Žďár vyjde vstříc cyklistům. Vzniknou nové trasy, stezky i smíšené chodníky

  8:50
Městem, které je maximálně vstřícné nemotorovým formám dopravy, se chce stát Žďár nad Sázavou. Kromě letošního spuštění bikesharingu, tedy možnosti půjčování sdílených kol, plánuje radnice také nové cyklistické stezky, pásy pro lidi na bicyklech nebo chodníky, jež mohou využívat vedle pěších i jezdci na kole.

Podíl cyklodopravy ve městě se pohybuje pouze kolem čtyř procent. Radnice proto chce pracovat na tom, aby se do roku 2030 toto číslo zvedlo alespoň na patnáct procent. Nejblíže k uskutečnění je nyní podle vedení města nová cyklistická stezka v Jihlavské ulici, která se napojí na trasu směřující dál do Radonína, místní části Žďáru.

„Projektujeme také cyklostezku na pravé straně náměstí Republiky nebo v Sázavské ulici, kde naváže na současnou trasu a protkne i budoucí Park Klafar,“ popsal starosta Martin Mrkos. Cyklopruhy či jiné varianty komunikací pro jezdce na kole jsou v plánu rovněž v ulicích Neumannova, Vančurova nebo Wolkerova, výhledově nejspíše i ve Studentské ulici podél internátu nebo v Brněnské ulici.

V budoucnu by se měli obyvatelé dostat snadno na kole třeba i do místních částí Mělkovice a Veselíčko či k osadě Krejdy. „Jedná se o trasy, které jsou sice již vyprojektované, ale dalšímu postupu bohužel brání některé nedořešené majetkoprávní záležitosti,“ upřesnil starosta.

Ve městě také nyní postupně roste počet chodníků osazených dopravní značkou, jež umožňuje vedle pohybu pěších i legální průjezd cyklistů. Tyto komunikace se nacházejí například na sídlišti Pod Vodojemem, při ulici Novoměstská, na chodníku od marketu Lidl směrem k Žižkově ulici nebo mezi obchodním domem Kaufland a podnikem Žďas.

„Sedmistupňová převodovka je diskriminační“

„A budou určitě přibývat další,“ podotkl Mrkos s tím, že tato varianta, jak vyjít vstříc jezdcům na bicyklech, je – na rozdíl od budování nových cyklostezek – poměrně snadná a levná. Znamená v podstatě jenom umístění odpovídající dopravní značky. Chodník pro smíšený provoz však musí mít dostatečnou šířku, uměřenou frekvenci chodců a nesmí být ani příliš svažitý. „Všechny tyto parametry potom vyhodnocuje dopravní policie,“ vysvětlil starosta.

Sdílená kola, z toho padesát mechanických a deset s elektrickým pohonem, by měla přibýt do ulic Žďáru ještě letos na jaře. Počítá se s jejich umístěním hlavně u škol a veřejných budov. Zájemci si bicykl půjčí přes speciální mobilní aplikaci; první čtvrthodinu jízdy navíc využijí zdarma.

Město již na zakázku na bikesharing vypsalo výběrové řízení. Jedna z firem se však odvolala, neboť se jí požadavek sedmistupňové převodovky zdál diskriminační. Došlo proto k úpravě zadávací dokumentace a město vyhlásilo soutěž na dodavatele znovu.

„Začátek provozu sdílených kol se tak předpokládá pravděpodobně během letošního května,“ informovala mluvčí radnice Blanka Sobolová.