dokončení díla je v plánu na červen 2025.

Do podobného stavu jako silnice u Trnavy se dostává také jiná krajská silnice, konkrétně klikatý úsek II/354 mezi Zásekou a Netínem na Žďársku. Auta tam poskakují na nerovnostech vzniklých při častém záplatování, které už nic zásadního nevyřeší. Kdy se dočkají řidiči vylepšení zde?

„Mezi Zásekou a Netínem jsme v loňském roce začali prověřovat stanoviska vlastníků sousedních pozemků, protože silnice v tomto úseku nesplňuje požadavky na šířkové uspořádání a zejména ve směrových obloucích je úzká,“ vysvětlil náměstek hejtmana Miroslav Houška. „Bude potřeba ji rozšířit, což vyvolá zábory pozemků. Rekonstrukci bychom rádi připravili na rok 2026,“ doplnil.

Plná děr, výtluků, prasklin a pozůstatků starších asfaltových „záplat“ je silnice II/353 u osady Rytířsko, spadající pod nedalekou obec Jamné na Jihlavsku. Nejvíce musejí řidiči mezi dírami kličkovat v úseku za vsí směrem k napojení na dálnici D1, kde se navíc místy drolí krajnice. Okraje vozovky jsou poškozené také přímo v Rytířsku. Tato vesnice se však brzy dočká vytouženého obchvatu, který má kraj budovat v letech 2025 až 2026.

„Obchvat Rytířska je připraven, stavební povolení vydáno,“ potvrdil Houška. „V příštím roce předpokládáme zahájit stavbu. Stav vozovky je sledován a bude udržován v rámci běžné údržby.“

V Novém Městě se bude jen záplatovat

Řada prasklin a menších děr, ale i několik velkých výtluků zůstalo po letošní zimě také v Brněnské ulici v Novém Městě na Moravě, která je součástí silnice I/19. Jeden obzvláště výrazný výtluk - dlouhý více než metr - se nachází třeba u přechodu pro chodce před křižovatkou u obchodního domu Billa. Brněnská ulice zde odbočuje ze silnice první třídy směrem na Komenského náměstí.

Řada dalších, menších i větších poškození je pak rozseta v celém úseku od této křižovatky až po kruháč na ulicích Nečasova a Petrovická na výjezdu z města.

Ředitelství silnici a dálnic (ŘSD), jež má komunikaci ve správě, tam ale pro letošek s žádnou rozsáhlou rekonstrukcí povrchů nepočítá. „Tuto opravu máme v plánu uskutečnit v příštím roce,“ sdělil Jiří Veselý, mluvčí ŘSD na Vysočině. Doplnil také, že i nadále budou na silnicích pokračovat lokální výspravy poruch - tam, kde to bude potřeba a kde to situace dovolí.

Mezi nejvíce poškozené části silnic prvních tříd v Kraji Vysočina patří podle ŘSD například bezmála pětikilometrový úsek mezi Štěpánovem nad Svratkou na Žďársku a hranicí Vysočiny s Jihomoravským krajem. „Na opravu aktuálně vybíráme zhotovitele,“ uvedl mluvčí ŘSD na Vysočině.

S rekonstrukcí, která má vyjít na zhruba 90 milionů korun, chce stát začít hned letos a opravenou komunikaci uvést do plného provozu maximálně za 26 týdnů.

Vozovka ve velmi špatném stavu pokrývá i téměř čtyřkilometrový úsek silnice I/37 mezi Ořechovem a Osovou Bítýškou na Žďársku. „Mimo jiné jsou zde vyjeté koleje, povrchová i hloubková koroze, lokálně se vyskytují olámané krajnice a vozovka je navíc poznamenána častými vysprávkami,“ popsal Veselý. I u této akce za cirka 33 milionů počítá ŘSD se zahájením i dokončením ještě v tomto roce.

Na Třebíčsku je špatné okolí Želetavy

V dezolátním stavu je silnice z Čáslavic až po napojení na silnici II/410 Bítovánky - Římov na Třebíčsku. Je záplatovaná, místy už je na povrchu spodní hrubý štěrk. Byť je silnice využívaná, jedná se o vedlejší komunikaci, která se v zimě neudržuje.

V témže okrese na tom není dobře ani průtah silnice II/410 obcí Krasonice u Budče. Ve vozovce jsou praskliny a nerovnosti. Střed obce Opatov u Předína a část průtahu směrem na Brodce - taktéž na Třebíčsku - má četné nerovnosti, praskliny, zničený okraj vozovky i točnu na návsi. V okraji nepřehledné zatáčky před bývalým hostincem je jáma v místě propadlé kanalizační vpusti.

„Silnice II/410 mezi Krasonicemi a Želetavou je z velké části opravená, chybí úsek na území okresu Jihlava, který aktuálně evidujeme ve stavu 3 z pětistupňové škály, a průtah Krasonic, jenž je v nejhorším pátém stupni,“ uvedl Pavel Bartoš z krajského odboru dopravy a silničního hospodářství.

Tak zase možná až za rok. Oprava nejhorší ulice ve Žďáře se opět odkládá

Projekt na rekonstrukci průtahu má Kraj Vysočina rozpracovaný. „Aktuálně čekáme na dokončení přípravy rekonstrukce inženýrských sítí obce. Opravu průtahu plánujeme současně s rekonstrukcí inženýrských sítí, předpokládáme realizaci v rovněž v roce 2026,“ doplnil Bartoš.

Výtluky se ale objevují i na „novějších“ frekventovaných silnicích, například na II/360 z Třebíče na Velké Meziříčí, nebo II/405 Třebíč - Jihlava. „Některé úseky na těchto silnicích máme v plánu v letošním roce opravovat. Na ostatních silnicích, které nejsou zařazeny do plánu souvislých oprav, bude provedena běžná údržba, tedy vysprávky výtluků asfaltovou směsí,“ doplnil Bartoš, podle kterého Kraj Vysočina v letošním roce plánuje opravy a investice do dopravní infrastruktury ve výši téměř dvou miliard korun.

V letošním roce zahájí minimálně dvě velké stavby související s návozovými trasami směrem Dukovany - jihovýchodní obchvat Jihlavy, část Východ a obchvat Brtnice.

Jihlavu léta trápí sídliště Kollárova

V krajském městě Vysočiny je ve špatném stavu Kosovská ulice až k trafostanici nad městem. Rozpadá se krajnice, ve vozovce jsou četné výmoly. Záludnosti čekají především na cyklisty, kteří by chtěli jet v cyklopruhu na frekventované Tolstého ulici v Jihlavě. Před vyústěním Komenského ulice je zde vypouklý zdeformovaný asfalt, poblíž horní zastávky u domu kultury jsou v cyklopruhu souvislé vyježděné nerovnosti.

Dlouhé roky je ve špatném technickém stavu silnice u sídliště Kollárova v Jihlavě. Jedná se o jednosměrku, která je souběžná s ulici Sokolovská, konkrétně mezi domy 118 až 122. Silnici, která je označena značkou „obytná zóna“ nevyužívají jenom obyvatelé přilehlých domů, ale řidiči si tudy občas zkracují cestu, aby se vyhnuli semaforům na křížení ulic Sokolovská a Kollárova, nebo tudy vozí děti do nedaleké základní školy.

Tragická je situace hlavně u domu 118, kde jsou z obou stran vozovky i více než pět centimetrů hluboké prohlubně v délce až dva metry, ve kterých se drží voda. V případě, že několik dní prší, chodci musí procházet jenom úzkým středem vozovky, který je vyvýšený. Zároveň jim hrozí sprška od projíždějících aut.

Autoři: , , , ,