Po deseti letech má Vysočina pozemky, stavba obchvatu Rytířska může začít

  13:12
Cesta z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou by měla být zase o něco rychlejší, pohodlnější a také bezpečnější. Kraj Vysočina totiž chystá obchvat Rytířska. Dojde k němu několik let po otevření obchvatu Jamného, jehož je osada součástí. Stavbě by už neměly stát v cestě žádné spory o prodej pozemků.

„Na přelomu léta až podzimu 2024 plánujeme vypsat výběrové řízení na zhotovitele stavby. Realizaci předpokládáme v letech 2025 až 2026,“ informoval hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.

Na přeložku silnice II/353 čekají obyvatelé této osady více než deset let. Původně měla být hotová společně s obchvatem Jamného. Kraj se však nedokázal dohodnout s jedním z vlastníků pozemků. Proto skončil obchvat Rytířska na čekací listině a obchvat Jamného se začal stavět samostatně. Hotový byl už v roce 2014.

Situace ohledně pozemků by nyní měla být již vyřešená. Podle hejtmana jsou všechny pozemky v místě stavby ve vlastnictví Kraje Vysočina. Zbývá vykoupit jen poslední malou část, kterou vlastní Lesy ČR. Nicméně jak dodal, varianty odkupu jsou už předjednané.

Podle posledního sčítání dopravy projede Rytířskem denně přes čtyři tisíce vozidel, včetně nákladních aut. Vysokou intenzitu dopravy potvrzuje i starosta Jamného, pod které Rytířsko spadá.

„Vzhledem k tomu, že to je nejkratší cesta do Žďáru nad Sázavou, jezdí tam všechny typy dopravních prostředků včetně těžkých nákladních aut. Je problém přejít silnici. Bývá zde také poměrně hodně dopravních nehod,“ líčí starosta Ľuboš Varhaník.

Rovinka svádí řidiče k vyšší rychlosti

Problém je podle něj i v tom, že auta do osady přijíždějí po táhlé dlouhé rovince, která svádí řidiče k vyšší rychlosti. „Před Rytířskem nestačí dobrzdit, takže se tam jezdí i poměrně rychle,“ dodává Varhaník.

Komplikovanou dopravní situaci potvrzuje také tisková mluvčí policistů na Vysočině Dana Čírtková. „V obci je navíc poměrně nepřehledná křižovatka, kde kvůli špatným rozhledovým podmínkám bylo v předchozích letech instalováno rozhledové zrcadlo. V místě byla snížena nejvyšší povolená rychlost, vede zde také značená cyklostezka a cyklisté přejíždějí hlavní silnici. Nachází se tam i restaurace s penzionem, ke kterým přiléhá parkoviště s rušným provozem,“ popisuje situaci Čírtková.

Jak také připomíná, v případě špatných klimatických podmínek je silnice obtížně sjízdná. „Je zde poměrně prudké klesání, prudké zatáčky a v případě náledí, námrazy nebo vrstvy sněhu na silnici zde často blokují provoz nákladní vozidla, která mají problémy vyjet stoupání,“ doplňuje mluvčí policie.

Úsek, kde se stalo množství dopravní nehod

V úseku, který bude nahrazen obchvatem, se i poměrně často havaruje. Od ledna 2019 do konce ledna 2024 se tam stalo 28 dopravních nehod. „Stavba silničního obchvatu, který odkloní dopravu z Rytířska, výrazně zvýší bezpečnost a plynulost silničního provozu,“ zdůrazňuje Dana Čírtková.

Obchvat v délce 1,1 kilometru bude osadu obkružovat ze severní strany. „Naprojektovaný je od nájezdu na D1 Velký Beranov s napojením na už hotový obchvat Jamného. Součástí stavby budou meteohláska a dvě protihlukové stěny v křižovatce s přeložkou původní vedlejší silnice třetí třídy,“ popsal Miroslav Houška, náměstek hejtmana pro oblast dopravy a ekonomiky.

Hejtman Schrek odhaduje investici na částku 120 milionů korun s tím, že by kraj chtěl na stavbu čerpat evropskou dotaci IROP.

Na trase mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou to bude již pátý obchvat. V minulých letech hejtmanství vybudovalo obchvat Velkého Beranova, Jamného, Bohdalova i Nového Veselí.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz