„Právě 30. září zahajujeme opravu bezmála devět kilometrů dlouhého úseku silnice 38 mezi Skuhrovem a městem Habry. Práce jsou rozplánovány do dvou stavebních sezon, přičemž zhruba dvacet procent z opravy chceme zvládnout ještě letos,“ informoval regionální mluvčí ŘSD pro Kraj Vysočina Jiří Veselý.
Opravovaný úsek začíná v Habrech u mostu, který převádí státní silnici přes Sázavskou ulici. Končit bude křižovatkou u čerpací stanice na jižním konci Skuhrova. Je dlouhý přesně 8 952 metrů.
Jedná se o jednu z nejvíce frekventovaných silnic na Vysočině. Proudí tudy tranzitní doprava mezi východní částí Středočeského kraje a dálnicí D1. Využívaná je i dálkovou dopravou do Polska. Podle posledního sčítání dopravy tudy projede denně až deset tisíc aut, z toho třetinu tvoří nákladní auta a kamiony.
Diagnostický průzkum, který si ŘSD nechalo udělat, zjistil v daném úseku množství závad. „Porušení vozovky hloubkovou korozí, mozaikové a podélné trhliny, vyjeté koleje, výtluky a časté vysprávky,“ zmínil ty nejzásadnější Veselý.
Zase kyvadlový provoz
Silničáři plánují vyměnit kryt vozovky i její podkladní vrstvy. Práce začnou odfrézováním vrchní vrstvy do hloubky šestnácti centimetrů. Ve finále bude povrch silnice položen znovu, upraveny budou i obě krajnice.
Rekonstrukce však bude brnkat na nervy řidičům, bez omezení provozu se neobejde. „Celý úsek bude opravován po částech dlouhých 800 až 900 metrů. V letošním roce plánujeme opravit dvě části a v příštím roce dokončit zbytek,“ nastínil Veselý.
Neukáznění řidiči ničili provizorní most, silničáři je umravňují retardéry |
V místě oprav bude vždy zaveden kyvadlový provoz řízený semafory. Motoristy tak čeká už dobře známé zastavení a čekání na zelenou. Zdržení se v závislosti na provozu může natáhnout až na desítky minut. Řidiči si oddychnou jen v zimě, od listopadu do března je plánována technologická přestávka.
Dlouhé minuty strávené čekáním v kolonách přitom řidiči na této silnici už dobře znají. Kvůli opravám mostů v tom samém úseku jsou semafory a kyvadlový provoz zastavují hned na dvou místech – u Skuhrova a u Kámene.
„Most u Kámene plánujeme uvést do provozu v polovině října. Opravený most včetně 320 metrů dlouhého úseku vozovky mezi Skuhrovem a Olešnou už 1. října,“ upřesnil mluvčí ŘSD.
Jeďte jinudy, radí si řidiči
Obě tato omezení, s nimiž se potýkali po celé léto, řidiče doslova iritují. Často je zmiňují ve facebookových skupinách věnovaných dopravě. Hodně časté jsou v jejich vyjádření silné výrazy i hrubé nadávky.
„Už tu stojím dvacet minut. Jsem fakt zvědav, kdy to otevřou, protože tohle je do nebe volající,“ zlobil se například Jan Zeman. Příspěvek z pondělka doplnil fotografií dlouhé kolony aut.
„Minule jsem tam čekal třicet minut, jsem rád že v Brodě už nebydlím,“ odpovídal mu Danny Bouchner.
„Já osobně bych to po deseti minutách otočil a jel jinou trasou,“ povzdychl si Radek Jánošík. Řidiči si navzájem radí, jak místo raději objet. Mnozí volí trasy přes Veselý Žďár, Lučici, Tis a na silnici 38 najet až před Habry.
Silnice 38 je o nervy na více místech
Nejedná se však jen o tento zmíněný úsek. Projíždět v současné době po hlavním tahu 38 přes severní část Vysočiny je ještě větším utrpením. Kromě úseku u Skuhrova a Kámene je další omezení v Havlíčkově Brodě, kde je stále uzavřená Lidická ulice.
Pracuje se i na kruhovém objezdu u napojení jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu. Jen o kousek dál u Květnova se opět jezdí kyvadlově kvůli stavbě protihlukové zdi. A ještě před pár dny bylo omezení i pod dálnicí D1, kde ŘSD stavělo kruhový objezd. Ten byl uveden do provozu v pondělí.
Zhotovitelem, který opravy úseku mezi Skuhrovem a Habry pro ŘSD provede, je sdružení firem Porr a Silnice Čáslav. V soutěži podalo nejnižší cenovou nabídku. Práce se zavázalo vykonat za 150 milionů korun bez DPH. Úsek má být uveden do provozu počátkem léta příštího roku.
2. července 2024 |