Nová silnice prozatím spojí výpadovky na Znojmo a na Třebíč. Je dlouhá přibližně dva a půl kilometru. Zbývající část jihovýchodního kvadrantu by měla být dokončena za rok.
„Nyní je polovina tohoto dlouholetého snu naplněna a věřím, že i ta druhá polovina dojde do svého finále, že se Jihlavě uleví od dopravy a to odklonění bude znát,“ řekl Schrek.
Stavbu provázely komplikace hlavně v počátku. „První potíž byla ve výběrovém řízení. Velice složitě jsme vybírali vhodného zhotovitele, který by byl nejen schopen tu stavbu postavit, ale jehož nabídku by bylo možno vzít krajským zastupitelstvem v potaz,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Miroslav Houška.
Nyní ke zprovoznění připravená část obchvatu propojí okružní křižovatku na výpadovce z Jihlavy na Znojmo v lokalitě Ráj s okružní křižovatkou výpadovky na Třebíč na úbočí vrchu Kolíbl. Zbývající část tohoto kvadrantu ještě silnici obchvatu prodlouží až k výpadovce na Žďár nad Sázavou, Brno a na dálnici D1. Na tuto výpadovku bude obchvat napojen okružní křižovatkou u městské jihlavské části Helenín.
Námrazu na mostě bude hlásit meteostanice
Tato část už se buduje. Do začátku letošní zimy by měly dokončeny všechny hrubé zemní práce a v závislosti na počasí položeny i první asfaltové vrstvy. Tato druhá část bude delší, měřit má zhruba tři a půl kilometru.
Ve třech čtvrtinách trasy nyní dokončené části obchvatu je stoupací pruh. U okružní křižovatky s výpadovkou na Znojmo bylo namontováno veřejné osvětlení. Na jižní větvi obchvatu bylo postaveno šest mostů. Největší most této části obchvatu překlenuje údolí říčky Jihlávky a měří 200 metrů.
„Tam byla nainstalována meteorologická hláska vysílající informace o aktuálním stavu vozovky na dispečink krajské správy a údržby silnic. Zároveň budou řidiči upozorňováni na nebezpečí námrazy na mostě prostřednictvím proměnné dopravní značky,“ upozornil Houška.
Další nový most spojil stávající výpadovku na Znojmo s přiléhající zahrádkářskou kolonií Ráj. Postavena zde byla také protihluková stěna. Stavbaři při stavbě jižního ramene obchvatu museli odstřelovat skálu, na kterou narazili při budování hlubokých terénních zářezů.
Nyní už silničáři provádějí na obchvatu poslední dokončovací práce. Dělají zábradlí na mostech a oplocení, pracují na svodidlech a čistí krajnice.