iDNES.cz

Žďár bude sčítat auta. S řešením dopravy má pomoci nový digitální model

  8:52
Žďár nad Sázavou si nechává zpracovat generel dopravy. Do dubna příštího roku vznikne za necelé dva miliony korun digitální model, který má městu pomoci lépe řešit dopravní problémy. Podle opozice měl ale generel předcházet už instalaci takzvaných chytrých semaforů, které změnily zvyklosti řidičů.

Po hlavním tahu skrz Žďár nad Sázavou projede v průměru přes 12 tisíc aut denně. Radnice chce s pomocí generelu získat podrobnější čísla, než dostává při celostátním sčítání dopravy. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Výstupem generelu dopravy bude digitální model, který umožní posoudit změny zatížení komunikací ještě předtím, než budou provedeny. Jde o komplexní dokument, který bude předurčovat urbanismus a dopravní stavby,“ řekl starosta Martin Mrkos.

Podle něj je i ve Žďáře doprava ožehavým tématem, hodně se diskutuje o nedostatku parkovacích míst, chybějícím obchvatu nebo místních propojkách.

„Z generelu bychom měli získat informaci, do jaké míry je intenzita dopravy dána místní dopravou a dojíždějícími ze spádové oblasti pro cirka 60 tisíc lidí a kolik tvoří kamiony,“ zmínil Mrkos.

Podle posledního sčítání dopravy z roku 2016, které zadává Ředitelství silnic a dálnic, projede žďárským náměstím denně v průměru přes 12 400 vozidel, z toho přes 1 800 je nákladních.

Žďárský generel zahrne individuální automobilovou dopravu, parkování, městskou hromadnou dopravu, cyklisty a chodce.

Kde jsou problémy, mohou upozornit i sami řidiči

Do konce října bude trvat dopravní průzkum a sběr dat, na jaře dojde podle starosty k veřejnému představení generelu a jeho projednání v zastupitelstvu.

Na oficiálních webových stránkách města už mohou obyvatelé Žďáru i lidé ze spádové oblasti připojit svůj pohled, z něhož vznikne takzvaná názorová mapa.

„Jedná se o mapovou aplikaci, ve které mohou řidiči, motorkáři, chodci i cyklisté zaznačit místa, která jsou podle nich dobře dopravně vyřešená, nebo naopak kde vidí problém,“ vysvětlil mluvčí města Matěj Papáček. Řidiči i chodci mohou své podněty vkládat až do půlky září.

Na názorovou mapu pak podle vedení města naváže ještě sociologický průzkum, kdy budou respondenti formou dotazníkových šetření po telefonu nebo na ulici dotazováni na další otázky dopravy ve městě.

Světla byla za hranicí životnosti, tvrdí radnice

Nejvíc nadávek ze strany řidičů přinesla v poslední době výměna semaforů na klíčových křižovatkách. Kvůli provizorně nastavenému režimu i vlivem okolních uzavírek se město pod Zelenou horou na přelomu června a července ucpávalo auty a průjezd trval i přes půl hodiny.

„Došlo k výměně všech světelných signalizací ve městě. Morálně i fyzicky byly semafory za hranicí životnosti,“ hájí pořízení takzvaných chytrých semaforů za 13 milionů korun místostarostka Ludmila Řezníčková.

Podle ní už nespokojené reakce řidičů ustaly. „Semafory jsou nastavené na dynamický provoz. Na konci září se bude aktuální režim vyhodnocovat. Systém je schopný reagovat na změny v provozu podle toho, který směr je ucpaný,“ zdůrazňuje Řezníčková.

Nová telematika by měla upřednostňovat například autobusy MHD, ale neumí si poradit s chodci na frekventovaných přechodech, které jsou dosud bez „světel“.

„Zelenou vlnu zatím mít nemůžeme, protože některé přechody v centru nejsou řízeny světelnou signalizací. Budeme muset na čtyřech dosud neosazených přechodech semafory instalovat,“ zmínila Řezníčková.

Jde o přechody na horním (u Vesny) a dolním konci náměstí (u spořitelny) a další dva v Dolní ulici, všechny jsou na frekventovaném průtahu městem (I/37).

Podle mluvčího Papáčka jsou další semafory ve fázi přípravy a hotové by mohly být už příští rok.

Generel se měl dělat dřív, míní lídr opozice

Lídr nejsilnějšího opozičního uskupení Změna 2018 postup vedení města v případě generelu a semaforů kritizuje. „Nejdřív se měl zpracovat generel, abychom zmapovali dopravu a její zákonitosti a na to nastavit systémy. Teď jde o zkoušku naslepo, přitom se změnily po desítkách let tři velké křižovatky ve městě,“ míní Jan Havlík.

Za problém považuje například chybějící propojku mezi Brněnskou a Jamskou ulicí kolem nákupního parku i chybějící parkovací místa.

Podle vedení města prohození pořadí problematické není. „V případě semaforů jsme změnili technologii, softwarově i hardwarově. Určitě není smyslem generelu zrušit semafory,“ reaguje starosta Mrkos.

Jak si chytré semafory poradí se změnou dopravních proudů, se ukáže už brzy: od září do října bude trvat uzavírka Novoměstské ulice kvůli napojení silnice přes novou průmyslovou zónu.

Nyní komplikuje řidičům život uzavírka Studentské ulice, ta by měla skončit do 31. prosince.

Autor:
zpět na článek