iDNES.cz

Na D1 u Humpolce začaly další práce, na čtyřech kilometrech chybí drenáž

  11:38
V problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem na Vysočině začaly další práce. Společnost Eurovia CS opraví podloží středního dělícího pásu. V úseku mezi 94. a 98. kilometrem chyběla drenáž, což poškozovalo spodní vrstvy dálnice. Práce provoz v úseku neovlivní.

Smlouvu o díle uzavřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s firmou v pondělí. Práce vyjdou na bezmála 63 milionů korun. Dokončeny by měly být zhruba do měsíce. Ve druhé polovině února se má úsekem jezdit už bez omezení.

„Uvedená zakázka byla vypsána v důsledku krajně naléhavé okolnosti,“ uvedlo ŘSD v oznámení ve Věstníku veřejných zakázek s tím, že původní dodavatel prováděl práci neprofesionálně.

„Původní zhotovitel modernizace dálnice odstranil ze středního dělícího pásu v kilometrech 94 až 98 drenáž. Nyní dochází k poškozování spodních konstrukčních vrstev vozovky, do kterých modernizace už nezasahuje. Pokud nebude co nejdříve realizována funkční drenáž, může dojít k významnému poškození této vrstvy,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Sanační práce budou znamenat demontáž svodidel, odkop zeminy, pokládku drenáže, zásyp středního dělícího pásu, zhutnění a opětovnou montáž svodidel.

Zemní práce může ovlivnit počasí, dokončeny ale mají být nejpozději do poloviny února.

Dutiny pod dálnicí budou vyplněné během několika dní

Touto činností nebude nikterak ovlivněn provoz v dálničním úseku. Už nyní je totiž mezi 94. a 104. kilometrem sveden do dvou zúžených pruhů. Levý pruh je uzavřen a je zahrazen provizorními svodidly. Tak to zůstane i během oprav.

Krátké omezení si vyžádá oprava stávajícího betonového povrchu na některých místech. Na dobu nezbytně nutnou bude provoz sveden do jednoho pruhu. Podle Rýdla bude omezení naplánované na víkendy případně na noc, kdy je provoz menší.

Společnost Eurovia CS

Stavební firma Eurovia CS působí v Česku a na Slovensku, dvě třetiny objemu jejich prací připadá na výstavbu a rekonstrukci silnic a městských komunikací. Stavěla třeba dálniční úsek D3 mezi Borkem a Úsilným nebo část dálnice D11 mezi Osičkami a Hradcem Králové, loni v říjnu začala modernizovat dálnici D1 od 21. kilometru u Mirošovic po 29. kilometr u Hvězdonic, práce zde plně rozjede letos na jaře.

Hrubý zisk firmy stoupl v roce 2017 na 784 milionů korun, tržby se zvýšily na 14,8 miliardy korun. Vlastníkem firmy je od roku 2006 francouzská Eurovia, která patří do světového koncernu Vinci.

Zdroj: ČTK

Chybějící drenáž je další z nedostatků, který je třeba urychleně napravit po odchodu sdružení firem, které tvořily český Geosan Group, italská Toto Construzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Loni získalo zakázku na modernizaci úseku dálnice, ale kvůli zpoždění s nimi ŘSD v prosinci rozvázalo spolupráci.

Od minulého týdne v úseku pracuje i firma GKR Zakládání. Jejím úkolem je zacelit dutiny, které vznikly nekázní na původní stavbě.

„Chyba je na kanalizaci, která byla špatně zasypávána. Zůstala tam volná místa, která se teď musí vyplnit injektáží,“ uvedl technolog dodavatelské firmy Jaroslav Zdvořák.

Tyto práce se týkají úseku v celkové délce přibližně 600 metrů. Do dutin se postupně nalije asi 770 tun cementové směsi. Firma má na místě dvě vrtné soupravy. Hotovo by měla mít během několika málo dnů.

ŘSD přebírá staveniště a zjišťuje, co z modernizace zbývá

Původní konsorcium pro modernizaci dálnice už podle Rýdla dostalo od ŘSD dopis o okamžitém vyklizení staveniště.

„My ho v tuto chvíli přebíráme. Intenzivně běží monitoring a pasportizace staveniště, abychom mohli precizovat zadávací podmínky pro budoucího dodavatele modernizace,“ pravil.

Česko-italsko-kazašské sdružení nezvládlo zakázku za 1,75 miliardy korun. Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly loni v březnu, práce se ale nepodařilo dokončit před zimou.

V polovině prosince doprava na dálnici ve zúženém úseku několikrát zkolabovala. Blokoval ji nesjízdný povrch i kamiony.

ŘSD v prosinci spolupráci se sdružením ukončilo, na chyby zhotovitele upozorňovalo od srpna. Modernizaci dokončí jiná firma, kterou chce ŘSD vybrat na jaře.

zpět na článek