Stavební klid na D1 končí, opravy o víkendu uzavřou dálnici u Humpolce

  13:12
Doba relativního klidu, kterou zažívali řidiči na D1, je u konce. Na klíčovou tepnu mezi Prahou a Brnem se opět vracejí dělníci. Větší část z letos opravovaných úseků se nachází mezi Humpolcem a Velkým Meziříčím. Už o víkendu začnou dělníci bourat dva nadjezdy, což pro řidiče znamená přesun na objížďky.

Dálniční nadjezdy stavební firmy při modernizace D1 demolovaly už několikrát. Práce vždy probíhaly stejně. Most rozebrala těžká technika, zbytek spadl na pískový polštář na dálnici a suť odvezla nákladní auta. Snímek je z bourání mostu u Velké Bíteše. | foto: Tomáš HájekiDNES.cz

V letošní stavební sezoně se bude modernizace D1 týkat sedmi úseků. Najednou se tak bude pracovat až na 71 kilometrech dálnice mezi Prahou a Brnem.

„Od letošní stavební sezony očekáváme zásadní krok k ukončení modernizace dálnice D1 v roce 2021. Letos otevřeme dalších sedmatřicet kilometrů nové D1. Celkem tak už bude hotovo 127 kilometrů, což je skoro osmdesát procent trasy mezi Prahou a Brnem. Zbývat bude posledních 34 kilometrů v příštím roce,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.

Čtyři ze sedmi letos modernizovaných úseků se týkají právě Vysočiny. A to oblasti u Humpolce, Větrného Jeníkova, Velkého Beranova a Velkého Meziříčí

„Nejkritičtější místa opravdu budou na Vysočině, kde se začne souvisle pracovat na dvou úsecích, což je 23 kilometrů. Víme, že to bude náročné, ale jsme ve finále,“ řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Dálnice se u Humpolce uzavře na celou noc ze soboty na neděli

První zkoušku zažijí řidiči již o tomto víkendu, kdy z důvodu bourání dvou nadjezdů u Humpolce na 83. a 88. kilometru bude muset být dálnice uzavřena. Přípravné práce začaly již minulou sobotu, ale první den, kdy se dotknou řidičů, bude tento pátek. Provoz bude veden vždy v jednom jízdním pásu v obou směrech. Úplně se dálnice v těchto místech uzavře v sobotu v 19 hodin.

„Doprava bude vedena po objízdných trasách, a to až do neděle devíti hodin dopoledne, kdy bude obnoven provoz vždy v jednom páse,“ informovala Iveta Štočková, mluvčí společnosti Eurovia CS, která bude práce provádět.

Objízdná trasa pro nákladní vozidla bude vedena obousměrně od Mirošovic po silnici první třídy, dálnici D3 na Tábor a dále po silnicích 19 a 34 přes Pelhřimov zpět na dálnici u Humpolce.

Objízdná trasa pro menší auta povede ve směru na Brno od exitu 81 u Koberovic po silnicích nižších tříd přes Jiřice a dále do Humpolce na D1.

„V Koberovicích v tomto směru klasický sjezd z dálnice není, zcela výjimečně tu pouze pro tuto příležitost otevřeme sjezd služební,“ poznamenal mluvčí ŘSD Jan Studecký. V opačném směru povede objížďka přes Speřice. Dále po silnicích 130 a 150 okolo Ledče nad Sázavou zpět na D1 u Lokte.

Uzavřena je i silnice z Humpolce do Želiva, ruší se zastávky

Kvůli bourání humpoleckého nadjezdu a následné stavbě nového bude až do 16. října v daném úseku také zcela uzavřen provoz na silnici druhé třídy z Humpolce do Želiva. Objízdné trasy povedou přes Hněvkovice a Jiřice.

Kde se bude opravovat D1

Dokončení v roce 2020:

  • Mirošovice - Hvězdonice
  • Soutice - Loket
  • Humpolec - Větrný Jeníkov
  • Velké Meziříčí
Dokončení v roce 2021:
  • Koberovice - Humpolec
  • Velký Beranov - Měřín
  • Devět křížů - Ostrovačice
Úseky s měřením rychlosti:
  • Mirošovice - Hvězdonice
  • Soutice - Loket
  • Humpolec - Větrný Jeníkov
  • Velký Beranov - Měřín
  • Velké Meziříčí
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

„Rovněž cestující autobusem musejí až do 16. října počítat s přemístěním dvou autobusových zastávek, a to Jiřice-Trucbába a Humpolec-strojírny, na autobusové nádraží v Humpolci,“ upozornila mluvčí humpolecké radnice Aneta Slavíková.

Další práce na modernizaci dálnice se rozjedou o druhém březnovém víkendu, konkrétně půjde o úsek u Mirošovic a Velkého Meziříčí. Důraz chce ŘSD klást na bezpečnost řidičů a také dělníků na stavbě. Kromě opatření, jako jsou dočasně upravená nízká svodidla, snížená rychlost, zvýrazněné dopravní značení či mobilní informační systém, chce ŘSD minimalizovat uzavírky do jednoho pruhu.

„Ty jsou nezbytné v době výstavby dlouhodobého dopravního omezení. Nyní jsou již tyto krátkodobé etapy na všech úsecích kryty smluvními sankcemi pro případ nedodržení stanovených limitů,“ poznamenal Jan Studecký, mluvčí ŘSD.

Provoz mají zklidnit úsekové radary

Na dodržování rychlosti budou na pěti místech dbát i radary úsekového měření. „Cílem není nikoho šikanovat, ale zklidnit provoz,“ sdělil ministr Havlíček.

Na Vysočině se to týká úseků mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, Velkým Beranovem a Měřínem. Dále také u Velkého Meziříčí. „Je velice důležité, aby byla dodržována rychlost 80 kilometrů v hodině. Řidiči budou samozřejmě vždy upozorněni, že vjíždí do měřeného úseku,“ připomenul mluvčí.

Modernizované úseky dálnice budou rozšířeny a stávající asfaltový povrch dělníci nahradí novým cementobetonovým. V rámci prací se bude pracovat i ve středním dělicím páse, na inženýrských sítích a odvodnění dálnice. Celá modernizace začala v roce 2013. Dokončena má být na podzim příštího roku.

Kvůli demolicím mostů na 83. a 88. kilometru bude v noci ze soboty na neděli uzavřená D1 poblíž Humpolce.

Kvůli demolicím mostů na 83. a 88. kilometru bude v noci ze soboty na neděli uzavřená D1 poblíž Humpolce.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Demolice dálničního nadjezdu u Jihlavy v červnu 2013:

8. června 2013