Podchod pod dálnicí u Jihlavy sloužil jako toaleta. ŘSD ho raději zavřelo

  11:54
Jediný podchod pod dálnicí D1 na Vysočině už je nepřístupný. Vstupy do něj jsou teď v Jihlavě-Pávově opatřeny uzamčenými mřížemi. Když byl ještě otevřený, spojoval u Jihlavy dvě odpočívky na 111. kilometru, na nichž jsou pumpy ÖMV. Nikdy nebyl výkladní skříní a je možné, že v budoucnu zanikne úplně.

„Podchod mezi odpočívkami Pávov je uzavřený z důvodu opakující se trestné činnosti. Jednalo se o krádeže svítidel, taky zábradlí. Rovněž to bylo místo častých schůzek narkomanů nebo lidí bez domova, kteří se zde usazovali a vykonávali zde veškeré své potřeby,“ uvedl Jiří Veselý, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Právě kvůli těmto negativním zkušenostem se podle něj uvažuje o úplném zrušení podchodu. „Bude to ještě předmětem projednání do definitivního rozhodnutí,“ doplnil Veselý.

O dálničním podchodu se ani v době jeho fungování moc nevědělo. Vstup do něj byl ve směru na Brno poblíž symbolického hřbitova obětí dálnice, na němž jsou řady dřevěných křížů. Z této strany k podchodu stále ještě vedou schody se střechou, které působí jako nedávno opravené.

V době, kdy byl podchod otevřený, nebyla tam chůze rozhodně příjemným zážitkem. Mnozí lidé z odpočívek toto místo využívali jako WC. Původně měl na 111. km dálnice umožnit řidičům dostat se k benzinové stanici na druhé straně v obci Pávov. Nyní jsou už benzinky na obou stranách dálnice.

Důvod podcházet pod dálnicí už pominul

Podchod byl postaven již v roce 1980. A to podle ŘSD především z důvodu nutnosti převedení potoka z pravé strany dálnice na levou. „Bylo rozhodnuto o využití tohoto objektu současně jako podchodu pro pěší. Potok byl proto zatrubněn,“ popsal již dříve Jan Studecký, mluvčí ŘSD.

Od roku 2012 ale ŘSD přestalo podchod udržovat i kvůli množícím se krádežím. Navíc po uzavření schengenské dohody, spojené s vysokým nárůstem mezistátní nákladní dopravy na českých dálnicích, docházelo denně k užívání podchodu jako WC. A to i přesto, že na obou stranách dopravní tepny je sociální zařízení.

A protože už obě odpočívky mají shodné vybavení pro motoristy, přestali mít řidiči důvod přecházet pod dálnicí z jedné strany na druhou. Předtím, než tam byly osazeny zamčené mříže, pracovníci podchod vyčistili nejen od výkalů.

První zahraniční benzinka v Československu

Toto místo na dálnici v Pávově je zajímavé i tím, že tam byla v roce 1991 otevřena první zahraniční čerpací stanice v bývalém Československu. Postavila ji rakouská společnost ÖMV. Redaktor Rudého práva tehdy před více než třiceti lety čtenářům popisoval, jak na něj na pumpě zapůsobilo WC.

„Vzadu se můžete na neuvěřitelně čisté a dokonale vybavené toaletě za 15 korun i osprchovat,“ uvedl v reportáži. Tehdy asi podchod smysl ještě měl, když byla nově vybudovaná pumpa západního střihu pouze na jedné straně dálnice. Brzy se ale postavila i na druhé.

Na celé D1 jsou pouze další dva podchody – v Ostravě.

Autor: