Proticovidový fond už není potřeba, Brod z něj postaví novou cyklostezku

  13:16
Mnoho let obyvatelé havlíčkobrodské příměstské části Perknov volali po bezpečném napojení na centrum města. Radnice už roky plánuje vybudování cyklostezky, zatím to ale nevyšlo. Až do letoška. A trochu překvapivě. Cyklostezka do Perknova totiž původně nebyla v letošním rozpočtu.

Cyklostezka nyní končí u kruhového objezdu pod novým sídlištěm Rozkoš. Radnice by ji ještě letos chtěla protáhnout až do Perknova. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

„Peníze jsme našli, cyklostezku začneme letos stavět. Bezpečné napojení pro chodce a cyklisty by mohlo být k dispozici už koncem roku, případně v příštím roce na jaře,“ informoval havlíčkobrodský místostarosta Libor Honzárek.

Nový úsek cyklostezky povede podél Ledečské ulice, bude dlouhý přibližně 650 metrů. Začne u kruhového objezdu pod sídlištěm Rozkoš, kde končí již hotová první část stezky. Po pravé straně silnice směrem z města povede podél podnikatelských areálů a u sídla ISB Genetic na kraji Perknova se napojí na stávající chodník.

„Dojde tím ke kompletnímu propojení města a Perknova cyklostezkou. Lidé o to žádají roky, konečně můžeme splnit letité sliby,“ podotkl Honzárek.

Snahy o vybudování cyklostezky do Perknova projevuje havlíčkobrodská radnice už několik volebních období. Původně se zamýšlelo spíše zřízení cesty podél řeky, nakonec se její vedení podél silnice ukázalo jako jednodušší, levnější, a tudíž i k realizaci rychlejší.

Peníze z fondu na proticovidová opatření

„Je to i s ohledem na rozšiřující se zástavbu podél Ledečské ulice. Lidé se odtud potřebují bezpečně dostat do města. A to pěšky či na kole šlo zatím pouze po krajnici frekventované silnice,“ konstatoval místostarosta.

Že by měla stavba začít už v letošním roce, je poměrně nečekaná zpráva. Při sestavování rozpočtu se totiž cyklostezka do plánovaných investic opět nevešla. Nakonec na ni radnice použije peníze původně určené na sanaci proticovidových opatření.

„Loni na podzim jsme vytvořili rezervní fond ve výši 15 milionů korun, kterým jsme chtěli krýt případný výpadek příjmů způsobený proticovidovými opatřeními. Vyhradili jsme si právo jej rozpustit, pokud se příjmy města budou vyvíjet dobře. A dobře se vyvíjejí,“ vysvětlil Honzárek.

Položení přibližně dva metry širokého a 650 metrů dlouhého asfaltového pásu přijde podle dosavadních odhadů na 16 milionů korun. Na trase je jeden most přes potok, ten už je ale na rozšíření o cyklostezku připraven. Nutné bude rozšířit silniční násep a několikrát překřížit vjezdy do areálů firem.

Jen aby nevznikl les značek jako ve Ždírci

„Plně tuto cyklostezku podporuji, ale obávám se, aby si sem lidé nejezdili fotit les značek. V projektu jich vidím hned osm. Chápu to na začátku cyklostezky a na jejím konci. Ale aby se dávaly ke každému křížení, je padlé na hlavu,“ podotkl opoziční zastupitel Tomáš Hermann.

Odstrašujícím příkladem v řešení dopravního značení je brodským zastupitelům Ždírec nad Doubravou. Ten loni na jaře rovněž vybudoval cyklostezku přes vjezdy do firem, každý pak opatřil stopkou.

Cyklostezka ve Ždírci před nápravou připomínala les značek

Po ostré kritice nechala policie značení zneplatnit. Na dva měsíce pak značky zakryly plastové pytle. Až na podzim došlo k finální úpravě - stopky zmizely, ale cedule označující začátek a konec stezky zůstaly.

Do budoucna havlíčkobrodská radnice počítá i s napojením této cyklostezky na síť městských stezek podél Sázavy. Napojena by měla být za současnými házenkářskými hřišti, kde za peníze z prodeje odchovance Tomáše Součka chce nová tréninková hřiště stavět fotbalový klub FC Slovan.

„V projektu fotbalových hřišť zůstane na vedení cyklostezky podél řeky rezerva. Ta by měla vést k bezejmennému potoku, který sem teče od nemocnice, a podél něho k Ledečské ulici,“ popsal další z brodských místostarostů Zbyněk Stejskal s tím, že v plánech města stále zůstává i původně plánované vedení cyklostezky do Perknova podél řeky.