Cyklisté a pěší uniknou ruchu, Pelhřimov otevřel svou nejdelší cyklostezku

  6:38
Milovníci cyklodopravy i pěší chůze, kteří se chtějí vyhnout frekventovaným silnicím, se v Pelhřimově dočkali otevření nové cyklotrasy. Tato historicky nejdelší stezka pro chodce a cyklisty, jež ve městě prozatím vznikla, vede jižním směrem a je dlouhá přes tři kilometry. Spojuje Pelhřimov s Pavlovem.

Výhodou nové trasy je to, že cyklisté i pěší dostali alternativu, jak se vyhnout rušné Rynárecké silnici. „Dříve museli jezdit na kole či chodit pěšky do práce a za službami po frekventované silnici. Po nové trase se nyní dostanou bez obav tam, kam potřebují, a navíc si užijí krásu okolní přírody,“ řekl místostarosta Zdeněk Jaroš (TOP 09), sám propagátor cyklodopravy.

Nový asfaltový pruh vede podél toku říčky Bělá. Stezka křižuje silnici III/11244 v místě autobusové zastávky na trasách Pelhřimov, Rynárec, Horní Cerekev, Počátky, Žirovnice. Návaznost je zde i na pěší turistické značky i na přístup do obcí Rynárec a Vokov.

V budoucnu by cyklostezku mělo zútulnit i nové stromořadí. „Kolem nové cyklostezky máme spoustu možností na výsadbu stromků. V Pelhřimově máme tradici, kdy rodiče ve spolupráci s městem vysazují stromky pro své nově narozené děti. Každý rok takto vysadíme kolem 50 až 60 stromů,“ poznamenal místostarosta.

V rámci výstavby cyklostezky byla do jejího sousedství přemístěna také stará výklenková kaplička. Tato drobná sakrální stavba se původně nacházela na pozemku firmy DEKTRADE. Vzhledem k tomu, že o ni firma neměla zájem, darovala ji městu. „Kapličku jsme přemístili. Nyní už je krásně opravená,“ dodal Zdeněk Jaroš. O víkendu ji vysvětil farář.

Kaplička má nové místo kousek od odstavného parkoviště nové cyklostezky. Součástí cyklostezky je i mobiliář ve formě laviček, odpadkových košů a stojanů na kola. Investice za 64,5 milionu korun byla z velké části hrazena z dotací.

Po cyklostezkách volají obyvatelé dlouho

Cyklisté ve městě dlouhá léta volali po tom, aby jim radnice zajistila bezpečný prostor, kudy by mohli jezdit. Například v roce 2018 při hlasování v anketě o nejpalčivější problémy města vnímali hlasující chybějící bezpečný cykloprostor jako třetí nejpalčivější problém v Pelhřimově.

Za posledních pět let vzniklo hned několik cyklostezek. Například smíšená cyklostezka kolem revitalizovaného rybníka Stráž či stezka pro pěší a cyklisty mezi Pelhřimovem a Skrýšovem. A další trasy, které by byly vhodné pro kola i pěší, mohou vzniknout v budoucnosti.

„Pro mě asi tím nejvýznamnějším úsekem je propojení Pelhřimova s kaplí svaté Anny. Už jsme vytipovali pozemky, kudy by trasa mohla vést. Bylo by pěkné neskončit jen u svaté Anny, ale jít se stezkou dál až k Olešné.

Rozvoj cyklodopravy v posledních letech si pochvaluje také David Švec, propagátor této dopravy v Pelhřimově. „Z původní totální ignorace mikromobility jsme se posunuli významně. Jak sportovně-relaxační okruh u Stráže, tak propojování míst v okolí Pelhřimova lze jedině pochválit. Směr na Rynárec je myslím nejdůležitější pro výlety i dopravu do práce, do školy mimo automobilový provoz,“ chválí Švec.

Přesto však stále vidí rezervy. Chybí mu například kvalitnější propojení pro cyklisty přes město. „Také máme po městě stále dosti zbytečných formálních zákazů vjezdu – například i koloběžkám u škol. Je i dost jednosměrek, které však mohou být pro cyklisty obousměrné. Město má od minulého roku novou koncepci rozvoje mikromobility, tak snad se jí bude držet,“ věří Švec.